Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
HA-02 Szczecińskie Tramwaje - OP44B6
Pierwsza zajezdnia tramwajów konnych w Szczecinie
Owner: szysek
Founder: Haze
Please log in to see the coordinates.
Altitude: 26 m. ASL.
 Region: Poland > zachodniopomorskie
Cache type: Traditional
Size: Micro
Status: Ready for Search
Date hidden: 20-11-2011
Date created: 20-11-2011
Date published: 20-11-2011
Last modification: 19-06-2016
223x Found
4x Not found
5 notes
watchers 5 watchers
72 visitors
160 x rated
Rated as: Good
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Go geocaching with children  Recommended at night  Accessible for disabled  Bike  One-minute cache  Take something to write  Fixed by magnet  Access only by walk 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL

21 października 1872 roku udzielono na koncesji na budowę linii tramwajowych Johannesowi Büsingowi. Pierwszą zajezdnię tramwajów konnych uruchomiono przy skrzyżowaniu al. Wojska Polskiego i ul. Piotra Skargi. 14 lipca 1879 roku udzielono zezwolenia na budowę obiektu. Wkrótce potem rozpoczęły się prace budowlane, które zakończono pod koniec roku.

Kompleks składał się z hali tramwajowej ze stajnią, boksami dla koni, które ciąneły wagony tramwajowe i powozownią położoną wzdłuż ul. Piotra Skargi, budynku administracyjnego przy al. Wojska Polskiego 105 (Falkenwalderstrasse 57) oraz budynku pomocniczego z kuźnią.

Ceglana hala posiadała fasadę od strony al. Wojska Polskiego. W 1896 roku wraz z elektryfikacją linii tramwajowych przeprowadzono adaptację hali do nowych potrzeb. Zlikwidowano wówczas boksy dla koni i wydrążono kanały naprawcze, zwiększono ilość otworów bramowych z trzech do pięciu a nad halą zbudowano mieszkanie dla zarządcy zajezdni E. Wurla. W budynku administracyjnym powstało mieszkanie dla dyrektora Klitzinga - inicjatora budowy elektrycznych linii tramwajowych Od strony ul. Piotra Skargi wybudowano otwartą stalową konstrukcję, wspartą na kolumienkach toskańskich z kutymi ozdobnymi motywami, nakrytą dachem pulpitowym. W 1905 roku wzniesiono mur od strony ul. Piotra Skargi o bogatym detalu architektonicznym.

Budynki zajezdni nie zostały zniszczone w trakcie wojny. Po wojnie w dawnym budynku administracyjnym umieszczono przychodnię, w dawnej hali mieścił się MZGO (na dzień dzisiejszy jest tam magazyn starych pojazdów Muzeum Techniki i Komunikacji) a w przybudówce mieści się sklep rowerowy.

Przed wejściem do hali w dalszym ciągu znajdują się jeszcze szyny tramwajowe.

Więcej na ten temat tu.

 

OPIS SKRZYNKI:

Nie trzeba wchodzić na teren. Magnetyk ukryty jest w żółtej skrzynce.

 

19.06.2016 - druga reaktywacja

17.08.2013 - reaktywacja

Pictures
Budynek hali
Dawniejszy budynek adm.
Powozownia 1896 rok
Wnętrze hali
Plan sytuacyjny
Log entries: Found 223x Not found 4x Note 5x All entries Show deletions