Dawny most kolejowy nad Parsętą
Miejsce
Związek Miast i Gmin Dorzecza Parsęty wybudował po śladach kolei wąskotorowej na terenie gmin Gościno, Karlino, Kołobrzeg, Rymań i Siemyśl około 57km dróg rowerowych.
Wzdłuż całej ścieżki powstały miejsca postojowe dla rowerzystów, wyposażone w ławy, stoły, zadaszenia. Ścieżka rowerowa biegnie po nasypach byłej kolejki wąskotorowej i omija główne drogi, dlatego jeździ się po niej bardzo bezpiecznie. Ścieżka rowerowa jest asfaltową jezdnią szerokości 2,50m. W miejscach wysokich nasypów byłej kolejki wąskotorowej ustawione są obustronnie żółte poręcze stalowe (nie wygląda to zbyt pięknie ale takie czasy).
Ścieżką można dojechać z Karlina do Gościna (17,9km) dalej ścieżka dzieli się na trzy kierunki. Pierwszy na południe z Gościna do Dargocic (4,8km). Drugi, najdłuższy (23,4km), południowo zachodni prowadzi z Gościna przez Rymań nad jezioro Popiel. Ostatni północny odcinek prowadzi przez Charzyno do drogi łączącej Kołobrzeg z Trzebiatowem (10,8km). Z tej drogi mamy dwie opcje: Albo w lewo oznaczonym szlakiem rowerowym możemy dojechać przez Przećmino i Korzystno do Grzybowa (ruch łączony z samochodami, dobrze utrzymana droga szutrowa, czasem trafi się bruk lub płyty betonowe), albo w prawo, kontynuując podróż szlakiem kolei wydzieloną ścieżką rowerową z kostki brukowej przez Bezpraw i Zieleniewo do Kołobrzegu.
Uwaga! W Gościnie kończy się budowa zachodniej obwodnicy tej miejscowości. W efekcie tej budowy bezmyślnie zlikwidowano centralny miejski odcinek szlaku, liczący około 800 metrów - drogi rowerowe z kierunku Kołobrzegu i Rymania urywają się w polu, kilka metrów od nowej drogi, bez żadnego oznakowania. Rower trzeba przeprowadzić na obwodnicę (brak przy niej chodnika i drogi rowerowej) i uważnie wypatrywać miejsca gdzie zaczyna się kolejny odcinek drogi rowerowej, bo oczywiście nikt nie oznaczył tych miejsc. Polecam wsparcie się mapą on-line OSM / Open Street Map.
Na stronach Związku Miast i Gmin Dorzecza Parsęty znajdziecie dokładny Przewodnik Rowerowy Po Nasypie Kolejki Wąskotorowej do samodzielnego wydrukowania.
Mapa dróg rowerowych (na niebiesko - śladem wąskotorówek)
Miejsce wskazane współrzędnymi to urokliwy leśny fragment linii Gościno-Karlino, w miejscu gdzie linię poprowadzono nasypem i mostami nad doliną meandrującej rzeki Parsęty. Można tu zobaczyć żelbetowy most kolei wąskotorowej z 1915 roku, użytkowany zgodnie z przeznaczeniem aż do 1961 roku. Około 350 metrów na zachód znajduje się drugi żelbetowy most, podstawiony nad jednym z meandrów Parsęty. Do końca 1945 roku obiekty były użytkowane przez Kołobrzeską Kolej Wąskotorową (Kolberger Kleinbahn AG). Na szczeście zawieruchę wojenną przetrwały bez interwencji saperów. Po zamknięciu linii kolejowej torowisko rozkradziono. Obecnie cały odcinek to komfortowa asfaltowa droga rowerowa. Mimo że cały opisany projekt wąskotorowych dróg rowerowych raczej nie cieszy się popularnością (ruch jest znikomy), to akurat odcinek od Karlina do Pobłocia ma się lepiej, pewnie dlatego że to najkrótsza droga dla niezmotoryzowanych pomiędzy tymi miejscowościami. Zmotoryzowanym chcącym zaliczyć tę rowerową skrytkę nie będzie łatwo - zapraszam do spaceru ;)
Skrytka
Skrytka małych rozmiarów znajduje się pod współrzędnymi, na nasypie dawnej linii przy zachodnim przyczółku mostu. W razie problemów zapoznaj się z podpowiedzią i spoilerem.
Widoki z mostu