Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Je moet ingelogd zijn om deze cache te loggen of te bewerken.
stats
Toon cache statistieken
Kolejowa Wieża Ciśnień w Nowych Skalmierzycach - OP8HLY
Eigenaar: RADIOWIEC
Log in om de coördinaten te kunnen zien.
Hoogte: 139 meter NAP
 Provincie: Polen > wielkopolskie
Cache soort: Multi Cache
Grootte: Klein
Status: Kan gezocht worden
Geplaatst op: 08-08-2016
Gemaakt op: 05-08-2016
Gepubliceerd op: 08-08-2016
Laatste verandering: 04-11-2016
14x Gevonden
2x Niet gevonden
0 Opmerkingen
watchers 1 Volgers
46 x Bekeken
7 x Gewaardeerd
Beoordeeld als: goed
Om de coördinaten en de kaart te zien
van de caches
moet men ingelogd zijn
Cache attributen

Go geocaching with children  Recommended at night  Bike  Take something to write 

Lees ook het Opencaching attributen beschrijving artikel.
Beschrijving PL

Skrzyneczką tą pragnę zwrócić uwagę społeczności keszerskiej na górującą nad Nowymi Skalmierzycami, kolejową wieżę ciśnień która powstała przed 1913 rokiem. Ten murowany budynek zbudowany jest na planie koła i przykryty stożkowym dachem ze strzelistą 8-boczną wieżyczką zakończoną metalową chorągiewką, z datą oddania do użytku. Na obudowie zbiornika widnieją jeszcze efektowne wzory z czerwonej cegły. Wieża ma typowy wygląd, ale niezwykle staranny i zharmonizowany z pozostałymi zabudowaniami stacji kolejowej a zwłaszcza z neogotyckim budynkiem dworca, uważanym za jeden z najcenniejszych obiektów architektury kolejowej w Polsce.

Jak już wspomniałem wieża ciśnień swoją rolę zapewniania ciągłości dostarczania wody dla parowozów rozpoczęła w 1913r. Wodę do tych celów pobierano początkowo z niewielkiego stawu a następnie studni które zlokalizowane były w pobliżu nieistniejącej już parowozowni. Woda ta tłoczona była do zbiornika wieży przez zespół pomp które znajdowały się w specjalnym budynku a właściwie interesująco wyglądającym budyneczku który można jeszcze oglądnąć udając się pod podane współrzędne.

Na przełomie lat 1940 i 1941 okupant niemiecki w związku z nastawieniem transportu kolejowego na wschód i planowanym atakiem na ZSRR przekształcił Skalmierzycką stację w dużą stację rozrządową. Od jej wschodniej strony wybudował 20 rozrządowych torów oraz myjnie wagonów towarowych. Ta ostatnia wymagała oczywiście znacznych ilości wody którą czerpano z rzeki Prosny wykorzystując do jej transportu rurociąg dostarczający wodę do Kolejowej Wieży Ciśnień w Kaliszu którą to opisano w skrzynce GC5JC67.

Po zakończeniu II wojny światowej Skalmierzycka stacja nadal odgrywała ważną rolę stacji rozrządowej a zapotrzebowanie na wodę z wieży ciśnień nadal było znaczne. Ta sytuacja trwała aż do chwili zniknięcia parowozów z torów które zostały zastąpione elektrowozami i zestawami o napędzie elektrycznym jakie pojawiły się po zelektryfikowaniu w 1975r linii kolejowej na odcinku Łódź - Ostrów Wlkp. Od tego momentu woda z wieży używana była tylko do mycia wagonów i zaopatrywania urządzeń stacyjnych w wodę techniczną. Funkcję tą wieża pełniła do maja 1989 tj. do momentu oddania do użytku w Poznaniu – Franowie nowoczesnej największej w Wielkopolsce kolejowej stacji towarowej. Skutkiem tego wydarzenia był powolny upadek stacji w Nowych Skalmierzycach a tym samym „zbyteczność” wieży ciśnień.

Na jej zagospodarowanie PKP miało kilka pomysłów ale w efekcie obiekt został sprzedany w „prywatne ręce”. Nowy właściciel jak można to zauważyć nie bardzo dba o ten budynek oraz nie bardzo przejawia chęć udostępniania na jego temat wszelkich informacji. Dlatego też zwracam się z prośbą do naszej keszerskiej społeczności o jej uzupełnianie oczywiście w miarę możliwości za co dziękuję.

Jak oznajmia to symbol na mapie i symbol w opisie skrzynka ta to multi-cache dwuetapowy. Pierwszy etap z którym należy się obchodzić bardzo ostrożnie poza danymi o drugim etapie pozwala swobodnie dostrzec warty do obejrzenia budynek stacji pomp z 1913r (podane współrzędne). Budynek ten w dni robocze można oglądnąć z bliska i nawet zajrzeć do wnętrza przez okna, udając się do hurtowni. Natomiast w dni wolne można oglądać go jedynie spod zamkniętej bramy.

Drugi etap to skrzynka finałowa. Zawiera tylko logbook oraz 3 certyfikaty więc koniecznie trzeba zabrać coś do pisania. Skrzynki są umiejscowione przy ulicy o małym ruchu kołowym i pieszym jednak podczas ich poszukiwania proszę o zachowanie ostrożności no i oczywiście wszelkich zasad konspiracji. Rozglądnijcie się i zauważcie, że możecie być obserwowani przez mieszkańców Dzięki za uwagę i życzę powodzenia w poszukiwaniach. Do zobaczenia przy kolejnej skrzynce.

Extra waypoints
WP nummer Symbool Soort Coördinaten Beschrijving
Interessante plek --- Budynek stacji pomp z 1913r
Logs: Gevonden 14x Niet gevonden 2x Opmerking 0x Alle logs