Opis miejsca:
Most Kłodny - nieistniejący obecnie szczeciński most nad Odrą Zachodnią, łączący lewobrzeżną część miasta z Łasztownią.
Most Kłodny został zbudowany na przełomie XV i XVI wieku, jako przedłużenie istniejącego pierwotnie (wzmiankowanego po raz pierwszy na początku XIV wieku) pomostu portowego.
Pierwotnie Most Kłodny służył jedynie jako kładka komunikacyjna ze znajdującą się na Łasztowni rzeźnią miejską i nie nadawał się do przejazdu wozów. Pośrodku mostu znajdował się przepust dla statków.
W latach 1730-1731 most został poszerzony, co umożliwiło przewóz towarów. Liczba przęseł została zmniejszona do trzech. Środkowe przęsło posiadało odtąd zwodzoną konstrukcję, pozwalającą na ruch większych statków. W 1873 dokonano generalnego remontu mostu. W latach 1907-1909 stary most drewniany został wyburzony, zaś kilkadziesiąt metrów w dół rzeki[1] wybudowano nowy, żelazny. Nowy most został nieco przesunięty i poszerzony, celem poprowadzenia nim torów tramwajowych ówczesnej linii nr 5.
W 1945 most został wysadzony przez wycofujące się z miasta wojska niemieckie. Nie został odbudowany w Szczecinie. Prawdopodobnie przewieziono go do Bytowa na Kaszubach, gdzie w czasie wojny zniszczono jedno przęsło wiaduktu o podobnej konstrukcji[2]. Zastąpiono je przęsłem sprowadzonym ze Szczecina. Most Kłodny został ponownie zmontowany z drobnymi zmianami (zwężono tężnik wiatrowy oraz dwa łuki poprzeczne) i do dziś dnia stoi jako wiadukt nad torami kolejowymi. Jeszcze kilkanaście lat temu obok siebie stały dwa przęsła kratownicowe: przedwojenne z Bytowa i sprowadzone ze Szczecina, co uwidaczniało różnice w ich konstrukcji[3]. Później oryginalny, przedwojenny wiadukt został rozebrany, natomiast przęsło sprowadzone ze Szczecina pozostało[4][5].
Obecnie w Szczecinie w miejscu dawnego Mostu Kłodnego przebiega Trasa Zamkowa.
Zaczerpnięte z: https://pl.wikipedia.org/wiki/Most_K%C5%82odny
Opis skrzynki:
Kesz to mikrus ukryty w drzewku.