Jezioro Rosnowskie jest zbiornikiem sztucznym powstałym w wyniku przegrodzenia w latach 20-tych XX-wieku, wysokim wałem ziemnym (16 metrów wysokości), głębokiej doliny rzeki Radew. Budowa zbiornika, kanału i elektrowni była na owe czasy wielkim przedsięwzięciem
Kesz: mikromagnetyk powinien znajdować się pod kordami; zawiera Logbook i FTF; brak czegoś do pisania.
Kesz jest umieszczony w dolnych partiach urządzenia przelewowego (betonowa budowla), u podstawy tamy. Będąc na dole mamy okazję przekonać się o skali przedsięwzięcia jakim była budowa zbiornika zaporowego.
Na koronie wału poprowadzono tory kolejki wąskotorowej, po zmianie przebiegu trasy, w związku faktem "zatopienia" części przebiegu dotychczasowego odcinka (wraz z okazałym betonowym mostem) w dolinie rzeki przed zaporą.
Wiosną 1940 roku, w wyniku wiosennych, gwałtownych roztopów, Jezioro Rosnowskie "wystąpiło z brzegów". Zniszczeniu uległ wał ziemny z urządzeniem przelewowym, co spowodowało olbrzymią falę powodziową w dolinie Radwii. Skutki katastrofy z 1940 były usuwane do 1944 roku. Przy odbudowie przymusowo pracowali jeńcy wojenni. Ze względu na trwającą wojne, lokalne władze III-ej Rzeszy w znacznym stopniu utajniły wszelkie informacje na temat katastrofy. Fala powodziowa szybko dotarła do Jeziora Hajka (również sztuczny zbiornik) i zniszczyła tamtejszą zaporę i uszkodziła elektrownię. W ciągu następnych kilku godzin fala powodziowa zniszczyła wiele mostów drogowych oraz uszkodziła ważny most kolejowy na trasie Szczecin - Gdańsk. Zniszczenia sięgały aż do Karlina.
Pamietaj! Zachowaj ostrożność i rozsądek. Nie wychylaj się poza barierki.
Kesz jest dwusystemowy.
Powyżej: Tama w trakcie budowy. Strzałka pokazuje przybliżoną lokalizację kesza.
Poniżej: Widok z dołu na koronę wału z urządzeniem przelewowym.
Kłódka miłości
- Całkowity dystans: 399 km