Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
(M-137) LPR - OP85UJ
Służby Ratunkowe i wspomagające
Właściciel: mangus i 27@
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: 118 m n.p.m.
 Województwo: Polska > mazowieckie
Typ skrzynki: Mobilna
Wielkość: Mała
Status: Zarchiwizowana
Data ukrycia: 04-11-2014
Data utworzenia: 04-11-2014
Data opublikowania: 04-11-2014
Ostatnio zmodyfikowano: 07-12-2023
37x znaleziona
12x przeniesiona   3529.41 km
6x nieznaleziona
6 komentarze
watchers 8 obserwatorów
258 odwiedzających
26 x oceniona
Oceniona jako: dobra
1 x rekomendowana
Skrzynka rekomendowana przez: karwdo
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Można zabrać dzieci  Zalecane szukanie nocą  Skrzynka niebezpieczna  Dostępna rowerem  Wymagany dodatkowy sprzęt  Szybka skrzynka  Weź coś do pisania  Przyczepiona magnesem  Umiejscowiona na łonie natury, lasy, góry itp 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

LPR – Lotnicze Pogotowie Ratunkowe

 

 

Lotnicze Pogotowie Ratunkowe – podmiot leczniczy niebędący przedsiębiorcą prowadzony w formie samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej podległy ministrowi zdrowia, zajmujący się w polskim systemie opieki zdrowotnej udzielaniem świadczeń zdrowotnych w ramach ratownictwa medycznego, w tym wykonywaniem medycznych czynności ratunkowych, oraz wykonywaniem lotniczego transportu sanitarnego. Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej Lotnicze Pogotowie Ratunkowe powstał w 2000 roku. Zarządzeniem ministra zdrowia z 9 listopada 2016 r. nastąpiła zmiana nazwy podmiotu na „Lotnicze Pogotowie Ratunkowe”.

Bazy LPR w Polsce noszą nazwę HEMS (ang. Helicopter Emergency Medical Service, pol. Śmigłowcowa Służba Ratownictwa Medycznego). Obecnie LPR dysponuje 21 bazami stałymi i 1 czasową.

W Polsce bazy Śmigłowcowej Służby Ratownictwa Medycznego (HEMS) znajdują się w następujących miastach:

  1. Białystok – Lotnisko Białystok-Krywlany – Ratownik 1; (EC 135); od 7:00 do 20:00
  2. Bydgoszcz – Lotnisko Bydgoszcz-Biedaszkowo – Ratownik 2; (EC 135); VFR dzień
  3. Gdańsk – Port lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy – Ratownik 3; (EC 135); 24 h/dobę
  4. Gliwice – Lotnisko Gliwice-Trynek – Ratownik 4; (EC 135); VFR dzień
  5. Gorzów Wielkopolski- Lądowisko Gorzów Wlkp.-Szpital - Ratownik 24; (EC 135); VFR dzień
  6. Kielce – Lotnisko Kielce-Masłów – Ratownik 5; (EC 135); VFR dzień
  7. Koszalin – Lądowisko Koszalin-Zegrze Pomorskie - Ratownik 22 - baza sezonowa – (EC 135); VFR dzień
  8. Kraków – Port lotniczy Kraków-Balice– Ratownik 6; (EC 135); 24 h/dobę
  9. Lublin – Lotnisko Lublin-Radawiec – Ratownik 7; (EC 135); od 7:00 do 20:00
  10. Łódź – Port lotniczy Łódź-Lublinek – Ratownik 16; (EC 135); VFR dzień
  11. Olsztyn – Lotnisko Olsztyn-Dajtki – Ratownik 8; (EC 135); od 7:00 do 20:00
  12. Opole – Lotnisko Opole-Polska Nowa Wieś – Ratownik 23; (EC 135); VFR dzień
  13. Ostrów Wielkopolski – Lotnisko Ostrów Wielkopolski-Michałków - Ratownik 21; (EC 135); VFR dzień
  14. Płock – Lotnisko Płock– Ratownik 18; (EC 135); VFR dzień
  15. Poznań– Port lotniczy Poznań-Ławica– Ratownik 9; (EC 135); od 7:00 do 20:00
  16. Sanok– Lądowisko Sanok-Baza– Ratownik 10; (EC 135); VFR dzień
  17. Sokołów Podlaski– Lądowisko Sokołów Podlaski– Ratownik 19; (EC 135); VFR dzień
  18. Suwałki– Lotnisko Suwałki – Ratownik 17; (EC 135); VFR dzień
  19. Szczecin – Port lotniczy Szczecin-Goleniów – Ratownik 11; (EC 135); 7:00 do 20:00
  20. Warszawa – Lądowisko Babice – Ratownik 12; (EC 135); 24 h/dobę
  21. Wrocław – Port lotniczy Wrocław-Strachowice – Ratownik 13; (EC 135); 24 h/dobę
  22. Zielona Góra – Lotnisko Zielona Góra-Przylep – Ratownik 15; (EC 135); VFR dzień

