Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Je moet ingelogd zijn om deze cache te loggen of te bewerken.
stats
Toon cache statistieken
WWK: Dworzec Marchijski - OP87KZ
Niederschlesisch-Märkischer Bahnhof | Wrocławski Węzeł Kolejowy - Stacja (30)
Eigenaar: xytras
Deze cache maakt deel uit van GeoPath!
Log in om de coördinaten te kunnen zien.
Hoogte: 116 meter NAP
 Provincie: Polen > dolnośląskie
Cache soort: Traditionele Cache
Grootte: Micro
Status: Kan gezocht worden
Geplaatst op: 13-03-2015
Gemaakt op: 12-03-2015
Gepubliceerd op: 13-03-2015
Laatste verandering: 02-06-2020
132x Gevonden
5x Niet gevonden
1 Opmerkingen
watchers 2 Volgers
122 x Bekeken
96 x Gewaardeerd
Beoordeeld als: uitstekend
18 x Aanbevolen
Deze cache is aanbevolen door: AgataKK, areckis, atris, bamba, crazy_baby, Driver, GFS, Miki., mziolko, p_nowik, Phoebe, powder-phun, Pozieduwac, Serengeti, Tris, unkas, wiolinka, yurras
Om de coördinaten en de kaart te zien
van de caches
moet men ingelogd zijn
Cache attributen

Recommended at night  Bike  Take something to write  Monumental place 

Lees ook het Opencaching attributen beschrijving artikel.
Beschrijving PL

  


WWK: Dworzec Dolnośląsko-Marchijski

 

Skrzynka jest częścią geościeżki - Wrocławski Węzeł Kolejowy: KLIK

Mapa: KLIK - skrzynka dotyczy stacji oznaczonej jako nr 30 na mapie


Dworzec Marchijski - Dworzec Marchijski wybudowany został przez Towarzystwo Kolei Dolnośląsko-Marchijskiej (niem. Niederschlesisch-Märkische Eisenbahn). Otwarcie nastąpiło 18 października 1844. Projektantem dworca był architekt Julius Manger. Rozpoczynająca się na dworcu kolej łączyła Dolny Śląsk (Wrocław, Legnicę, Węgliniec, Lubsko i Gubin) z Berlinem] (Marchia Brandenburska), a od 1 września 1847 dodatkowym 28-kilometrowym łącznikiem także ze Zgorzelcem.

na zdjęciu: archiwalne zdjęcie budynku stacji z lat 1880-1900.

 

Pod względem architektonicznym Dworzec Marchijski był obiektem wzniesionym w stylu neorenesansowej willi włoskiej, z dwoma historyzującymi wieżami i przylegającymi do nich budynkami dworcowym. Pomiędzy wieżami rozpięta była trójnawowa hala mieszcząca dwa perony, pośrodku hali przebiegały dwa tory. Łuk nad środkową nawą ozdobiony był od strony miasta dwiema wieżyczkami i umieszczonym centralnie zegarem. Projektantem dworca był architekt Julius Manger. Wkrótce po otwarciu Dworca Marchijskiego wybudowano tory łączące go z odległym o ok. 3 km Dworcem Górnośląskim. Jako ciekawostkę można podać fakt, że wagony miedzy dworcami przetaczano przez pierwsze lata przy pomocy koni. Połączenie z Dworcem Górnośląskim, a potem z Dworcem Głównym sprawiło, że spadła liczba podróżnych korzystających z Marchijskiego. Również Dworzec Prawobrzeżny zaczął tracić swoje znaczenie i w 1903 r. został ostatecznie wchłonięty przez Dworzec Marchijski.

na zdjęciu: Dworzec Marchijski z dziejów sztuki śląskiej z 1978r.

 

Od 1904 r., po rozbudowie o cztery perony, Dworzec Główny zdominował ruch kolejowy w lewobrzeżnej części Wrocławia, co doprowadziło do jeszcze większej marginalizacji Dworca Marchijskiego i Świebodzkiego. W 1908 r. z Dworca Marchijskiego odjeżdżały już tylko pociągi podmiejskie do Leśnicy znajdującej się w wtedy poza granicami miasta. Rok później ruch pasażerski w tym rejonie przejął całkowicie Dworzec Świebodzki, a Dworzec Marchijski stał się stacją przeładunkowo - towarową i zmienił nazwę na Dworzec Towarowy Zachód (niem.Güter-Bahnhof-West). Na przełomie lat 20. i 30. rozebrano południowe skrzydło dworca i halę. Ruch kolejowy był coraz mniejszy, ale zamarł zupełnie dopiero w latach 50. XX wieku. Wtedy wykorzystano pozostałości po pięknym niegdyś Dworcu Marchijskim, do wywożenia gruzu ze zrujnowanego po II wojnie Wrocławia. Stąd też do Warszawy odjeżdżały transporty pochodzących z rozbiórek cegieł. Dworzec funkcjonował wówczas jako Dworzec Zachodni. 

źródła tekstów i zdjęć: *wikipedia.org *dolny-slask.org *wroclawzwyboru.blox.pl

 Hall of Fame: FTF: snieeegu STF: Lumen, straznik TTF: MPK_TEAM

 

Kesz:

Skrzynka wielkości mikro ukryła się dla Was na podanych współrzędnych. Podjęcie keszyka za dnia może być dość trudne ale nie jest niemożliwe. Budynek jest opuszczony i miejsce nie należy do najczystszych, miejcie to na uwadze. Keszyk pomieścił niewiele logbooka, zabierzcie długopisy ze sobą i pęsetę tak na wszelki wypadek. Uwaga na ciecia z pobliskiego parkingu strzeżonego, potrafi zaskoczyć i być nieprzyjemny, uważajcie zatem by nie spalić. Zapraszam do poszukiwań. Powodzenia!

Afbeeldingen
widok z zachodu na sekcję manewrową
zdjęcie archiwalne dworca