Rys
historyczny:
Na mocy traktatu wersalskiego z 1918 powstaje niepodległe
państwo polskie. Polska otrzymuje m.
in. takie terytoria jak: część Prus Królewskich i
Wielkopolskę, Górny śląsk i nieskrępowany dostęp do morza. Miasto
Gdańsk otrzymuje status wolnego, pod
kuratelą Ligi Narodów. Teren Niemiec
(Republika Weimarska) zostaje podzielony przez tzw. korytarz
pomorski, tak że Prusy Wschodnie (Królewiec)
zostają oddzielone od reszty Niemiec
(Berlin) około 100 km szerokim terenem polskim
rozciągającym się od Bydgoszczy
aż
po Puck. Korytarz
gwarantuje Polsce dostęp do morza (13 z 14 punktów
Wilsona). Jednocześnie Niemcy
otrzymują zapewnienie od władz Polski do
niezakłóconego przejazdu cywilnych pojazdów i
pociągów z Niemiec
właściwych do Prus wschodnich.
Głównym, najszybszym i najkrótszym szlakiem komunikacyjnym
łączącym dwa duże niemieckie miasta Berlin i
Królewiec jest linia kolejowa nr 203, którą to podróżują zarówno niemieccy cywile,
ważne osobistości Republiki Weimarskiej
jak i wojskowi. Linia kolejowa (patrz mapa) przebiega przez takie
polskie miasta jak Chojnice, Czarna Woda, Starogard,
Tczew.
Stan
obecny:
Jest rok 1925- Polska po ponad stuleciu zaborów jest
niepodległym, suwerennym państwem. Funkcje Premiera pełni
Władysław Grabski. Trwa reforma walutowa, tworzy
się
Bank Polski. Polska
ma podpisane umowy sojusznicze, pakty o nieagresji i inne pokojowe
traktaty z sąsiadami. Sytuacja
wewnętrzna i zewnętrzna wydaje
się
być stabilna...
... wydaje, bo od kilku lat do polskich służb wywiadowczych
docierają sygnały o przerzucaniu przez
sowieckie służby specjalne (OGPU-Obiedinionnoje
Gosudarstwiennoje Politiczeskoje Uprawlenije i GRU- Gławnoje
Razwiedywatielnoje Uprawlenije) z terenu ZSRR na tereny II RP
oddziałów dywersyjnych, nierzadko uzbrojonych,
mających na celu dokonywanie
zbrojnych ataków na polskie wsie i miasta,
paraliżowanie szlaków
komunikacyjnych, kompromitację państwa polskiego na arenie
międzynarodowej, a tym samym w
dalszej perspektywie stworzenie obrazu bezsilności wobec problemów
wewnętrznych nowo powstałego
państwa i negacje istnienia
Polski jako niepodległego tworu.
Meldunek
Oddziału II Sztabu Generalnego WP nr
II/1238/007:
W ostatnich
miesiącach w ręce polskiego wywiadu wpadł
ambasador ZSRR w PARYŻU Grigorij Biesiedowski, który
udzielił szczegółowych informacji m.in. na temat
działalności wrogich oddziałów
dywersyjnych na terenach II RP. [...]
[...] Z informacji przekzazanych przez Biesiedowskiego
wynika, że następnym celem dywersantów ma
być
pociąg niemiecki relacji
Insterburg-Berlin przewożący niemieckich VIP-ów. Zalecamy
podjęcie odpowiednich kroków
przeciwko zamierzeniom dywersantów i przerzucenie naszych oficerów
łącznikowych do
największych stacji kolejowych na
wyżej wymienionej linii
(Chojnice,
Czarna Woda, Starogard, Tczew). Będa oni
koordynować dochodzenie i
próbować za wszelką cenę uniknąć groźnych dla polskiej racji stanu,
skutków zamachów na niemieckie pociągi[...]
Rozkazy:
Twoje zadanie, jako oficera
łącznikowego Sztabu Generalnego
WP, polega na
powstrzymaniu dywersantów od wykolejenia pociągu i rozbrojenie ładunku
wybuchowego podłożonego gdzieś w okolicach Starogardu- w tej
misji pomoże Ci nasz oficer wywiadu z
oddziału II Sztabu Generalnego Wojska Polskiego o pseudonimie
Sovek, pracujący w starogardzkich kolejach-
udzieli Ci on wskazówek potrzebnych do zlokalizowania ładunku,
wskaże istotne dla tej sprawy miejsca,
tak aby cała operacja zakończyła się sukcesem. Musisz
działać szybko, zgodnie z wytycznymi
oficera Sovka- w przeciwnym wypadku może dojść do detonacji ładunku i
wykolejenia niemieckiego pociągu. Dyplomatyczne konsekwencje
takiego zdarzenia mogą być szczególnie niekorzystne dla
Polski, a jej pozycja międzynarodowa może ulec znacznemu osłabieniu.