Zgodnie z definicją podaną w Ustawie prawo lotnicze, lądowiskiem jest obszar na lądzie, wodzie lub innej powierzchni, który może być w całości lub w części wykorzystywany do startów i lądowań naziemnego lub nawodnego ruchu statków powietrznych. Lądowisko przyszpitalne jest specyficznym miejscem do lądowania. Z definicji jest położone w pobliżu placówki służby zdrowia, co już powoduje spełnienie ostrych wymagań przepisów, choćby w sprawie ochrony środowiska (hałas). Dodatkowo przepisy lotnicze nakładają obowiązek na operatorów lotniczych (czyli w tym przypadku – Lotnicze Pogotowie Ratunkowe), aby na lądowiskach przyszpitalnych, położonych w środowisku nieprzyjaznym (brak miejsc umożliwiających w dowolnym momencie lądowanie awaryjne), użytkowac śmigłowce w tak zwanej 1 klasie osiągowej – w każdej chwili podczas operacji startu i lądowania, musi byc zapewniona możliwość przerwania procedury i bezpiecznego wylądowania lub odlotu na lądowisko / lotnisko zapasowe.

Haha jesteśmy chyba w połowie i tu włacza mi sie taki wredziol, a co. Nie powinienem się czepiać, bo sam mam problem z czytaniem opisów, ale juz tak czasem mam. Jeżeli doczytaleś/aś dotąd to pewnie jesteś dalej niż inni, pozostaw jedkak tą pułapkę i nie miej proszę żalu do mnie, że ktoś inny się złapał - to taki żarcik. W tekst swojego komentarza wpleć tylko jeden ztych znaczków " @, $, &, #,  - zobaczymy co z tego wyjdzie.

Od dnia 01.01.2017 roku każdy szpitalny oddział ratunkowy musi posiadać lądowisko (lub lotnisko) zgodnie z § 3 ust. 7, 8, 9, 10 i załącznikiem do Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 3 listopada 2011 r. w sprawie szpitalnego oddziału ratunkowego.

Miejsca gminne (gminne miejsca lądowania), są to miejsca lądowania śmigłowców wyznaczone (docelowo) w każdej gminie celem przekazania pacjenta z naziemnego zespołu ratownictwa medycznego do śmigłowca i odtransportowania go do specjalistycznego ośrodka wyposażonego w lądowisko całodobowe. Miejsce gminne nie jest lądowiskiem przyszpitalnym. W chwili powstania programu wyznaczania miejsc gminnych, były one formalnie tak zwanymi innymi miejscami przeznaczonymi do startów i lądowań (zgodnie z wytycznymi Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego). Obecnie znowelizowana Ustawa Prawo Lotnicze wycofała pojęcie innego miejsca przystosowanego do startów i lądowań. Mimo to program wyznaczania miejsc gminnych dla potrzeb LPR jest kontynuowany. Nazwa „miejsce gminne” została wymyślona przez Lotnicze Pogotowie Ratunkowe i nie funkcjonuje jako termin ustawowy.

Do wiosny 2011 r. w użyciu były również wycofane śmigłowce Mi-2 plus. Firma Eurocopter, ze swoim modelem EC135 P2+, została wybrana na dostawcę 23 maszyn i jednego symulatora lotu. Oficjalna prezentacja pierwszej maszyny (SP-HXB) odbyła się na lotnisku Warszawa-Babice 10 września 2009 roku. Pozostałe 22 śmigłowce zostały dostarczone do końca 2010 roku (przekazanie 2 ostatnich maszyn odbyło się 16 grudnia 2010 roku). Konieczność zmiany śmigłowców Mi-2 plus wynikała m.in. z powodu niespełniania wymogów osiągowych dla śmigłowców HEMS, wykonujących operacje w tak zwanym środowisku nieprzyjaznym w zwartej zabudowie miejskiej, wymaganych przez przepisy JAR-OPS 3, oraz nieprzystawania dotychczas użytkowanych śmigłowców do współczesnych wymogów i standardów medycznego ratownictwa lotniczego. Z uwagi na konieczność szkoleń i zapoznania z nowym sprzętem pierwsze nowe śmigłowce SP ZOZ LPR weszły do służby (HEMS) w grudniu 2009, ostatnie rozpoczęły dyżury w kwietniu 2011 roku.

Śmigłowce SP ZOZ LPR mają wyposażenie i obsadę podobną jak specjalistyczny zespół ratownictwa medycznego. Używane często jako pomoc dla obciążonych zespołów pogotowia ratunkowego lub w przypadkach wymagających natychmiastowego transportu rannego do specjalistycznego ośrodka.

