Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
Dworzec kolejowy w Lubinie - OP81N3
Właściciel: vegan_monkey
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: 128 m n.p.m.
 Województwo: Polska > dolnośląskie
Typ skrzynki: Tradycyjna
Wielkość: Mikro
Status: Zarchiwizowana
Data ukrycia: 18-05-2014
Data utworzenia: 18-05-2014
Data opublikowania: 18-05-2014
Ostatnio zmodyfikowano: 18-08-2014
10x znaleziona
1x nieznaleziona
0 komentarze
watchers 0 obserwatorów
10 odwiedzających
7 x oceniona
Oceniona jako: dobra
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Można zabrać dzieci  Dostępna rowerem  Szybka skrzynka 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

Dawno, dawno temu mieliśmy w Lubinie dworzec kolejowy...

Dawno, dawno temu

Uroczyste otwarcie dworca, wraz z pierwszą linią z Legnicy, nastąpiło 25. grudnia 1869 roku. Linię wybudowano, by zapewnić dogodny dojazd do licznych zakładów przemysłowych (fabryka instrumentów, cukrownia, mleczarnia) oraz dla licznej jednostki wojskowej (Lubin był wtedy miastem garnizonowym). 1. września 1871 roku otworzono linię do ówczesnego Gwizdanowa (dzisiaj Rudna Gwizdanów) i przedłużono linię z Legnicy, nadając jej nazwę Liegnitz - Lüben - Raudten.

15. września 1910 roku otworzono prywatną linię kolejową do Chocianowa, należącą do hrabiów zu Dohna z Chocianowa i von Ballestrem ze Szklar Górnych. Linią wożono ładunki do i z huty żelaza w Chocianowie. Linią kursowały przeważnie 2-3 pociągi pasażersko-towarowe w jedną stronę, wożąc również płody rolne z Trzebnic Lubińskich i Brunowa. Po zakończeniu II wojny światowej linia przeszła pod władania PKP. Regularny ruch pasażerski prowadziło się do roku 1985, a towarowy do 1987. W 1992 roku linię rozebrano, a częściowo rozkradziono.

Rozpoczęcie budowy kopalni miedzi w Lubinie doprowadziło w latach 60. do budowy linii miedziowej do Polkowic, którą wozi się do dzisiaj urobki z kopalni do hut w Głogowie i Legnicy. Przewożono tędy również pracowników kopalni, lecz regularnego ruchu pasażerskiego nie prowadzono. Zmieniono też nazwę stacji na nazwę, która istnieje do dnia dzisiejszego, tj. Lubin Górniczy.

Wyremontowano w tym okresie dworzec kolejowy i w 1986 roku zakończono elektryfikację linii do Legnicy i Rudnej. Na stacji zaczynały i kończyły bieg pociągi osobowe oraz przejeżdżały wraz z postojem pociągi dalekobieżne do Warszawy, Szczecina, Krakowa oraz miast nadmorskich i górskich.

Regularny ruch pasażerski oraz funkcjonowanie kasy biletowej prowadzono do 11. grudnia 2004 roku oprócz sezonowych, wakacyjnych kursów do Kołobrzegu i Bielska Białej. W lutym 2005 roku zamknięto budynek dworca dla osób zewnętrznych i funkcjonowała (do 2006 roku) tylko górna część biurowa, gdzie znajdowała się ekspedycja towarowa PKP Cargo. 9. grudnia 2007 roku przywrócono połączenia pasażerskie w stronę Legnicy, a 14. grudnia 2008 roku w stronę Rudnej Gwizdanów. Powtórnie zawieszono ruch pasażerski 31. grudnia 2010 roku. Ostatni pociąg żegnali mieszkańcy oraz telewizja i prasa.

Po przejęciu dworca przez Miasto Lubin, w sierpniu 2012 roku budynek, mimo protestów mieszkańców, został wyburzony, aby w jego miejscu powstał węzeł przesiadkowy. Obecnie prowadzi się tylko spory ruch towarowy. Średnio stację odwiedza 40 pociągów na dobę.

 

Kesz to niewielki pojemnik. Wewnątrz znajduje się logbook, certyfikat dla pierwszego znalazcy, ołówek i drobiazg na szczęście.

Wpisy do logu: znaleziona 10x nieznaleziona 1x komentarz 0x Wszystkie wpisy