Stacja rozrządowa Franowo, należy do największych i najnowocześniejszych w Polsce. Tyle można wyczytać w wikipedii, kolejne fakty, nie są już tak precyzyjne. Aktualnie w miejsce hamulców szczękowych wprowadzono hamulce punktowe, popularnie zwane grzybkami, pogrupowane w sekcje, zdolne dowolnie regulować prędkość odsprzęgów (czyli wagonów pojedynczych lub podzielonych na grupy.
Sama górka rozrządowa zajmuje centralną część stacji, a jest to zaledwie jej fragment. Gros terenu zajmują grupy przyjazdowa, odjazdowa, oraz tranzyt. Grupa przyjazdowa, to szereg torów, na których pociągi przestają być pociągami, a stają się składami do rozrządu. Z tego miejsca całe składy wagonów wędrują na górkę, gdzie są dzielone na fragmenty, według miejsca docelowego. Odsprzędgi spadając z górki, nabierają prędkości, potem trafiają na hamulce, które ustalają prędkość na takim poziomie, aby wagony dotarły do już stojących na torze, zaledwie je delikatnie popychając, lub zatrzymują się przed nimi.
Pewną ciekawostką jest, że jeszcze kilka lat temu, przez Franowo jeździły pociągi pasażerskie z Poznania Głównego do Swarzęcdza. Pociąg zwany był "Pendel". Do tej pory zachowały się jeszcze perony ukryte wśród zarośli.
Więcej informacji można znaleźć na stronie semaforek.kolej.org