Zadania ratunkowe są wykonywane przez stanowiące obecnie trzon wyposażenia śmigłowce Eurocopter EC135. Pierwszą bazą która otrzymała nowy śmigłowiec był Kraków, w grudniu 2009. Dyżury z użyciem nowych maszyn pełnione są obecnie (lato 2014) w 18 bazach (18 stałych, 1 tymczasowa). W kwietniu 2011 SP ZOZ LPR wydłużył dyżur o porę nocną w bazach: w Warszawie (24h przez cały rok), w Gdańsku i Wrocławiu (od 7:00 do 23:00 przez cały rok), w 2012 w Białymstoku, Szczecinie i Krakowie (od 7:00 do 20:00 przez cały rok), w 2013 w Olsztynie, Lublinie i Poznaniu (od 7:00 do 20:00 przez cały rok). Obecnie już 4 bazy pełnią dyżur całodobowy -Warszawa, Kraków, Wrocław, Gdańsk (2015).Planowane jest wydłużenie dyżuru do godziny 20:00 we wszystkich pozostałych bazach, a w kilku wybranych bazach dyżur będzie pełniony całodobowo. Aktualnie wciąż trwają szkolenia załóg oraz strażaków odpowiedzialnych za bezpieczeństwo podczas lądowań w nocy, oraz trwa wyznaczanie i weryfikacja tak zwanych miejsc gminnych dla śmigłowców SP ZOZ LPR. W 2011 zrealizowano 1456 lotów po zachodzie słońca, w tym 542 loty ratunkowe i 914 lotów szkolnych, przebazowań itp. Na potrzeby nocnych lotów w całej Polsce wyznaczono już niemal 1800 miejsc gminnych (wrzesień 2014), gdzie przy zabezpieczeniu przez strażaków możliwe jest lądowanie śmigłowca w porze nocne. Oprócz miejsc gminnych, śmigłowce wykonują nocne misje HEMSbezpośrednio do miejsca zdarzenia w przypadku zdarzeń masowych, a także zdarzeń, które miały miejsce na autostradach i innych drogach dwujezdniowych. Do dnia 1 czerwca 2015 roku wszystkie maszyny EC135 latające w ramach LPR wykonały 150 tys. lądowań.

Większa prędkość maszyny umożliwiła zwiększenie skutecznego zasięgu udzielania pomocy z dotychczasowych 60 km (Mi-2) do 80 km (dla Eurocoptera), których osiągnięcie jest możliwe w czasie 23 minut.

Dla porównania w Czechach, użytkujących (prócz innych maszyn) wersję EC 135 T2 i T2+, siatkę lotniczych jednostek ratowniczych zaplanowano tak, by większość punktów na terenie kraju nie była oddalona o więcej niż ok. 50 km od jednej z baz HEMS, a w Niemczech bazy śmigłowców Ratownictwa lotniczego ADAC rozmieszczono tak, by pomoc mogła dotrzeć na miejsce wypadku drogowego w ciągu 15 minut, promień działania mieści się w przedziale 50-70 km.

LPR korzystało również ze śmigłowca Agusta A109E Power, służącego jako Ratownik 12. Uległ on jednak wypadkowi 20 listopada 2009 w Warszawie. Lotnicze Pogotowie Ratunkowe dysponuje też dwoma samolotami Piaggio P.180 Avanti (Avanti I i Avanti II) stacjonującymi na Lotnisku Chopina w Warszawie. Wykorzystywane są one głównie do szybkiego transportu pacjentów na duże odległości.

W grudniu 2015 roku na lotnisku Warszawa Babice wylądowały cztery nowe śmigłowce (Airbus Helicopters H135 P3) zamówione w ramach projektu budowy nowych baz HEMS w Opolu, Sokołowie Podlaskim, Ostrowie Wielkopolskim oraz Gorzowie Wielkopolskim.

 Za wikipedia.pl

 Dla trzech pierwszych znalazców certyfikaty - nowość w moim  wydaniu ;)

O keszu:

Mobilniaczek jak w widać w formie magnetycznej lub wiszącej, zależnie od potrzeb. Pluszak ze względu na możliwość łatwiejszego ukrycia.

 

Zasada jest prosta – podejmując kesza musisz go przenieść  w miejsce innego lotniska (ewentualnie pozostawić w miejscu znalezienia) lub miejsca gdzie LPR można znaleźć. Absolutnie zabronione jest umieszczanie kesza w rejonie płyty lotniska lub w obrębie terenu na który jest zakaz wstępu. Spojlery dla kolejnych znalazców proszę ewentualnie umieszczać w logach. Kesz ma widzieć helikopter lub miejsce jego lądowania.

 

Kesz jest częścią projektu – Na ratunek !

Dodatkowe informacje
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.
Obrazki/zdjęcia
LPR