Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
WWK: Wrocław Nadodrze - OP85YA
Odertorbahnhof | Wrocławski Węzeł Kolejowy - Stacja (51)
Właściciel: xytras
Ta skrzynka należy do GeoŚcieżki!
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: -4942 m n.p.m.
 Województwo: Polska > dolnośląskie
Typ skrzynki: Tradycyjna
Wielkość: Mikro
Status: Tymczasowo niedostępna
Data ukrycia: 13-11-2014
Data utworzenia: 10-11-2014
Data opublikowania: 13-11-2014
Ostatnio zmodyfikowano: 03-02-2024
110x znaleziona
2x nieznaleziona
0 komentarze
watchers 8 obserwatorów
94 odwiedzających
76 x oceniona
Oceniona jako: znakomita
12 x rekomendowana
Skrzynka rekomendowana przez: art_noise, Driver, GFS, gura, j_janus, krogulec, martamatylda, plus_Amelka, Pyśka, Serengeti, slavo1, tbm
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Zalecane szukanie nocą  Dostępna rowerem  Szybka skrzynka  Weź coś do pisania  Miejsce historyczne 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

  


WWK: Wrocław Nadodrze

 

Skrzynka jest częścią geościeżki - Wrocławski Węzeł Kolejowy: KLIK

Mapa: KLIK - skrzynka dotyczy stacji oznaczonej jako nr 51 na mapie

Rok budowy: 1868; Nazwy historyczne: Breslau Oderbahnhof (1868 - 1875), Breslau Odertor (1876-1900, 1910 - 1915, 1931 - 1945), Breslau Odertorbahnhof (1901 - 1909, 1916 - 1930), Wrocław Nadodrze od 1945) 


Wrocław Nadodrze - stacja kolejowa i przedostatni ze wszystkich wybudowanych we Wrocławiu normalnotorowych dworców, powstały w 1868 wg. projektu Hermanna Grapowa.

Pierwsza próba połączenia Wrocławia (przez Oleśnicę, Kluczbork, Lubliniec) z terenami Górnego Śląska została podjęta przez Kolej Opolsko-Tarnogórską (Oppeln-Tarnowitzer Eisenbahn) już w 1855 r. Dopiero jednak po rezygnacji (w 1859 r.) Kolei Górnośląskiej z koncesji na to połączenie ponownie podjęto ten pomysł. Koncesję uzyskano w dn. 13.11.1865 r. ubiegając tym samym wysiłki utworzonego około 1862 r. Towarzystwa Kolei Prawego Brzegu Odry (Rechte-Oderufer-Eisenbahngesellschaft). Ostatecznie obie spółki połączyły się w 1868 r. pod nazwą tej ostatniej. 

Jednotorowy szlak do stacji Wrocław Nadodrze wyprowadzono z Fosowskich a otwarcie ruchu nastąpiło 15.11.1868 r. (chociaż na odcinku Nadodrze-Oleśnica już 28.05.1868 r.). Drugi tor szlaku  do Oleśnicy wybudowano prawdopodobnie przed 1886 r. Po modernizacji Dworca Głównego (Breslau Hauptbanhof) w latach 1901-1905, przyszła kolej na modernizację stacji Wrocław Nadodrze (w 1912 r.). W ramach modernizacji wybudowano nowe perony i tunele oraz przebudowano część towarową. Prace te przerwał wybuch I wojny światowej. Dokończono je w latach 20-tych ubiegłego wieku.

 

 

W latach 1967-1970 nastąpiła przebudowa urządzeń sterowania ruchem. Na nastawni dysponującej WN zamontowano urządzenia typu E (Ericsson) a na nastawni wykonawczej (WN1) pozostawiono zmodernizowane urządzenia suwakowe typu VES. Jest to jedna z niewielu nastawni wyposażona w takie urządzenia. W 1972 nastąpiła elektryfikacja linii Kalety-Lubliniec-Kluczbork-Wrocław Nadodrze (otwarcie nastąpiło w dn. 11.09.1972r.)

Lata 70 i 80 to czas kiedy na naszej stacji panował wzmożony ruch tak pasażerski jak i towarowy. Z dworca rozpoczynały bieg pociągi relacji Wrocław Nadodrze-Trzebnica i Wrocław Nadodrze-Opole zaś na torach części towarowej funkcjonowała górka rozrządowa.

Obecnie stacja posiada 13 torów czynnych, 5 torów zamkniętych, około 50 zwrotnic i sygnalizatorów oraz wagę.

źródła tekstów i zdjęć: *wikipedia.org *nadodrze.strefa.pl *fotopolska.eu *dolny-slask.org.pl

 Hall of Fame: FTF: j_janus STF: straznik TTF: LotTrzmiela

 

Kesz:

Skrzynka znajduje się na kordach i zawiera jedynie logbook, zatem weź koniecznie coś ze sobą do pisania. Do jej znalezienia atrybuty powinny Wam w zupełności wystarczyć.

Swobodne szukanie możliwe jest raczej nocą ze względu na ruchliwą okolicę. Powodzenia!

Obrazki/zdjęcia
nocą
od peronu
archiwalne #1
archiwalne #2