Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
BB Tunel / SA - OP61A5
skrzynka podrzucona na wyjeździe ;-)
Owner: Silent A
Please log in to see the coordinates.
Altitude: 322 m. ASL.
 Region: Poland > śląskie
Cache type: Other type
Size: Micro
Status: Archived
Date hidden: 25-02-2013
Date created: 25-02-2013
Date published: 25-02-2013
Last modification: 01-12-2017
75x Found
2x Not found
1 notes
watchers 3 watchers
25 visitors
59 x rated
Rated as: Excellent
8 x recommended
This cache is recommended by: brodate gejsze, Dallas, Driver, freney, slm, vilkolak, yabay, Zabel
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Dangerous Cache  Torch needed  One-minute cache  Take something to write  Fixed by magnet  Monumental place  Access only by walk 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL
Tunel kolejowy w Bielsku-Białej – tunel kolejowy o długości 268 m na linii kolejowej nr 139, biegnący pod fragmentem ścisłego centrum Bielska-Białej – placem przed budynkiem hotelu President, ul. 3 Maja, pl. Chrobrego i ul. Zamkową. Od północnego wlotu do połowy długości mieści dwa tory, potem zwęża się do jednego (choć jest miejsce na drugi). Wysokość tunelu wynosi 6 m, jego strop znajduje się 1,5 m pod poziomem jezdni.

Tunel powstał metodą drążenia w latach 1876–1877 na budowanej linii kolejowej z Bielska do Żywca. Jego budowę (jak i całej linii) sfinansował w większości arcyksiążę Albrecht Fryderyk Habsburg. Kamień, którego użyto do budowy, pochodził z kamieniołomu z jednej z dzisiejszych podgórskich dzielnic miasta – Straconki. Nie przewidziano wówczas dalszego rozrostu miasta, dlatego też pod koniec XIX w. głębokie wykopy torowiska po obu stronach tunelu stały się poważną przeszkodą w rozwoju przestrzennym (nie powstała wschodnia pierzeja ul. 3 Maja ani nie zagospodarowano obszaru na północ od pl. Teatralnego) czy tworzeniu infrastruktury technicznej. W nocy z 2 na 3 września 1939 r. tunel został wysadzony w powietrze przez polskich saperów z 21 Batalionu Saperów pod dowództwem mjr. M. Orłowskiego (był to jedyny akt zbrojny ze strony Wojska Polskiego w Bielsku-Białej w czasie II wojny światowej). Odbudowę przeprowadzono bardzo szybko i ponowne otwarcie tunelu nastąpiło już kilka tygodni później. W latach 80. XX wieku planowano zbudować drugi tor na całej długości tunelu, jednak inwestycję tę uniemożliwiło istnienie pod nim skanalizowanych w 1860 cieków wodnych – Nipru i Młynówki (konieczne byłoby obniżenie torowiska o blisko metr, aby zmieścić się w skrajni wraz z siecią trakcyjną
Dobra, nie wysilałem się z opisem i poszło wszystko jak na wikipedii;-)Tunel jest ciekawym rozwiązaniem na przeprowadzenie torów przez centrum miasta, w Polsce rzadko jednak spotykanym.

***** Skrzynka
Mikrusik ukryty w jedynym słusznym miejscu - w tunelu! Aby nie było zbyt extremalnie nie trzeba głęboko włazić. Do tunelu należy wchodzić od strony południowej (tam gdzie koordy), skarbu należy szukać pomiędzy pierwszą a drugą wnęką po prawej - magnetycznie. Skrzynka na doskonale widocznym i wyróżniającym się elemencie, nic nie trzeba przewracać, przekopywać czy rozbierać. Dojście do skrzynki jest w miarę bezpieczne - znajduje się ona w miejscu gdzie jest tylko jeden tor (po przeciwnej stronie tunelu) więc pociąg nic nam nie zrobi - oczywiście nie należy wchodzić na tory! nie jest to potrzebne! uwaga na miny!
UWAGA! Tunel jest czynny i często jeżdżą tamtędy pociągi! zachowaj ostrożność!

***** Zawartość
tylko logbook i certy, BRAK PISADŁA!
Additional hints
You must be logged-in to see additional hints