Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 600 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
K3: Zwiastun / SA - OP6534
no to ruszamy...
Właściciel: Silent A
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: 168 m n.p.m.
 Województwo: Polska > opolskie
Typ skrzynki: Tradycyjna
Wielkość: Mikro
Status: Zarchiwizowana
Data ukrycia: 24-04-2013
Data utworzenia: 23-04-2013
Data opublikowania: 24-04-2013
Ostatnio zmodyfikowano: 05-09-2021
65x znaleziona
1x nieznaleziona
0 komentarze
watchers 3 obserwatorów
45 odwiedzających
57 x oceniona
Oceniona jako: znakomita
15 x rekomendowana
Skrzynka rekomendowana przez: 5nip3r, art_noise, atena.pl, brajan74, czarkowaty, Driver, etna&mars, kris walker, Mario&Monia, misiek321, Nannette, pospiszyl, ralkos, Rob-Team, Żywcu
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Szybka skrzynka  Weź coś do pisania 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

TRZY KANAŁY



Kanał Kłodnicki okazał się bardzo efektywnym środkiem transportu, jednak 115 lat eksploatacji i rozwój przemysłu spowodowało że jego przepustowość była już niewystarczająca.

Podjęto więc decyzję o budowie nowego, dużo większego kanału - o parametrach odpowiadających śluzom Odrzańskim - szerokość żeglugowa 30m, głebokość 3.5m co pozwalało na pływanie barek 1000 tonowych - nigdy takie po kanale nie pływały, standardem była i jest barka 500 ton + pchacz. Obecnie z powodu zamulenia głębokość zmniejszyła się do 2,2 - 2,5m. Kanał jest poprowadzony częściowo w wykopie (szerokość 38m) a częściwo w nasypie.(serokość 41m).

 

Budowę kanału rozpoczęto pod koniec roku 1933 i podobnie jak w przypadku kanału Kłodnickiego prace trwały równolegle na całej długości kanału. Kanał został oficjalnie oddany do użytku w 8 grudnia 1939 roku (chociaż jaki użytek z kanału w grudniu?). Niestety w kolejnych dwóch latach zdarzyły się dwie katastrofy na kanale Gliwickim, co spowodowałe że kanał rozpoczął działalność dopiweo w 1941 roku, po usunięciu wszystkich uszkodzeń.

Kanał Gliwicki zaczyna się w porcie Koźle a kończy portem Gliwice - jest krótszy niż kanał Kłodnicki (który miał przedłużenie aż do Zabrza). Długość kanału 40,6 km, różnica wysokości 43m, które pokonuje się na zaledwie 6 śluzach (zamiast 18 jak było w przypadku kanału Kłodnickiego). Podczas budowy kanału Gliwickiego wykonano początek kanału Odra-Dunaj, który w latach 70-tych wydłużono jako kanał kędzierzyński.

Kanał Gliwicki na sporej długości poprowadzony jest w miejscu kanału Kłodnickiego, co spowodowało zniszczenie wielu śluz oraz samego koryta kanału Kłodnickiego. Z powodu budowy obu kanałów rzeka Kłodnica została w wielu miejscach sztucznie przesunięta tworząc obecnie istniejącą plątaninę kanału Gliwickiego, pozostałości kanału Kłodnickiego oraz rzeki Kłodnicy..

Głównym problem związanym z budową kanałów było zapewnienie wystarczającej ilości wody do pracy śluz - jak wiadomo w rozwiązaniu klasycznym śluzy komorowe zużywają wodę przepuszczając ją z wody wysokiej na niską i każde śluzowanie barki wymaga sporej ilości wody, która spływa bezpowrotnie w dół. Jak powiedziałem - w klasycznym rozwiązaniu - a śluze kanału Gliwickiego nie są klasycznym rozwiązaniem, potrafią aktywnie walczyć z ubytkami wody. Problem wody częściwo rozwiązało wybudowanie kilku sztucznych zbiorników w okolicy Pyskowic.

Stan obecny kanału Gliwickiego - zabawna sprawa, podobno zrezygnowano z transportu węgla do Wrocławia drogą wodną (ostatnia regularna linia śródlądowa w Polsce) i mają wozić pociągami. Zabawne dlatego że obecnie trwaja remonty kilku śluz na kanale Gliwickim, których koszt sięgnie kilkuset milionów złotych. Jeśli nie będzie regularnych rejsów transportowych to z samych rejsów osobowych nikt kanału nie utrzyma i całe te pieniądze pójdą w błoto... lub raczej w muł na dnie kanału. W dodatku elektrociepłownia we Wrocławiu, która odbiera węgiel nie potrafi odbierać węgla z wagonów więc wszystkie pociągi i tak w porcie we Wrocławiu są przeładowywane na barki... Co więcej, cała Europa inwestuje w transport wodny uznając go za najtańszy i najlepszy do przewozów masowych, tylko w Polsce się to nie opłaca...

 

Zapraszam do poznawania historii kanałów oraz zdobywania skrzynek w ramach projektu K3, zapraszam również do odwiedzenia drugiego zwiastuna projektu - K3: Zwiastun / GFS.

Więcej informacji o kanale Gliwickim tutaj


***** Skrzynka

niestandardowy mikrusik. Troszkę trzeba poszukać lub zdać się na instynkt keszera. Przydadzą się rękawiczki.

Proszę o czyszczenie z piasku przed zamknięciem bo klapa się blokuje i kolejny znalazca wyrywa całe maskowanie.


Dodatkowe informacje
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.