Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
Wiadukt Szklarka Trzcielska - Linia 373 - OP84GF
Owner: Nosferatu
This cache belongs to GeoPath!
Please log in to see the coordinates.
Altitude: 69 m. ASL.
 Region: Poland > wielkopolskie
Cache type: Traditional
Size: Small
Status: Ready for Search
Date hidden: 30-08-2014
Date created: 31-08-2014
Date published: 31-08-2014
Last modification: 11-12-2016
36x Found
1x Not found
0 notes
watchers 0 watchers
33 visitors
29 x rated
Rated as: Good
2 x recommended
This cache is recommended by: piotrmichal, Serengeti
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Description PL

Szlakiem zapomnianych stacji kolejowych linii 373

Wiadukt Szklarka Trzcielska

Skrzynka należy do cyklu Szlakiem zapomnianych stacji kolejowych linii 373

Wsie olęderskie w okolicy Zbąszynia, Trzciela i Międzychodu prężnie rozwijały się. Na wysokim poziomie stała uprawa wikliny, hodowla owiec i bydła, a gospodarstwa posiadały spore nadwyżki produktów rolnych, których zbyt utrudniał m.in. brak utwardzonych dróg. Popierając żywioł niemiecki dominujący we wsiach olęderskich, rząd niemiecki zdecydował się połączyć te tereny linią kolejową. Linia kolejowa Międzychód-Zbąszyń o długości 43,7 km została oddana do użytku 1 października 1908 roku. Trzy pary pociągów osobowych dowoziły ludzi do pracy, młodzież do szkół, a gospodarze mogli sprowadzać maszyny rolnicze i inne niezbędne towary. Choć wojna odcisnęła na szlaku kolejowym i taborze swe piętno, już 1 listopada 1945 roku przejechał pierwszy pociąg na linii Zbąszynek-Międzychód. Mijały lata, murszały podkłady a szybkość od wielu lat ograniczona została do 40 km/godz .Drewniane ławki, platformy przy wejściu do wagonów i pociąg sunący z prędkością, którą obrazuje spotykany w ubikacjach napis "nie zbierać grzybów w czasie jazdy pociągu" sprawiały wrażenie podróży przez Dziki Zachód. Naprawy były niewielkie i w końcu stan torowiska zaczął zagrażać bezpieczeństwu pasażerów. 12 września 1987 roku odjechał ostatni pociąg do Międzychodu nie dojeżdżając jednak do celu (wykoleił się pod wiaduktem za cmentarzem zbąszyńskim). Ludzie z wsi typu Przychodzko czy Prądówka w jednej chwili zostali odcięci od świata, gdyż samochód był w posiadaniu tylko nielicznych. Jeszcze przez kilka lat tor funkcjonował, jako tor kasacyjny dla wagonów towarowych ale i gdy ta forma użytkowania zaniknęła, pojawiły się samosiejki, które wyrosły już w spory młodnik. W roku 1999 tor międzychodzki w ramach remontu linii Poznań-Berlin został odcięty od szlaku.

Źródło tekstu: tutaj

--------------------------------------------------------------------------------------------

Szklarka Trzcielska to jedyna miejscowość na szlaku kolejowym nie posiadająca dworca kolejowego.  Znajdował się tutaj peron oraz wiata peronowa. Obecnie w terenie te elementy nie są już widoczne. Nieco dalej za peronem, znajduje się wiadukt, miejsce ukrycia kesza.

---------------------------------------------------------------------------------------------

Zwróć uwagę jak przyroda przejmuje we władanie te miejsce. Drzewa zaczynają wyrastać także na wiadukcie .

Additional hints
You must be logged-in to see additional hints
Pictures
Szklarka Trzcielska
Spojler
Log entries: Found 36x Not found 1x Note 0x Picture 2x All entries Gallery