Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
WWK: Wrocław Świebodzki - OP860S
Freiburger Bahnhof | Wrocławski Węzeł Kolejowy - Stacja (20)
Właściciel: xytras
Ta skrzynka należy do GeoŚcieżki!
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: 117 m n.p.m.
 Województwo: Polska > dolnośląskie
Typ skrzynki: Tradycyjna
Wielkość: Mikro
Status: Gotowa do szukania
Data ukrycia: 16-11-2014
Data utworzenia: 15-11-2014
Data opublikowania: 16-11-2014
Ostatnio zmodyfikowano: 03-02-2024
181x znaleziona
4x nieznaleziona
1 komentarze
watchers 5 obserwatorów
125 odwiedzających
124 x oceniona
Oceniona jako: znakomita
31 x rekomendowana
Skrzynka rekomendowana przez: aglo993, Ala K, antonio, crazy_baby, Driver, GFS, granadian, j_janus, Kemoczi, Kocina, Kopytkowa, lupi, martuś, mixen6, niemen, Opona Tramwajowa, parog, powder-phun, Pyśka, Qbacki, r00t7, railman, reddox, rubin, Sasameyuki, snieeegu, snp, straznik, Wieszczu, wiolinka, Zawsze25
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Można zabrać dzieci  Zalecane szukanie nocą  Dostępna dla niepełnosprawnych  Dostępna rowerem  Szybka skrzynka  Weź coś do pisania  Przyczepiona magnesem  Miejsce historyczne 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

  


WWK: Wrocław Świebodzki

 

Skrzynka jest częścią geościeżki - Wrocławski Węzeł Kolejowy: KLIK

Mapa: KLIK - skrzynka dotyczy stacji oznaczonej jako nr 20 na mapie 


Dworzec Świebodzki - wybudowany w 1842 roku w stylu późnoklasycystycznym według projektu inż. Cochiusa, został gruntownie przebudowany i rozbudowany w latach 1868-74 przez architektów berlińskich – W. Kyllmana i A. Heydena, zwycięzców rozpisanego w tym celu konkursu.

Autorem przebudowy fasady i wystroju wnętrz był Karl Lüdecke. Z niewyróżniającego się kompleksu parterowych i dwukondygnacyjnych budynków przekształcił się Dworzec Świebodzki w elegancki gmach nawiązujący w swej formie do włoskiego renesansu w klimacie Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Pięknych w Paryżu.

Od 1853 roku z Dworca Świebodzkiego kursowały już pociągi do Wałbrzycha, po 1867 – do Jeleniej Góry. Towarzystwo Kolei Żelaznej Wrocławsko-Świdnicko-Świebodzickiej, będące właścicielem linii Wrocław-Świebodzice, w 1856 roku wybudowało tory łączące tę linię węzłem w Jaworzynie Śląskiej z linią Kolei Dolnośląsko-Marchijskiej (Wrocław-Berlin) z węzłem w Legnicy. W ten sposób powstawała „Nadodrzanka” czyli linia nadodrzańska (nr 273), która docelowo miała łączyć Wrocław ze Szczecinem.

Pierwotnie linia zaczynała się w Legnicy, dopiero w 1874 połączono ją z Wrocławiem, a 15 maja 1877 roku oddano do użytku ostatni odcinek tej linii – docierający do Stettin-Breslauer Bahnhof (Dworca Wrocławskiego w Szczecinie), który początkowo nazywał się Stettin-Breslau-Freiburger Bahnhof.

 

na zdjęciu: Dworzec Świebodzki i widoczny po prawej Dworzec Marchijski

 

Powojenne lata Dworca Świebodzkiego, to jego stopniowy upadek funkcjonalny i estetyczny. Całkowite wstrzymanie ruchu pociągów nastąpiło w roku 1990. W budynkach dworcowych ulokowały się rozmaite instytucje – od klubu nocnego w holu, poprzez targowisko na peronach i torowisku, banki, szkoły, biura i sklepy w pomieszczeniach administracyjnych, aż po małą scenę Teatru Polskiego (Scena na Świebodzkim) w zachodnim skrzydle.

na zdjęciu: fasada widziana z góry w obecnych czasach

 

Niszczejący zespół budynków dworcowych i zdegradowana okolica (szczególnie na południowy-zachód od dworca) nie zachęcają do spacerów w tym rejonie. Na okolicznych terenach kolejowych funkcjonują obecnie składy węgla, punkty skupu, w licznych magazynach różnego rodzaju hurtownie, składy materiałów i targowiska niedzielne (np. giełda elektroniczna). Większość torów została już dawno rozebrana, a dla ruchu towarowego wykorzystywanych jest zaledwie kilka bocznic.

Pojawiło się jednak światełko w tunelu, ale żeby nie zapeszać odsyłam Was do linka: KLIK

źródła tekstów i zdjęć: *wikipedia.org *tuwroclaw.com *fotopolska.eu *gazetawroclawska.pl *dolny-slask.org.pl

 Hall of Fame: FTF: j_janus STF: Ala Ł; lupi TTF: straznik

 

Kesz:

Skrzynka znajduje się na kordach i zawiera jak zwykle jedynie logbook, zatem weź pisadło ze sobą. Do jej znalezienia atrybuty muszą Wam wystarczyć. Swobodne szukanie możliwe jest tylko nocą, ze względu na ruchliwą okolicę, a kesza spalić jest bardzo łatwo. Powodzenia!

Dodatkowe informacje
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.
Obrazki/zdjęcia
archiwalne #1
archiwalne #2
boczna fasada
Świebodzki nocą