Kolej dotarła do Starej Piły w 1885r. Zbudowano wówczas odcinek łączący Pruszcz Gdański z Glinczem. 1.5.1914r, po zbudowaniu linii łączącej Gdańsk Wrzeszcz ze Starą Piłą, miejscowość ta stała się ważnym węzłem kolejowym. Po zmianie granic w okresie powojennym, początkowo Stara Piła miała duże znaczenie w ruchu lokalnym, gdyż przejeżdżały tu pociągi relacji Gdynia-Kartuzy oraz Pruszcz–Kartuzy. Połączenie Gdynia–Kartuzy przez Starą Piłę miało jednak zasadniczą wadę–konieczność zmiany parowozu, albo jazdy tendrem na przód w części trasy, co było uciążliwe dla obsługi parowozu. Trasę całkowicie zamknięto w roku 1973 dla ruchu pasażerskiego, a 29.5.1994r. zawieszono przewozy pasażerskie na trasie Pruszcz Gdański–Kartuzy. W 1997r. zawieszono również przewozy towarowe na odcinku Stara Piła–Kartuzy, przez co znacznie spadło znaczenie stacji. W 2005r. w rejonie Kolbud uległ zniszczeniu wał, uniemożliwiony został wtedy przejazd jakichkolwiek pociągów. Przez stację przebiegała kolejowa obwodnica Gdańska, pozwalająca na przejazd z portów i północnej części Kaszub do Pruszcza i dalej na południe z pominięciem Gdańska. W tym samym czasie otwarto ponownie ruch towarowy na odcinku Stara Piła–Kartuzy. W 2003r. otwarto linię Pruszcz Gdański–Stara Piła dla drezyn.
Obecnie linia wykorzystywana jest sporadycznie dla ruchu towarowego i drezyn, z tego powodu proszę uważać przy poszukiwaniach. Współrzędne wskazują na peron, gdzie można jeszcze odczytać nazwę dworca. I tu rozpoczynamy wędrówkę do nieistniejącego przejazdu. Kierujemy się w stronę, gdzie wszystkie tory schodzą się w jeden. Od wskaźnika kolejowego trzeba odłożyć 68 czego?-domyśl się. Następnie spójrz w lewo. Instynkt poszukiwacza zaprowadzi Cię do celu, w najbardziej nadającym się do tego miejscu. Proszę o dobre odłożenie i zabezpieczenie, niech służy jak najdłużej.