Szlak turystyczny „Niezwykli szczecinianie i ich kamienice” pokazuje nam przepiękne, secesyjne kamienice z przełomu XIX i XX w., których lokatorami byli nietuzinkowi szczecinianie okresu przed‐ i powojennego. Przy każdej z kamienic znajdujących się na tym miejskim szlaku wisi tablica pamiątkowa opisująca biografie ciekawych szczecinian, wśród nich osób sławnych, często kontrowersyjnych, znanych z wyjątkowych osiągnięć, pomysłów, talentu, dorobku artystycznego lub też wartych upamiętnienia ze względu na postawy życiowe.
Kamienica przy ul. Wielkopolskiej 32, przed wojną Deutsche Straße 32, wybudowana została ok. 1891 r., projektant nieznany.
Na parterze w latach 1907–1917 mieszkał Emil Stoewer – pionier motoryzacji, razem z bratem prowadził fabrykę Stoewer-Werke AG. W 1897 r. skonstruowali swój pierwszy pojazd – trójkołowy rower napędzany silnikiem spalinowym. Fabryka produkowała samochody osobowe, dostawcze, ciężarowe, autobusy, w tym piętrowe dla londyńskiej komunikacji. Większość produktów była przeznaczona na eksport. W 1930 r. Stoewer opracował model V5, uznany za pierwsze seryjnie produkowane niemieckie auto z napędem na przednie koła. Firma miała ciekawe pomysły marketingowe: rajd do Paryża samochodem własnej konstrukcji, aktywność wystawiennicza, jazdy próbne. O Szczecinie mawiano Stoewerstadt. Emil Stoewer opuścił spółkę w 1932 r. Trzy lata później fabrykę zaangażowano w centralnie sterowaną produkcję zbrojeniową.
(za stroną projektu kamieniceszczecina.pl)
Szukaj po prawej stronie tablicy, nie wpychaj za mocno.