Niemcy mogą podnieść na arenie międzynarodowej, że Polska nie radzi sobie w
utrzymywaniu porządku na terenie kraju i toleruje
terrorystów; w przyszłości mogą pojawić się żądania wydzielenia całej linii
kolejowej Berlin - Królewiec wraz z przyległym pasem drogowym
jako niemieckiego eksterytorialnego szlaku komunikacyjnego; Polska
może zostać "odepchnięta od morza" przez mocarstwowe
zakusy Niemiec; może dojść do zmowy ZSRR i Niemiec, IV
rozbioru Polski i wybuchu kolejnej wojny. To tylko kilka z
domniemanych scenariuszy rozwoju sytuacji jakie
mogą
zdarzyć się po wykolejeniu niemieckiego
pociągu- dlatego tak istotne jest
powstrzymanie dywersantów. Musisz zachować szczególną ostrożność- z dywersantami ZSRR
współpracuje grupka mieszkańców Starogardu- członkowie i
sympatycy Komunistycznej Partii Polski, którzy
obserwują każdy Twój ruch, a
następnie przekazują szczegółowe raporty do
dywersantów.
Rozkazy Cz.
II:
- Musisz udać się do m. Starogard
Gdański, ważnej stacji tranzytowej na linii
kolejowej Królewiec-Berlin
- Twoje zadanie polega na znalezieniu dwóch skrzynek kontaktowych-
zawarte w niej informacje zdobyte przez naszego oficera wywiadu w
Starogardzie zaprowadzą Cię do miejsca ukrycia ładunku
wybuchowego
------------------------------------------------------------------------------
0- Współrzędne
startowe wskazują
"wielką
kratę",
dokładne miejsce ukrycia wskażą
"wiecznie
żywi
punks".
1- pierwsza skrzynka kontaktowa to mikro-mini-magnetyk - weź coś do pisania/ aparat fotograficzny aby skopiować ważne współrzędne i inne ważne informacje ; proszę o ostrożne zdejmowanie i staranne odkładanie cache, tak aby nie ześlizgnął się w niedostępne miejsca;
2- druga skrzynka kontaktowa to mini-magnetyk- weź coś do pisania/ aparat fotograficzny aby skopiować informacje o haśle do logu i inne potrzebne wskazówki , proszę o dokładne odłożenie keszyka
3- Cache finałowy to mini-FTF-ik, geokrtek, trochę fantów- Proszę o nie wrzucanie śmieci i przedmiotów "bezużytecznych" oraz stosowanie zasady: "jeśli bierzesz rzecz - w zamian zostawiasz inną rzecz, w miarę możliwości o nie mniejszej wartości". Proszę dokładne zamknięcie i o staranne zamaskowanie, aby przypadkiem jakiś zabłąkany kolejarz jej nie znalazł
4- Wszystkie skrzynki pośrednie
i skrzynka finałowa znajdują
się
w granicach
administracyjnych m. Starogard
Gdański,
w odległości
nie większej
niż
3 km od
siebie.
5- Do zdobywania cache wskazana metoda "z buta", samochód nie wszędzie dojedzie a i rower może mieć problemy; można też spróbować drezyną
6- Uwaga- podejmowanie multaka wiąże się z wejściem na pas linii kolejowej, po której kursują pociągi- zalecam szczególną ostrożność ( oczy dookoła głowy ) i czujność ( można przyłożyć ucho do szyny i nasłuchiwać ;) )
7- Skrzynka jest moim pierwszym multakiem- przygotowanie kesza od strony historycznej i technicznej zajęło mi kilka weekendowych wieczorów. Proszę o uszanowanie tego faktu, zachowanie należytej staranności i ostrożności przy podejmowaniu skrzynek- tak aby żaden element zabawy nie przepadł bez słuchu ;)
8- Współrzędne z dokładnością- do 5m- gdyby ktoś z Was miał lepsze- zapraszam do opublikowania
POWODZENIA :)
Sovek
Notka autora cache: Pomysł kesza oparty na prawdziwym zdarzeniu, okraszony własnymi, fikcyjnymi elementami. W nocy z 30.04 na 1.05.1925 roku w Starogardzie miała miejsce katastrofa kolejowa, a właściwie, jak się później okazało, dywersja niemieckiego pociągu jadącego z Insterburga do Berlina. Więc informacji historycznych dla zainteresowanych: http://wolneforumgdansk.pl/viewtopic.php?t=1527