Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
Ruda Willowa III - OP8BBR
Przyjacielska Ruda III
Właściciel: lukooo
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: 695 m n.p.m.
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Można zabrać dzieci  Dostępna dla niepełnosprawnych  Dostępna rowerem  Szybka skrzynka  Umiejscowiona na łonie natury, lasy, góry itp  Miejsce historyczne

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL
Przyjacielska Ruda III

Zespół "Ruda Willowa" wyodrębniony został z obszaru chronionego krajobrazu "Dolina Neru" ze względu na wyróżniające się walory kulturowe oraz przyrodniczo-krajobrazowe. Cennym walorem przyrodniczym tego obszaru jest kompleks leśny Ruda Popioły, będący pozostałością rozległych lasów, które w XIX w. rozciągały się od Chojen przez Rudę, Rokicie i dalej na północ, aż do Zgierza. Jest to jednolity, pod względem siedliskowym obszar leśny, którego powierzchnię niemal w całości zajmuje grąd subkontynentalny. Na uwagę zasługują również ponad stuletnie, sztucznie nasadzone sosony. Na terenie dawnej posiadłości Kindermanów odnotowano stanowisko jednego z najstarszych i najbardziej okazałych na terenie miasta okazu kwitnącego i owocującego bluszczu pospolitego.

Walory krajobrazowe tego obszaru podkreśla interesująca, zróżnicowana rzeźba terenu, Stawy Stefańskiego oraz kilka zabytkowych willi z przełomu XIX i XX wieku, wpisanych do ewidencji zabytków o których mowa była wcześniej. ZP-K "Ruda Willowa" doskonale wpisuje się w system przyrodniczy miasta, spełnia funkcje korytarza ekologicznego oraz posiada wyróżniające się walory historyczne i edukacyjne.

Na spacer, lub wycieczka rowerem

Wycieczkę rozpoczynamy na skrzyżowaniu ulic: Rudzkiej i Cienistej, w pobliżu dojazdu do Stawów Stefańskiego - omawiana wycieczka może więc stanowić uzupełnienie lub przedłużenie szlaku wokół stawów. Ulicą Cienistą (szutrowa, a miejscami betonowa nawierzchnia) udajemy się w głąb lasu. Za skrzyżowaniem z ul. Rodzinną, po prawej stronie, nieco ukryta za drzewami, niszczejąca obecnie niestety willa rodziny Grzegorzewskich z charakterystyczną oszkloną werandą i czerwoną dachówką u góry. Dom kilka lat temu posłużył jako scenografia do kilku polskich filmów.

Po krótkim stromym podjeździe, na skrzyżowaniu z ul. Betonową skręcamy w lewo (po adekwatnych do nazwy ulicy płytach betonowych) i mijając kilka starych domów ukrytych wśród leśnej zieleni starych domostw, docieramy do asfaltowej w tym miejscu ul. Popioły. Po lewej, przed skrzyżowaniem duża drewniana przedwojenna willa-bliźniak (jedna jej część została niedawno wyremontowana) z mało estetycznymi nowymi ceglanymi dobudówkami po obu stronach.

Przecinamy ul. Popioły i jedziemy wyraźną ścieżką przez las. Po prawej stronie, na pagórku w głębi pomiędzy drzewami kolejna z rudzkich willi - tym razem murowana, z wieżyczką. Po dotarciu do asfaltowej ul. Scaleniowej (północny skraj lasu), znajdujemy się w miejscu, gdzie jeszcze kilka lat temu stały dwie zabytkowe, drewniane wille o bogatych zdobieniach - symbole dawnej Rudy. Jednej z willi, ze względu na fatalny stan techniczny, nie udało się uratować; druga - po rozbiórce i gruntownej renowacji odnalazła swoje nowe miejsce w łódzkim skansenie w białej fabryce Geyera. Zanim omawiane domostwa na trwałe zniknęły z miejscowego krajobrazu, zdążyły jeszcze zagrać jako scenografia do amerykańskiego horroru pt. "House" ("Dom").

Ulicą Scaleniową udajemy się w kierunku wschodnim (po lewej niewielki stawek ukryty wśród drzew, po prawej - brzozowy krzyż). Na końcu ulicy skręcamy ponownie w głąb lasu ulicą Wejherowską i po bardzo stromym podjeździe (procentowo największe nachylenie asfaltowej drogi w granicach Łodzi!) dojeżdżamy ponownie do ul. Popioły. Na tym odcinku znajduje się kilka kolejnych interesujących willi sprzed wojny. Po kilkudziesięciu metrach, po lewej stronie ukazuje się jedno z najozdobniejszych, choć niestety jednocześnie jedno z bardziej zaniedbanych domostw - willa rodziny Zaurów w stylu szwajcarskich pałacyków myśliwskich, o licznych ozdobnych daszkach i wieżyczkach.

