Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
Stacja kolejowa - OP83J6
Stacja kolejowa Czarny Dunajec linii Nowy Targ - Sucha Hora
Właściciel: SanKL NIEAKTYWNY
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: 662 m n.p.m.
 Województwo: Polska > małopolskie
Typ skrzynki: Tradycyjna
Wielkość: Mikro
Status: Gotowa do szukania
Data ukrycia: 30-07-2014
Data utworzenia: 31-07-2014
Data opublikowania: 31-07-2014
Ostatnio zmodyfikowano: 23-08-2015
33x znaleziona
4x nieznaleziona
1 komentarze
watchers 2 obserwatorów
43 odwiedzających
24 x oceniona
Oceniona jako: normalna
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Można zabrać dzieci  Dostępna rowerem  Szybka skrzynka  Weź coś do pisania 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

Budowę linii kolejowej i stacji rozpoczęto w 1903 r., natomiast otwarcie miało miejsce 1 lipca 1904 r. Linia biegła z Nowego Targu przez Ludźmierz, Rogoźnik, Czarny Dunajec i Podczerwone do Suchej Hory. Wokół stacji istniała sieć bocznic i linii wąskotorowych.  Stacja posiadała 2 przekryte wiatą perony. Tor do Suchej Hory został zlikwidowany w roku 1965. Na odcinku Nowy Targ - Podczerwone pociągi pasażerskie jeździły do roku 1981, towarowe o 7 lat dłużej. W roku 1991 linia ta ostatecznie przestała istnieć.

Trochę historii linii z czasów około wojennych:

„Konsekwencja budowy linii "suchogórskiej" była nowa parowozownia w Nowym Targu, który zyskał rangę stacji węzłowej. W Podczerwonem , na 18-tym kilometrze postawiono wieżę wodną , ale bez pompy-wodę do zbiornika pompowały ze studni parowozy.  W czasie I wojny światowej, ze względów na swój technicznie trudny charakter nie mogła spełnić znaczniejszej roli militarnej. Istnienie linii wpłynęło na pewne ożywienie gospodarcze regionu-przy stacji w CZARNYM Dunajcu powstał duży tartak , a w Rogoźniku wapiennik z własną bocznicą kolejową. Dla odprawy przesyłek zagranicznych w Czarnym Dunajcu powstał Urząd Celny. Nadszedł dzień 1 września 1939 roku. Według relacji mieszkańców Podczerwonego , o świcie do mostu kolejowego przed wsią podjechał od strony Czarnego Dunajca pociąg. Prawie jednocześnie wzdłuż zalesionego brzegu nadjechały od strony Chochołowa dwa niemieckie czołgi i z karabinów maszynowych ostrzelały skład. Pociąg szybko wycofał się do Czarnego Dunajca. Chwilę wcześniej nastąpił silny wybuch i złamane przęsło mostu legło w nurcie rzeki.”

[malopolskie.atlaskolejowy.pl, http://www.rogoznik.bnx.pl/readarticle.php?article_id=19]

 

GERMAN SLAVE CAMP FOR JEWS

[publication by Józef Nyka: http://www.aapjstudies.org/index.php?id=204]

Behind the train station there existed an industrial complex specializing in wood products and owned by the company ‘Hobag Holzbau AG’ Breslau (now Wrocław), which became a supply base mostly for the Luftwaffe. The name ‘Hobag’ existed on the shameful list of the companies of the Third Reich authorized to use the slave labour of Jews, Poles, Romany people and Soviet prisoners of war. In Podhale Jews were employed by the ‘Hobag’ from the fall of 1940 until the end of May 1943 – almost three years. In the beginning they worked while still free, under police surveillance, but from late August 1942 they were interned inside the plants in the slave labour camps for the Jews.

Polish literature lacks any data on the Podhale ‘Hobag’ camps.

 

Dodatkowe informacje
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.
Obrazki/zdjęcia
Schemat stacji [malopolskie.atlaskolejowy.pl]
Stacja 1911 r. [fotopolska.eu]
Zdjęcie
Spoiler