Budowa połączenia z Malczyc do Wołowa sięga początku XX wieku i miało to być uzupełnienie prywatnych kolejek cukrowniczych Jawor - Malczyce i Strzegom - Malczyce. Koncepcja zachodniej linii obwodowej dla Wrocławia uzyskała ok. 1912 roku akceptację parlamentu pruskiego, stąd budowę linii sfinansowano ze środków państwowych. Budowę rozpoczęto na przełomie 1913/1914 od najbardziej skomplikowanej budowli inżynieryjnej - trójprzęsłowego 182 metrowego mostu przez Odrę w Lubiążu. Wybuch wojny spowolnił budowę linii, stąd odcinek 11,8 km Wołów - Rataje oddano do użytku 1 maja 1916 roku, a 3,0 km odcinek Rataje - Lubiąż 15 grudnia tegoż roku. Kwestie militarne i kryzys powojenny nie pozwoliły na ukończenie linii, stąd brakujący 8,8 km odcinek Lubiąż - Malczyce oddano do użytku dopiero 1 maja 1923 roku i to nawet za cenę nieukończenia wszystkich prac budowlanych (stacji w Kawicach).
Przed wojną kursowały 3-4 pary pociągów lokalnych na dobę. 24 km trasę pociąg pokonywał w 50 minut. W 1945 roku most w Lubiążu został zniszczony, co przypieczętowało przerwanie linii, trwałe wyłączenie i częściową rozbiórkę torów na potrzebę odbudowy ważnej dla zaopatrzenia frontu linii Rawicz-Ścinawa-Legnica. Odbudowę odcinka Wołów-Lubiąż ukończono w 1950 r., ale już w 1961 r. zawieszono przewozy. Zgodę na likwidację nieodbudowanego odcinka z Lubiąża do Malczyc wydano w 1963 r. Ostatnie przejazdy towarowe na północnym odcinku i miały miejsce w 1968 r. Linię formalnie likwidowano od grudnia 1970 r. - do rozbiórki przygotowywały się dwie spółdzielnie ale żadna z nich robót nie dokończyła, a porzucone tory zostały rozkradzione.
W roku 1971 w instrukcji kolejowej D29 linia miała nr 311, który to numer w późniejszych latach został przypisany linii z Jeleniej Góry (Dębowa Góra) - Nowy Świat. (arkadoo, moose w oparciu o artykuł M. Jerczyńskiego i S. Fedorowicza w Świat Kolei 7/2002 s. 24-25)
Typowy pojemnik klipsowy zawierający książkę wpisów i miejsce na przedmioty podróżne. Skrzynka dwusystemowa OC/GC.