Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
Dworzec kolejowy w Lubinie - OP81N3
Owner: vegan_monkey
Please log in to see the coordinates.
Altitude: 128 m. ASL.
 Region: Poland > dolnośląskie
Cache type: Traditional
Size: Micro
Status: Archived
Date hidden: 18-05-2014
Date created: 18-05-2014
Date published: 18-05-2014
Last modification: 18-08-2014
10x Found
1x Not found
0 notes
watchers 0 watchers
10 visitors
7 x rated
Rated as: Good
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Go geocaching with children  Bike  One-minute cache 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL

Dawno, dawno temu mieliśmy w Lubinie dworzec kolejowy...

Dawno, dawno temu

Uroczyste otwarcie dworca, wraz z pierwszą linią z Legnicy, nastąpiło 25. grudnia 1869 roku. Linię wybudowano, by zapewnić dogodny dojazd do licznych zakładów przemysłowych (fabryka instrumentów, cukrownia, mleczarnia) oraz dla licznej jednostki wojskowej (Lubin był wtedy miastem garnizonowym). 1. września 1871 roku otworzono linię do ówczesnego Gwizdanowa (dzisiaj Rudna Gwizdanów) i przedłużono linię z Legnicy, nadając jej nazwę Liegnitz - Lüben - Raudten.

15. września 1910 roku otworzono prywatną linię kolejową do Chocianowa, należącą do hrabiów zu Dohna z Chocianowa i von Ballestrem ze Szklar Górnych. Linią wożono ładunki do i z huty żelaza w Chocianowie. Linią kursowały przeważnie 2-3 pociągi pasażersko-towarowe w jedną stronę, wożąc również płody rolne z Trzebnic Lubińskich i Brunowa. Po zakończeniu II wojny światowej linia przeszła pod władania PKP. Regularny ruch pasażerski prowadziło się do roku 1985, a towarowy do 1987. W 1992 roku linię rozebrano, a częściowo rozkradziono.

Rozpoczęcie budowy kopalni miedzi w Lubinie doprowadziło w latach 60. do budowy linii miedziowej do Polkowic, którą wozi się do dzisiaj urobki z kopalni do hut w Głogowie i Legnicy. Przewożono tędy również pracowników kopalni, lecz regularnego ruchu pasażerskiego nie prowadzono. Zmieniono też nazwę stacji na nazwę, która istnieje do dnia dzisiejszego, tj. Lubin Górniczy.

Wyremontowano w tym okresie dworzec kolejowy i w 1986 roku zakończono elektryfikację linii do Legnicy i Rudnej. Na stacji zaczynały i kończyły bieg pociągi osobowe oraz przejeżdżały wraz z postojem pociągi dalekobieżne do Warszawy, Szczecina, Krakowa oraz miast nadmorskich i górskich.

Regularny ruch pasażerski oraz funkcjonowanie kasy biletowej prowadzono do 11. grudnia 2004 roku oprócz sezonowych, wakacyjnych kursów do Kołobrzegu i Bielska Białej. W lutym 2005 roku zamknięto budynek dworca dla osób zewnętrznych i funkcjonowała (do 2006 roku) tylko górna część biurowa, gdzie znajdowała się ekspedycja towarowa PKP Cargo. 9. grudnia 2007 roku przywrócono połączenia pasażerskie w stronę Legnicy, a 14. grudnia 2008 roku w stronę Rudnej Gwizdanów. Powtórnie zawieszono ruch pasażerski 31. grudnia 2010 roku. Ostatni pociąg żegnali mieszkańcy oraz telewizja i prasa.

Po przejęciu dworca przez Miasto Lubin, w sierpniu 2012 roku budynek, mimo protestów mieszkańców, został wyburzony, aby w jego miejscu powstał węzeł przesiadkowy. Obecnie prowadzi się tylko spory ruch towarowy. Średnio stację odwiedza 40 pociągów na dobę.

 

Kesz to niewielki pojemnik. Wewnątrz znajduje się logbook, certyfikat dla pierwszego znalazcy, ołówek i drobiazg na szczęście.

Log entries: Found 10x Not found 1x Note 0x All entries