Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Je moet ingelogd zijn om deze cache te loggen of te bewerken.
stats
Toon cache statistieken
Parowozownia Wolsztyn - OP8042
Eigenaar: IvE
Plaatser: misiek
Log in om de coördinaten te kunnen zien.
Hoogte: 62 meter NAP
 Provincie: Polen > wielkopolskie
Cache soort: Traditionele Cache
Grootte: Micro
Status: Kan gezocht worden
Geplaatst op: 21-03-2014
Gemaakt op: 26-03-2014
Gepubliceerd op: 26-03-2014
Laatste verandering: 04-01-2015
129x Gevonden
1x Niet gevonden
6 Opmerkingen
watchers 4 Volgers
118 x Bekeken
76 x Gewaardeerd
Beoordeeld als: goed
2 x Aanbevolen
Deze cache is aanbevolen door: galowianie, nebel
Om de coördinaten en de kaart te zien
van de caches
moet men ingelogd zijn
Cache attributen

Go geocaching with children  One-minute cache  Fixed by magnet  Monumental place 

Lees ook het Opencaching attributen beschrijving artikel.
Beschrijving PL

 


Parowozownia  Wolsztyn  


 


Wolsztyńska parowozownia powstała w 1907 roku. Jednak pierwsza linia kolejowa dotarła tu już w roku 1886. Była to licząca 22,7 kilometry trasa z Wolsztyna do Zbąszynka otwarta 1 czerwca 1886 roku. 

Początkowo szopa parowozowni mieściła cztery parowozy. W roku 1909 rozbudowano ją do ośmiu stanowisk, tak jak wygląda to dziś.  Dodano wtedy cztery, dłuższe stanowiska, od 5 do 8.  

W początkowym okresie w Wolsztynie, wtedy jeszcze Wollstein,  stacjonowały dwa pruskie parowozy TKh1, a następnie także BR91. Parowozy te miały mały zasięg, dlatego w okolicy zbudowano dużo stacji umożliwiających uzupełnienie zapasów wody, np. w Kargowej. Służące do tego żurawie wodne były budowane m. in. w Nowej Soli. 

W czasie wojny zwiększono ilostan parowozów do około 30 sztuk. Docierały one wtedy z zaopatrzeniem wojsk niemieckich aż na tereny ZSRR. Największy rozkwit parowozownia przeżywała w latach 70 i 80. Pracowało tu wtedy około  320 osób, w drużynach na parowozach 200. Na inwentarzu było wtedy 35 parowozów z tego 18 - 25 pod parą każdego dnia! Dzienny rozchód węgla wynosił od 80 do 120 ton, a maszyniści wyrabiali od 250 do 320 godzin miesięcznie. Parowozy z Wolsztyna obsługiwały wtedy pociągi pasażerskie na wszystkich liniach, zdawcze pociągi towarowe (Wolsztyn - Konotop - Nowa Sól - Głogów, Wolsztyn - Sulechów, Wolsztyn - Zbąszynek, Wolsztyn - Leszno i Wolsztyn - Luboń) oraz pociągi tranzytowe. 

Parowozownia, to nie tylko szopa i parowozy. Przed parowozownią znajduje się obrotnica z 1908 roku. Początkowo średnica obrotnicy wynosiła 16,08 metrów.  19 grudnia 1949 roku powiększono ją do 20 metrów wykorzystując do tego obrotnicę z Kożuchowa. Próbnego obciążenia obrotnicy dokonano parowozem Ok1. W lipcu 2002 roku poszerzono obrotnicę do 20,5 m. Owe pół metra różnicy pozwala obrócić parowóz Pm36-2. Obrotnica posiada napęd elektryczny oraz ręczny. 

Za parowozownią znajduje się stara wieża wodna z 1907 mieszcząca 100m3 wody. Jest ona nadal sprawna. Woda do parowozowni jest doprowadzana z pobliskiego jeziora Berzyńskiego.  Przy parowozowni znajdują sie również warsztaty, zasieki węgla, kanał oczystkowy oraz 2 stare dźwigi węglowe, które są nadal sprawne. Niestety najstarszy dźwig z 1907 roku produkcji Friedenwelde został rozebrany w 1999 roku. 

Źródło: http://www.parowozowniawolsztyn.pl/


Skrzynka: Tradycyjny magnetyk założony spontanicznie podczas kolejnych odwiedzin Parowozowni. 

Koordy wskazują na parowóz z pięknymi propagandowymi hasłami. Oszczędność węgla nas nie interesuje, szukamy po drugiej stronie, nad 5 parą kół napędowych.

Nie trzeba się brudzić i pchać rąk pod parowóz.


 

Extra hints
Je moet ingelogd zijn om de hints te zien
Afbeeldingen
Ciepło
Gorąco
Ostateczność