Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
GDKJ - Szklarska Poręba Dolna - OP83RJ
Owner: gdkj
This cache belongs to GeoPath!
Please log in to see the coordinates.
Altitude: 630 m. ASL.
 Region: Poland > dolnośląskie
Cache type: Traditional
Size: Micro
Status: Ready for Search
Date hidden: 10-08-2014
Date created: 10-08-2014
Date published: 10-08-2014
Last modification: 10-08-2014
56x Found
11x Not found
0 notes
watchers 2 watchers
96 visitors
41 x rated
Rated as: Good
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Go geocaching with children  One-minute cache  Nature 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL


Skrzynka jest częścią projektu
"Geocaching dookoła Kotliny Jeleniogórskiej"



GDKJ - Szklarska Poręba Dolna

 

Skrytka znajduje się niedaleko od torów kolejowych z Jeleniej Góry do Szklarskiej Poręby powyżej stacji Szklarska Poręba Dolna. Linię budowano etapami. Prace przy budowie odcinka Jelenia Góra - Cieplice rozpoczęto w 1888 roku, a oddano do użytku 1 sierpnia 1891 roku. Z odcinkiem do Piechowic poradzono sobie szybko i był gotowy już już w grudniu tego samego roku. Dalej charakter linii jest typowo górski. Duże pochylenia, ostre łuki, oraz dwa tunele. Pierwszy o długości. 145 m między Górzyńcem a Szklarską Porębą Dolną. Drugi o długości 260 m za dawną stacją Tkacze ( obecnie Harrachov) a przed Mostem Izerskim. Ostatecznie oddanie całego odcinka do granicy Czech nastąpiło 25 czerwca 1902 roku (granica z Czechami była kiedyś dalej, w 1958 roku nastąpiła jej korekta) Elektryfikację linii rozpoczęto w 1914 roku, a zakończono 15 lutego 1923 roku. Trakcja elektryczna istniała do lipca 1945 roku, kiedy to „wyzwoliciele” zdjęli przewody, pościnali słupy i jako zdobycz wojenną wywieźli do Rosji. Ponownie linię zelektryfikowano dopiero we wrześniu 1987 roku. We wrześniu 1980 roku wydarzył się na tej trasie wypadek, potwierdzający górski charakter linii. Ze Szklarskiej Poręby Huta wyruszył w dół do Jeleniej Góry skład 11 wagonów węglarek wypełnionych kamieniem. Cały skład ważył łącznie ponad 1000 ton. Okazało się, że nie zostały uruchomione hamulce wagonów, a sama lokomotywa nie była w stanie wyhamować tak ogromnej napierającej masy. Pociąg jechał w dół nabierając ciągle prędkości. Dyżurnym ruchu pozostało tylko pozamykać szlabany na całej trasie i ...czekać. Pociąg wypadł z nasypu torów na ostrym łuku przed Piechowicami (tuż powyżej piechowickiego stadionu). Zginęły 2 osoby – maszynista i pomocnik. W 2013 roku tory kolejowe zostały całkowicie wymienione, od podstaw. 16 listopada po rocznej przerwie ( a może i dłuższej nieco) ruszyły ponownie pociągi do Szklarskiej Poręby i dalej – do Harrachova. Po tygodniu linię znowu zamknięto, bo nikt nie pomyślał o sprawdzeniu wiaduktów nad torami. Już wyglądało na to, że nowe torowisko będzie smętnie zarastać trawą... Całe szczęście, po wykonaniu pac zabezpieczających, na początku stycznia 2014 pociągi znów pojawiły się na trasie. Proszę uważać przechodząc przez tory! Powodzenia !
Log entries: Found 56x Not found 11x Note 0x Picture 2x All entries Gallery