You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
Zielony szlak 6 - OP8GPU
Owner: Julo65
Please log in to see the coordinates.
Altitude: 33 m. ASL.
28 visitors
28 x rated
Rated as: Good
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Go geocaching with children  Bike  One-minute cache  Take something to write  Nature  Access only by walk

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL

"Do stacji Gabel"
Słupsk- Ryczewo- Karżcino- Gąbino- Osieki- 18km.
Wstęp:
Szlak rowerowy biegnący dawną trasą przedwojennej linii kolejowej prowadzącej ze Słupska w stronę Osiek. Nazwa szlaku "Do Stacji Gabel" pochodzi od stacyjki rozrządowej, która znajdowała się w szczerym polu, nie istniały tam żadne większe zabudowania kolejowe. Znajdowały się tam tylko torowiska, bocznice i wieża ciśnień do obsługi parowozów a także wydzielone miejsce do załadunku towarów.
Aby upamiętnić tą stacyjkę (w języku niemieckim słowo gabel oznacza widły) nazwano tak szlak rowerowy. Przez tą stację przed rokiem 1945 przejeżdżało kilka pociągów dziennie, osobowych i towarowych. Po zniszczeniu linii kolejowej i rozebraniu szyn przez Sowietów, stacyjka uległa prawie całkowitemu zapomnieniu. Jedynymi elementami po jej istnieniu jest wieża ciśnień ukryta pomiędzy drzewami i resztki krawężników kamiennych. Szlak rowerowy widnieje na trasie i na mapach turystycznych Ziemi Słupskiej w kolorze zielonym.
Trasa:
Słupsk - (Początek trasy) Istnieją różne warianty wjazdu na szlak "Do stacji Gabel" ze Słupska. My wybraliśmy rzadziej używany przez rowerzystów, ale jakże związany z dawnymi słupskimi liniami kolejowymi wariant. Wyjeżdżamy ze Słupska ul. Bałtycką w stronę Ustki. Za wiaduktem kolejowym oddzielającym ul. Bałtycką od ul. Portowej skręcamy w prawo w ul. Karola Borchardta. Przejeżdżając nie więcej niż 20 m przy budynku garażu, wdrapujemy się po prawej stronie, wydeptaną ścieżką piaskowo - kamienistą na nasyp kolejowy. Kiedy wdrapiemy się na górę, jedziemy w lewo wąską ścieżką a następnie prosto. Ścieżka biegnie po nasypie kolejowym na którym jest miejsce na dwie linie kolejowe. Z prawej strony biegnie czynna linia kolejowa ze Słupska do Gdańska. Jedziemy częścią nasypu, którym przed II Wojną Światową jeździły pociągi w stronę stacyjki kolejowej Gabel niedaleko wsi Dominek, gdzie rozwidlała się w dwóch kierunkach jedna w stronę Smołdzina i druga w stronę Główczyc, Dargolezy, Cecenowa. Przejeżdżamy przez stary most kolejowy na rzece Słupi. Obecna czynna trasa kolejowa zaczyna się wznosić i za kilometr linia ta będzie znajdować się o kilka poziomów wyżej niż nasza trasa.
Przejeżdżając po starym moście kolejowym radzimy uważać, gdyż zostały ukradzione (prawdopodobnie na złom) barierki ochronne, dlatego jeśli będą Państwo jechać z małymi dziećmi to proszę zachować szczególną ostrożność akurat na tym odcinku. W dole na brzegu rzeki znajduje się dzika plaża, gdzie niektórzy Słupszczanie lubują się w kąpieli rzecznej. Po przejechaniu mostu kierujemy się prosto cały czas naszym przedwojennym nasypem kolejowym aż dojedziemy do skrzyżowania z drogą i zobaczymy ostatnie zabudowania osiedla Ryczewo i wiadukt/tunel na drodze prowadzącej do Słupska do ul. Sportowej. Przejeżdżamy skrzyżowanie jadąc prosto. Wjeżdżamy na odcinek drogi żużlowej przechodzącej w leśną, (cały czas jedziemy dawnym nasypem kolejowym). Z lewej strony mijamy mokradła i łąki pod słupskie a także 2 stawy hodowlane - odcinek lekko piaszczysty. Przejeżdżamy przez obszary leśne. Z prawej strony pojawią się ostatnie zabudowania Siemianic i dojedziemy do miejscowości Swochowo - także będziemy mieć tą miejscowość po naszej prawej stronie.
Swochowo - (4 km trasy) W miejscowości znajduje się stary dworek, obecnie zamieszkany.
Dojeżdżamy do skrzyżowania, oznakowane znakiem pionowym szlaków rowerowych, nasz zielony szlak spotyka się z czarnym szlakiem oznaczającym tzw. Szlak "Pierścień Gryfitów". Na skrzyżowaniu skręcamy w lewo na skos i kierujemy się drogą leśną naszym nasypem kolejowym dalej, (droga w prawo zaprowadzi nas do wsi i drogi wojewódzkiej nr 213). Jadąc przez las a następnie przez pola - krótki odcinek naszej trasy zawarty jest także w czarnym szlaku "Pierścienia Gryfitów" - jednak po niedługim czasie szlaki się rozdzielają a my kontynuujemy naszą wyprawę znowu tylko oznakowaniem zielonym.
Dojeżdżamy do rozwidlenia dróg przy polu i kierujemy się starą drogą w prawo, krótki odcinek brukowany doprowadzi nas do Karżcina.

Kesz na trasie . leśny schowek naturalny. Drzewo go pilnuje. Na kordach rozwidlenia dróg i drzewa.