Po minięciu (z lewej strony) Oddziału Wczesnej Rehabilitacji Kardiologicznej Szpitala im. M. Kopernika docieramy do kolejnych dwóch willi: pierwsza, to położona w głębi na wzgórzu drewniana, starannie odrestaurowana willa o prostej bryle, druga (za wylotem ul. Przyjemnej) to wymagająca pilnego remontu ceglana wielorodzinna willa "Natalia" z charakterystycznymi drewnianymi zabudowaniami służbówek po prawej stronie od frontu.

Za "Natalią" teren porośnięty po lewej stronie starodrzewem sosnowym gwałtownie się podnosi - są to tzw. Wały, oddzielone od ul. Popioły (która w tym miejscu zmienia się w drogę szutrową) głębokimi rowami - pozostałościami po okopach budowanych przez polską ludność na rozkaz hitlerowców pod koniec wojny. Wśród drzew widoczne liczne okazy kwitnącej odmiany bluszczu.

Dojeżdżamy do łuku drogi, po prawej stronie biała kapliczka z figurą Matki Boskiej i zaraz za nią najokazalsza drewniana willa Popiołów - wielokondygnacyjna, z biegnącymi wokół budynku ozdobnymi werandami. Niestety, jej stan jest obecnie opłakany - ostatnio została podparta specjalnymi stemplami, gdyż groziło jej zawalenie. Mimo to jest do dziś zamieszkana.

Przy willi, po lewej stronie ulicy zachowały się resztki kasztanowcowej alei, skręcamy w lewo pod górę po cache. Dalej dochodząć do (leśnego parkingu) skręcamy w prawo pod górę i ścieżkami leśnymi, kierując się na południe, a następnie na zachód docieramy do najwyższego wzniesienia lasu, na szczycie którego widnieją zrujnowane pozostałości dawnej szkoły - protoplastki współczesnego XX LO - o której wspomniano we wstępie do naszej wycieczki.

Za ruiną szkoły sąsiaduje najbardziej znana z rudzkich willi - willa "Klara", zbudowana przez znanego łódzkiego przemysłowca Juliusza Kindermana i nazwana "Klarą" na cześć żony. Zbudowana została ok. 1914 r. i posiadała, jak na ówczesne czasy, szereg nowoczesnych rozwiązań i udogodnień takich jak łazienki z bieżącą wodą, ogrzewanie piecowe i elektryczność. Obecnie w remoncie generalnym, odzyskuje dawną świetność pod czujnym okiem konserwatora zabytków. Docelowo będzie pełnić funkcje mieszkaniowo-rezydencjonalne. Obok willi znajduje się fontanna w kształcie groty czarownicy zbudowana z tufu wulkanicznego.

Wracamy pod ruinę szkoły i kierujemy się dróżką leśną na południe. Niedaleko skraju lasu rośnie tu nieduże, ale oryginalne drzewko z czterema konarami na czubku skierowanymi w cztery główne strony świata, a obok potężny buk z licznymi wyrytymi na korze napisami. Docieramy do ul. Skrajnej, skręcamy w prawo i na najbliższym rozstaju również w prawo (na północny zachód) - w ul. Letniskową. Mijając kilka starych bram posesji po prawej stronie (w tym główny wjazd do "Klary"), stromym zjazdem (po lewej, na prywatnych posesjach gigantyczne okazy bluszczu, oplatające drzewa od korzeni po ich wierzchołki) docieramy do skrzyżowania z ul. Raduńską, w którą skręcamy. Drugi po lewej dom służył za scenografię znanej polskiej komedii - "Seksmisji" (w reżyserii Juliusza Machulskiego).

Po ok. 100 m skręcamy ponownie - tym razem w prawo, w piaszczystą ul. Polesie, którą po chwili wyjeżdżamy na urokliwą polanę z ogrodami i kilkoma domkami. Przecinając asfaltową ul. Przyjemną, ponownie zagłębiamy się w las, docierając do ul. Cienistej. Po skręceniu w lewo, zjeżdżamy w dół, od skrzyżowania z ul. Betonową znaną nam już trasą (obok willi Grzegorzewskich) do ul. Rudzkiej, gdzie kończymy naszą wycieczkę po lesie szlakiem zabytkowych willi.