Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
A308- Dolina śmierci. - OP30DD
W nocy dolina nadal jest ciemna i straszna.
Właściciel: Arishia
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: 11 m n.p.m.
 Województwo: Polska > zachodniopomorskie
Typ skrzynki: Nietypowa
Wielkość: Normalna
Status: Gotowa do szukania
Czas: 0:10 h    Długość trasy: 0.40 km
Data ukrycia: 08-03-2011
Data utworzenia: 27-01-2011
Data opublikowania: 08-03-2011
Ostatnio zmodyfikowano: 18-03-2015
77x znaleziona
2x nieznaleziona
10 komentarze
watchers 6 obserwatorów
70 odwiedzających
53 x oceniona
Oceniona jako: dobra
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Można zabrać dzieci  Weź coś do pisania  Przyczepiona magnesem 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

OPIS MIEJSCA:

Wiadukt wybudowano prawdopodobnie w latach 1890 - 1900 (brak dokładniejszych danych technicznych). Znajduje się w ciągu ulicy Druckiego - Lubeckiego w Szczecinie i przechodzi przez tzw."Doliną Śmierci".

Są dwa warianty legendy o powstaniu tej nazwy: 

Pierwsza: w czasie II wojny światowej w okolicy był obóz jeniecki. Jeńcy pracowali w stoczni przy budowie łodzi podwodnych. Kiedy pod koniec wojny alianci bombardowali w nalotach dywanowych zakłady znajdujące się nad Odrą ludzie ci nie mieli gdzie się schować. Po nalotach okazało się, że większość z nich zginęła, jest to pierwsza wersja.

Druga wersja to, że w 1945 roku komunikacja miejska kursowała ze strony Śródmieścia i Golęcina do mostu z powodu zawalonych przęseł wiaduktu, które leżały na dnie doliny. Z jednej strony doliny dojeżdżała linia tramwajowa "7", a z drugiej strony linia "6". Pasażerowie w związku z tym musieli się przesiadać schodząć po prowizorycznych schodach pod ruinami zwalonego wiaduktu i ponownym wspinaniu się po skarpie w górę. Dodatkowo brak oświetlenia sprzyjał napadom w tym miejscu, które na długo zyskało w świadomości ludzi to złowieszcze miano.

Do roku 1945 wiadukt posiadał konstrukcję 9-przęsłową, jednak dwa przęsła skrajne zostały zniszczone (wysadzone przez wycofujące się ze Szczecina wojska niemieckie) w czasie działań wojennych. Przęsła i podpory pośrednie posiadają konstrukcję stalowa, a przyczółki betonową. Po odbudowie powojennej wiadukt jest konstrukcją 7-przęsłową, o dźwigarach głównych stalowych i pomoście zespolonym z belek stalowych i płyty żelbetowej. Długość teoretyczna przęseł wiaduktu wynosi 7x23,01 = 161,07 m.

 

W latach 1962/63 wykonano kapitalny remont i wzmocnienie wiaduktu przystosowując go do I klasy obciążenia taborem samochodowym oraz obciążenia taborem tramwajowym.

W dniu 28.11.02 roku w trzecim przęśle wiaduktu (od strony centrum) stwierdzono przerwanie żelbetowej płyty pomostu (po przejeździe przeciążonego TIR-a). Dopiero  na przełomie listopada i grudnia 2006 rozpoczęto prace przy remoncie wiaduktu drogowego. Trzeba było wymienić płyty wiaduktu, wzmocnić go by mogły po nim jeździć samochody ważące 30 ton. Użytkownicy wiaduktu zapewne zauważą jeszcze jedną zmianę, zniknęły z niego tory tramwajowe, które od lat były nieużywane. Remont trwał do 28 lipca 2007.

Zdjęcia, oraz historia remontu wiaduktu TUTAJ.

UWAGA!!! DLA ZAINTERESOWANYCH teren pod i w koło wiaduktu oraz przyległych ulic jest zaśmiecony.

 

OPIS SKRZYNKI:

Trzeba szukać "Pudziana".

Dodatkowe informacje
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.
Obrazki/zdjęcia
Pudzian...