Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
Most Kłodny - OP8ESA
czyli zaglądamy w przeszłość
Właściciel: szysek
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: 0 m n.p.m.
 Województwo: Polska > zachodniopomorskie
Typ skrzynki: Tradycyjna
Wielkość: Mikro
Status: Zarchiwizowana
Data ukrycia: 08-03-2016
Data utworzenia: 08-03-2016
Data opublikowania: 08-03-2016
Ostatnio zmodyfikowano: 24-04-2023
32x znaleziona
2x nieznaleziona
1 komentarze
watchers 2 obserwatorów
73 odwiedzających
28 x oceniona
Oceniona jako: dobra
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Można zabrać dzieci  Zalecane szukanie nocą  Dostępna rowerem  Weź coś do pisania  Miejsce historyczne 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

Opis miejsca:

Most Kłodny - nieistniejący obecnie szczeciński most nad Odrą Zachodnią, łączący lewobrzeżną część miasta z Łasztownią.

Most Kłodny został zbudowany na przełomie XV i XVI wieku, jako przedłużenie istniejącego pierwotnie (wzmiankowanego po raz pierwszy na początku XIV wieku) pomostu portowego.

Pierwotnie Most Kłodny służył jedynie jako kładka komunikacyjna ze znajdującą się na Łasztowni rzeźnią miejską i nie nadawał się do przejazdu wozów. Pośrodku mostu znajdował się przepust dla statków.

W latach 1730-1731 most został poszerzony, co umożliwiło przewóz towarów. Liczba przęseł została zmniejszona do trzech. Środkowe przęsło posiadało odtąd zwodzoną konstrukcję, pozwalającą na ruch większych statków. W 1873 dokonano generalnego remontu mostu. W latach 1907-1909 stary most drewniany został wyburzony, zaś kilkadziesiąt metrów w dół rzeki[1] wybudowano nowy, żelazny. Nowy most został nieco przesunięty i poszerzony, celem poprowadzenia nim torów tramwajowych ówczesnej linii nr 5.

W 1945 most został wysadzony przez wycofujące się z miasta wojska niemieckie. Nie został odbudowany w Szczecinie. Prawdopodobnie przewieziono go do Bytowa na Kaszubach, gdzie w czasie wojny zniszczono jedno przęsło wiaduktu o podobnej konstrukcji[2]. Zastąpiono je przęsłem sprowadzonym ze Szczecina. Most Kłodny został ponownie zmontowany z drobnymi zmianami (zwężono tężnik wiatrowy oraz dwa łuki poprzeczne) i do dziś dnia stoi jako wiadukt nad torami kolejowymi. Jeszcze kilkanaście lat temu obok siebie stały dwa przęsła kratownicowe: przedwojenne z Bytowa i sprowadzone ze Szczecina, co uwidaczniało różnice w ich konstrukcji[3]. Później oryginalny, przedwojenny wiadukt został rozebrany, natomiast przęsło sprowadzone ze Szczecina pozostało[4][5].

Obecnie w Szczecinie w miejscu dawnego Mostu Kłodnego przebiega Trasa Zamkowa.

Zaczerpnięte z: https://pl.wikipedia.org/wiki/Most_K%C5%82odny

 

Opis skrzynki:

Kesz to mikrus ukryty w drzewku.

Obrazki/zdjęcia
Most Kłodny
spojl
Wpisy do logu: znaleziona 32x nieznaleziona 2x komentarz 1x Wszystkie wpisy