Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
Parkowa kolejka wąskotorowa - OP82RY
Właściciel: HaCek
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: 282 m n.p.m.
 Województwo: Polska > śląskie
Typ skrzynki: Multicache
Wielkość: Mała
Status: Zarchiwizowana
Czas: 0:30 h    Długość trasy: 0.50 km
Data ukrycia: 23-04-2015
Data utworzenia: 01-07-2014
Data opublikowania: 23-04-2015
Ostatnio zmodyfikowano: 17-12-2019
58x znaleziona
4x nieznaleziona
1 komentarze
watchers 4 obserwatorów
58 odwiedzających
50 x oceniona
Oceniona jako: dobra
1 x rekomendowana
Skrzynka rekomendowana przez: karwdo
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Można zabrać dzieci  Szybka skrzynka  Weź coś do pisania 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

Logo

Kolejka powstała w roku 1957 i początkowo kursowała na odcinku Przystań - Zoo, a później wydłużono ją do Wesołego Miasteczka. Pierwotnie, do roku 1965 szlak miał prześwit 1000 mm, a pociągi zestawiano ze zbudowanych w warsztatach WPK w Chorzowie Batorym jednokierunkowych wagonów motorowych (3szt.) i doczepnych (3szt.). Do obracania wagonów służyły obrotnice na stacjach końcowych.

W 1966 roku tory kolejki przekuto na 900 mm, w związku z wyeksploatowaniem wagonów motorowych (ich samochodowe silniki pochodziły jeszcze z wojennego demobilu) i brakiem taboru „metrowego” w centralnie sterowanej gospodarce. W tymże roku pracę podjął nowy tabor – trzy lokomotywy 2WLs50 i 10 zbudowanych w WPK wagonów letnich. Małe lokomotywy nie najlepiej radziły sobie na tej trudnej trasie, mającej „górski” profil. Wycofano je w 1973 roku, sprowadzając dwie mocniejsze, bardzo charakterystyczne lokomotywy WLs75, które upodobniono do parowozów z Dzikiego Zachodu montując duże kominy i zgarniacze. W 1988 roku zastąpiono je dwoma zakupionymi w KWK Katowice WLs150, przebudowanymi z toru 785 mm na 900 mm przez Konstal.

Kryzys lat 80. XX wieku odbił się niekorzystnie na sytuacji parku. Na trasę kolejki zaczął wyjeżdżać już tylko jeden pociąg. LokomotywyWLs150 sprzedano i zastąpiono jedną, pracującą do 2011 roku nowoczesną lokomotywką WLP-50 zakupioną w ZNTSiS „Brzesko” w 1994 roku.

W lipcu 2003 operatorem kolejki zostało Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych.

W 2011 roku po zakończeniu sezonu letniego kolejka ze względu na zły stan techniczny zakończyła działalność. 31 maja 2012 roku zakończono współpracę z dotychczasowym operatorem kolejki - SGKW. W październiku 2012 rozpoczęto rozbiórkę kolejki, a w 2013 roku rozpoczęto odbudowę na odcinku pomiędzy zoo a wesołym miasteczkiem. W lutym 2014 roboty ziemne przy odbudowie pierwszego odcinka były już na ukończeniu. Przy okazji remontu zmieniono rozstaw szyn z 900 mm na 785 mm. 17 czerwca 2014 do parku przywieziono tabor z Rud Raciborskich. 19 czerwca 2014 kolejka została ponownie otwarta.

 Źródło: http://pl.wikipedia.org

OpenSprawdzacz
Autor tej skrzynki umożliwił sprawdzenie poprawności rozwiązania zagadki (współrzędnych pojemnika finałowego).
Statystyki: prób: 120 razy, trafień: 1 razy.
Dodatkowe informacje
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.
Obrazki/zdjęcia
Spojler Etap 1 - blisko
Wpisy do logu: znaleziona 58x nieznaleziona 4x komentarz 1x Wszystkie wpisy