Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Je moet ingelogd zijn om deze cache te loggen of te bewerken.
stats
Toon cache statistieken
Stacja Kolejowa Prądówka - Linia 373 - OP83R5
Eigenaar: Nosferatu
Deze cache maakt deel uit van GeoPath!
Log in om de coördinaten te kunnen zien.
Hoogte: 66 meter NAP
 Provincie: Polen > wielkopolskie
Cache soort: Traditionele Cache
Grootte: Normaal
Status: Kan gezocht worden
Geplaatst op: 08-08-2014
Gemaakt op: 09-08-2014
Gepubliceerd op: 09-08-2014
Laatste verandering: 01-09-2014
51x Gevonden
0x Niet gevonden
1 Opmerkingen
watchers 0 Volgers
48 x Bekeken
42 x Gewaardeerd
Beoordeeld als: goed
5 x Aanbevolen
Deze cache is aanbevolen door: [ocenzurowano_1], art_noise, Hr. Jan Usz, rredan, Serengeti
Om de coördinaten en de kaart te zien
van de caches
moet men ingelogd zijn
Beschrijving PL

Szlakiem zapomnianych stacji kolejowych linii 373

Stacja kolejowa Prądówka

Skrzynka należy do cyklu Szlakiem zapomnianych stacji kolejowych linii 373

Wsie olęderskie w okolicy Zbąszynia, Trzciela i Międzychodu prężnie rozwijały się. Na wysokim poziomie stała uprawa wikliny, hodowla owiec i bydła, a gospodarstwa posiadały spore nadwyżki produktów rolnych, których zbyt utrudniał m.in. brak utwardzonych dróg. Popierając żywioł niemiecki dominujący we wsiach olęderskich, rząd niemiecki zdecydował się połączyć te tereny linią kolejową. Linia kolejowa Międzychód-Zbąszyń o długości 43,7 km została oddana do użytku 1 października 1908 roku. Trzy pary pociągów osobowych dowoziły ludzi do pracy, młodzież do szkół, a gospodarze mogli sprowadzać maszyny rolnicze i inne niezbędne towary. Choć wojna odcisnęła na szlaku kolejowym i taborze swe piętno, już 1 listopada 1945 roku przejechał pierwszy pociąg na linii Zbąszynek-Międzychód. Mijały lata, murszały podkłady a szybkość od wielu lat ograniczona została do 40 km/godz .Drewniane ławki, platformy przy wejściu do wagonów i pociąg sunący z prędkością, którą obrazuje spotykany w ubikacjach napis "nie zbierać grzybów w czasie jazdy pociągu" sprawiały wrażenie podróży przez Dziki Zachód. Naprawy były niewielkie i w końcu stan torowiska zaczął zagrażać bezpieczeństwu pasażerów. 12 września 1987 roku odjechał ostatni pociąg do Międzychodu nie dojeżdżając jednak do celu (wykoleił się pod wiaduktem za cmentarzem zbąszyńskim). Ludzie z wsi typu Przychodzko czy Prądówka w jednej chwili zostali odcięci od świata, gdyż samochód był w posiadaniu tylko nielicznych. Jeszcze przez kilka lat tor funkcjonował, jako tor kasacyjny dla wagonów towarowych ale i gdy ta forma użytkowania zaniknęła, pojawiły się samosiejki, które wyrosły już w spory młodnik. W roku 1999 tor międzychodzki w ramach remontu linii Poznań-Berlin został odcięty od szlaku.

Źródło tekstu: tutaj

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Na stacji Prądówka stoi typowy dworzec.

Nie jest zamieszkany, ale jest dobrze zabezpieczony.

Na stacyjce zachował się kompletny układ torowy wraz z rozjazdami, oczywiście niesamowicie zarośnięty.

Na końcówce toru bocznego stoi kilka wagonów „koszarek” made in Lubań Śląski, spełniających rolę wagonów wypoczynkowych od trudnej pracy na kolei.

Tekst: S. Fedorowicz.

Artykuł pochodzi z lutowego numeru ‘Świata Kolei” z roku 2008

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Kesz został ukryty za żelazną kurtyną.

Proszę o zachowanie maskowania.

Afbeeldingen
Stacja Kolejowa
Logs: Gevonden 51x Niet gevonden 0x Opmerking 1x Afbeelding 3x Alle logs Galerij