Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
Pomnik Lotników (hotel geokretów) - OP2849
pomnik ku pamięci pilotów samolotu, który się tu rozbił
Owner: Michu4000
This cache belongs to GeoPath!
Please log in to see the coordinates.
Altitude: 107 m. ASL.
 Region: Poland > mazowieckie
Cache type: Traditional
Size: Regular
Status: Ready for Search
Date hidden: 09-06-2010
Date created: 09-06-2010
Date published: 09-06-2010
Last modification: 21-06-2022
91x Found
1x Not found
7 notes
watchers 13 watchers
104 visitors
44 x rated
Rated as: Good
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Go geocaching with children  Bike  GeoHotel  Nature  Monumental place 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL

Kilkanaście lat temu rozbił się tam samolot. Zginęło dwóch pilotów. Urządzono miejsce pamiątkowe: duży głaz, a na nim wyryty napis informacyjny. Myślę, że to miejsce warte odwiedzenia.

Katastrofa "Iskry"
Opracował:
podinsp. mgr inż. Marek Wachowicz
Wydział Fizykochemii

Chyba wszyscy pamiętają ten wypadek. Wczesnym przedpołudniem 11 listopada 1998 roku,
kpt. Mariusz Oliwa i kpt. Tomasz Pajórek wystartowali samolotem TS-11 "Iskra" na swój,
jak się niedługo okazało, ostatni lot. Samolot wysłany został na kilkanaście minut przed
planowanym startem grupy samolotów do defilady lotniczej aby zweryfikować dane pogodowe,
w ten pochmurny jesienny dzień. Biało-czerwona Iskra, należąca do zespołu akrobacyjnego
wojsk lotniczych "Iskry", wystartowała z pasa lotniska wojskowego nieopodal Mińska
Mazowieckiego. Obaj piloci byli bardzo doświadczonymi lotnikami, na kontach mieli po 2000
godzin lotów. Lot przebiegał całkowicie w chmurach, przy bardzo złych warunkach atmosferycznych,
na małej wysokości.Kilka minut później, Iskra wbiła się w las pod Otwockiem, a obaj piloci
ponieśli śmierć na miejscu. 

Prawdopodobną przyczyną katastrofy były oblodzenie lub błędne wskazania sztucznego horyzontu,
co doprowadziło do utraty orientacji przestrzennej w chmurach. W trakcie prac komisji
powypadkowej zaistniał problem oceny szybkości samolotu w momencie zderzenia z ziemią.
Do badań otrzymano tarczę zegara (szybkościomierza) oraz wskazówkę, która jako przeciwwagę
miała przymocowany od spodu części krótszej mały fragment ołowiu. Badanie polegało na próbie
ujawnienia śladów otarć ołowiem na powierzchni tarczy. Graficzne wyniki badań przedstawione
są poniżej. Jednocześnie jest to również świetny przykład na wykorzystanie komputera
i odpowiedniego oprogramowania w codziennej pracy eksperta. 

Zorientowane podłoże analityczne (bibuła filtracyjna), na które przeniesiono i ujawniono ślady
ołowiu. Ślady kontaktu z ołowianą przeciwwagą zaznaczono strzałkami, przy czym odległość od
środka tarczy punktu nr 1 odpowiada długości części krótszej wskazówki (zdjęcie z lewej).
Nałożone na siebie i dopasowane trzy obrazy (tarczy, podłoża analitycznego, wskazówki -
dwie pozycje), przy czym obraz podłoża został przetworzony na widok półprzezroczysty
i razem ze wskazówkami zmniejszony w celu ułatwienia dopasowania do tarczy (zdjęcie z prawej).

źródło: http://clk.policja.pl/portal/clk/388/11015/Katastrofa_quotIskryquot.html

 

Chciałbym, żeby był to hotel geokretów, więc nie wrzucajcie fantów. Zasada jest prosta: bierzesz pewną ilość kretów i wrzucasz tyle samo lub więcej. Proszę o dokładne zamaskowanie skrzynki po odłożeniu jej.

 

wizyty geokretów

Rules of reactivation Reaktywacja jest możliwa, o ile istnieje pewność, że skrzynka zaginęła
Read more about reactivation of geocaches here
Additional hints
You must be logged-in to see additional hints
Pictures
pomnik
przy pomniku
krzyż
tego szukasz