Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
Białystok Starosielce - OP8AEZ
kolejowe klimaty
Właściciel: Psikiszek
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: 143 m n.p.m.
 Województwo: Polska > podlaskie
Typ skrzynki: Tradycyjna
Wielkość: Mikro
Status: Gotowa do szukania
Data ukrycia: 03-07-2015
Data utworzenia: 03-07-2015
Data opublikowania: 03-07-2015
Ostatnio zmodyfikowano: 07-12-2015
27x znaleziona
4x nieznaleziona
0 komentarze
watchers 6 obserwatorów
75 odwiedzających
18 x oceniona
Oceniona jako: dobra
2 x rekomendowana
Skrzynka rekomendowana przez: Ijon Tichy , Roxana
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Można zabrać dzieci  Przyczepiona magnesem  Miejsce historyczne 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

Starosielce powstały przed 1547r. jako wieś. W 1919r. uzyskały prawa miejskie. W 1954r. zostały włączone do Białegostoku. Nie będzie to opowieść o tej dzielnicy, a jej fragmencie, czyli stacji kolejowej.

W 1873r. można było przejechać z Odessy do Królewca. Jedną ze stacji na szlaku stały się Starosielce. Składy z Ukrainy wiozły węgiel i zboże, z Prus jechały szmaty wełniane do okręgu białostockiego. Dziś wydaje się to śmieszne, ale w XIXw. fabryki włókiennicze korzystały głównie z wełny wtórnej (stare mundury, koce, itp.). W Starosielcach oprócz stacji powstały zakłady naprawy taboru kolejowego. Okres prosperity trwał do I wojny światowej. W 1915r. wycofujący się Rosjanie wysadzili infrastrukturę w powietrze. Niemcy nie przystąpili do większej odbudowy. Po wojnie specjalnością zakładów kolejowych stała się regeneracja rozjazdów kolejowych. Po wojnie z bolszewikami przyszła zmiana profilu produkcji na mosty kolejowe. Oprócz tego produkowano drezyny i działał zakład zgrzewalni szyn. Ogółem pracowało tu około 500 osób.

W czasie II wojny światowej "za pierwszego sowieta" próbowano rozbudować infrastrukturę. Planowano tu wielką bazę paliw płynnych. Przygotowania przerwali Niemcy atakując ZSRR. Nowy okupant doceniał możliwości tutejszych zakładów kolejowych. W tutejszych warsztatach reperowano waghony, których wciąż brakowało. Zapotrzebowanie było tak duże, że prace wykonywano nawet pod gołym niebem. Oczywiście trzeba było korzystać z pracy Polaków co z kolei umożliwiało opór bierny i akty sabotażu.

Po drugiej wojnie do 1948r. odbudowano infrastrukturę kolejową, warsztaty i dworzec pasażerski. Niestety w latach 80-tych dworzec rozebrano, a jego funkcje pełnił drewniany budynek, który też zniknął w 2012r. Dzis Białystok Starosielce to jedynie wspomnienie dobrych czasów.

Informacje za artykułem Czesława Dobrońskiego "Stare, byłe miasto" Medyk Białostocki marzec 2009r.

 Był tu kiedyś kesz teda, ale zniknął z OC. Wydaje mi się, że warto by ten dworzec miał własną skrzynkę.

Co do skrzynki to probówka falcone. Na, albo pod kordami, zależy jak spojrzeć. Na trzech pierwszych znalazców certyfikaty z widokiem na dawny dworzec. Poszukując miejcie oczy dookoła głowy. Ruch niby niewielki, ale jak przekonałem się chowając kesza, przechodnie wyrastają tam jak z podziemi.

Reaktywacja 7.XII.15. Skrzynka zmieniła położenie o kilka metrów, więc mała korekcja współrzędnych. Pozostałe informacje nadal pasują do nowego miejsca ukrycia.

Dodatkowe informacje
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.
Obrazki/zdjęcia
Białystok Starosielce