Jeden z niewielu okazów tego typu mostów w Polsce. Mosty miały istotny wkład w tempo przemieszczania się alianckich wojsk, a to dzięki innowacyjnej konstrukcji, pozwalającej na szybkie zamontowanie/zdemontowanie konstrukcji.
"Most budowany był w segmentach, które następnie składano w potrzebnym miejscu. Elementy wykonane były ze stali, a ich konstrukcja była na tyle prosta, że części wykonane w wielu różnych zakładach mogły być używane zamiennie. Każdy pojedynczy segment był stosunkowo lekki i mały, umożliwiając w ten sposób dużo szybsze przewożenie elementów (np. zwykłymi ciężarówkami).
Poszczególne segmenty skonstruowane były tak, aby do ich złożenia nie był potrzebny ciężki sprzęt. Wyszkolony zespół 115 żołnierzy mógł zbudować 5-przęsłowy most w 32 minuty[1]. Ponadto modularna konstrukcja pozwalała inżynierom budować mosty o różnych rozpiętościach i nośności, podwajając lub potrajając ściany i piętra dźwigarów głównych, w zależności od zaistniałych potrzeb.
Przydatną cechą mostu Baileya jest jego zdolność do nasuwania tylko z jednej strony, tzn. pokonując przeszkodę wystarczający jest dostęp tylko do jednego jej brzegu. Ta cecha często pozwoliła szybko pokonać bariery wodne wojskom alianckim na froncie zachodnim." (Źródło: Wikipedia)
Więcej ciekawych informacji o tej konstrukcji można znaleść pod tym linkiem.
Most będący przedmiotem tej skrzynki przerzucony jest przez rzekę Czarną obok miejscowości Izabelin pod Warszawą. Most nie ma dużego znaczenia dla ruchu lokalnego - używany jest przy dojeździe do pól i lasów. Prowadzi tędy szlak rowerowy, można też wybrać się na spacer wzdłuż wałów rzeczki w kierunki lasu. Dojazd spalinowy możliwy pod sam obiekt lub nawet na niego. ;)
Skrzynka w najbardziej sponiewieranym drzewie przy drodze po stronie Izabelina.
Symbol | Type | Coordinates | Description |
---|---|---|---|
Interesting place | --- | Drugi most Bailey'a w pobliżu. |