Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
Kolej Grójecka - OP74E7
Ursynowska Ścieżka Edukacyjna - mapa wspomnień
Właściciel: faum
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: 103 m n.p.m.
 Województwo: Polska > mazowieckie
Typ skrzynki: Tradycyjna
Wielkość: Mała
Status: Zarchiwizowana
Data ukrycia: 31-10-2013
Data utworzenia: 31-10-2013
Data opublikowania: 31-10-2013
Ostatnio zmodyfikowano: 10-08-2015
41x znaleziona
7x nieznaleziona
1 komentarze
watchers 1 obserwatorów
3 odwiedzających
29 x oceniona
Oceniona jako: dobra
2 x rekomendowana
Skrzynka rekomendowana przez: Andrzejj, LL13
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Można zabrać dzieci  Dostępna rowerem  Szybka skrzynka 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

Wiosną 1898 roku rozpoczęto budowę linii kolejowej o szerokości toru 1000 mm. Na trasie prowadzącej do Piaseczna pojawiły się takie stacje, jak Grabów, Pyry czy Dąbrówka. Resztę prac ukończono dopiero w 1914 roku i wtedy zaczęły kursować pociągi między Warszawą a Grójcem. Plany rozbudowy pokrzyżowała I wojna światowa. Początkowo wojska rosyjskie w celu przewożenia materiałów wojskowych budowały nowe, prowizoryczne linie. Jednak podczas odwrotu w lipcu 1915 roku zostały one zniszczone, a technicznie sprawny tabor wywieziony. W tym czasie zniszczono również budynki warsztatów na Służewcu. W sierpniu tego samego roku, po wkroczeniu wojsk niemieckich, kolejkę zaczęto odbudowywać. Niemcom zależało na jak najszybszym uruchomieniu Kolejki Grójeckiej, sprowadzili więc powóz Borsiga z tramwajów łódzkich i 6 wagonów osobowych z kolei Wernigerode. W czasie II wojny światowej Kolejką Grójecką przewożono żywność z podwarszawskich pól. Kolej cieszyła się sporą popularnością jeszcze wiele lat po wojnie. Jednak z czasem równolegle do jej torów zaczęto budować nowe drogi, coraz częściej podróżowano samochodach i autobusami, więc liczba przewozów znacznie spadła. W 1952 roku kolejka przestała jeździć do Konstancina, później do Jasieńca, a w 1969 roku zawieszono ruch od Dąbrówki do Dworca Południowego. W 1971 roku nastąpiła całkowita likwidacja linii. Szczątkowe fragmenty tras w różnych miejscach utrzymywały się jeszcze do 1996 roku. Dwa lata wcześniej Kolejkę Grójecką wpisano do rejestru zabytków, dzięki czemu do dziś stanowi atrakcję turystyczną, jeżdżąc co niedzielę na trasie Piaseczno-Tarczyn-Piaseczno. Nosi dziś nazwę Piaseczyńska Kolej Wąskotorowa.

 

Opracowano na postawie:http://www.kolejka-piaseczno.pl/kolejka-grojecka, w ramach projektu Ursynowska ścieżka edukacyjna.


Szukaj kapsla z puszki przyczepionego do żyłki i wyciągnij pojemnik.

W tych okolicach znajdowała się stacja Emielin, dziś nie ma po niej śladu. 

Wpisy do logu: znaleziona 41x nieznaleziona 7x komentarz 1x Wszystkie wpisy