Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
WWK: Kolej Dolnośląsko-Marchijska (3#) - OP66DE
Wrocławski Węzeł Kolejowy - Kierunek 3
Właściciel: xytras
Założyciel: Drangnel
Ta skrzynka należy do GeoŚcieżki!
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: 115 m n.p.m.
 Województwo: Polska > dolnośląskie
Typ skrzynki: Tradycyjna
Wielkość: Mikro
Status: Tymczasowo niedostępna
Data ukrycia: 08-05-2013
Data utworzenia: 06-05-2013
Data opublikowania: 08-05-2013
Ostatnio zmodyfikowano: 03-02-2024
122x znaleziona
3x nieznaleziona
7 komentarze
watchers 6 obserwatorów
75 odwiedzających
94 x oceniona
Oceniona jako: znakomita
29 x rekomendowana
Skrzynka rekomendowana przez: [ocenzurowano_1], art_noise, crazy_baby, jg-geo, Kanguros, kawior&jardo, Kemoczi, kitomasz, lupi, marcm77, Mario&Monia, martuś, morrison-1986, MPK_TEAM, mziolko, niemen, Opona Tramwajowa, Plebek, Pozieduwac, r00t7, rafał+magda, railman, reddox, Reneee, rubin, Skyqen, soldierwroc, tomandflo, yurras
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Można zabrać dzieci  Dostępna rowerem  Weź coś do pisania  Miejsce historyczne 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

  


WWK: Kolej Dolnośląsko-Marchijska

 

Skrzynka jest częścią geościeżki - Wrocławski Węzeł Kolejowy: KLIK

Pełna Mapa: KLIK - skrzynka dotyczy kierunku zaznaczonego kolorem fioletowym (na trasie stacje nr 30 do 34) 


Wrocławski węzeł łączy dziesięć różnych kierunków linii kolejowych normalnotorowych i jednej wąskotorowej zbiegających się we Wrocławiu. Aktualnie (2012) dziewięć linii normalnotorowych jest czynnych, ale tylko osiem obsługuje ruch pasażerski; linia wąskotorowa już od lat sześćdziesiątych jest we Wrocławiu zlikwidowana.

Kolej Dolnośląsko-Marchijska - uruchomiła swoje połączenia, pierwotnie do Legnicy, w październiku 1944 (rok po kolei świebodzickiej). Dworzec Marchijski powstał w bliskim sąsiedztwie Dworca Świebodzkiego. Rozwiązanie to na owe czasy było korzystne, bo z jednej strony ułatwiało przesiadanie podróżnym, którzy mieli do pokonania tylko 200 metrów dzielących oba dworce, a z drugiej strony nie zachodził konflikt interesów obu spółek, do którego dochodzić by mogło, gdyby obydwie korzystały z tych samych instalacji. W następnych latach połączenie przez Legnicę, Żagań i Gubin wydłużono do Berlina - do Marchii Brandenburskiej, od której linia wzięła swą nazwę. Dworzec Marchijski na początku XX wieku stracił na znaczeniu i w od 1908 obsługiwał już tylko połączenia ze znajdującą się wówczas poza granicami miasta Leśnicą, a rok później zamieniony został na stację towarową, pomocniczą zresztą w stosunku do pobliskiego węzła towarowego Wrocław Gądów. W latach dwudziestych Dworzec Marchijski został częściowo rozebrany. Po II wojnie światowej na krótko wznowiono jego funkcje towarowe (pod nazwą Wrocław Towarowy Zachodni lub Wrocław Zachodni; był dogodnym punktem do załadunku wywożonego ze zrujnowanego miasta gruzu i odpadów, a także np. pozyskanych z rozbiórek zniszczonych budynków cegieł), ale w połowie lat pięćdziesiątych ponownie go zlikwidowano, tym razem już ostatecznie. Z budynku pozostała jedynie jedna z wież i mocno przebudowany fragment hali.


Obecnie pociągi kierujące się z Dworca Głównego do Legnicy wjeżdżają na trasę byłej Kolei Marchijskiej w rejonie stacji towarowej Wrocław Gądów. Linia dwutorowa i zelektryfikowana. Miała być to pierwsza w Polsce linia zelektryfikowana eksperymentalnie prądem przemiennym 25 kV, 50 Hz, ale z zamiaru tego zrezygnowano (istniała już dokumentacja projektowa).

Dw. Marchijski

na zdjęciu: smutna pozostałość dworca marchijskiego dzisiaj.

 

Dw. Marchijski kiedyś

na zdjęciu: I Dworzec w pełni swojej okazałości.

źródła tekstów i zdjęć: *wikipedia.org *dolny-slask.org.pl *fotopolska.eu

 

Kesz:

Skrzynka rozmiaru większego mikro, prosta do znalezienia, nie powinna sprawić Wam problemów. Ukryta jest w miejscu gdzie kiedyś przebiegały tory pomiędzy Dworcem Marchijskim a stacją Wrocław Gądów.

[Skrzynka czasowo zaadoptowana od Drangnela. Sposób ukrycia i maskowanie zmienione.]

Zasady reaktywacji Reaktywacja jest zabroniona i nie ma od tego wyjątków.
Przeczytaj więcej o reaktywacji skrzynek TUTAJ