Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
A103- Gryfino most zwodzony. - OP1A81
Kolejny zabytkowy most zwodzony.
Owner: alex22
Please log in to see the coordinates.
Altitude: 0 m. ASL.
 Region: Poland > zachodniopomorskie
Cache type: Traditional
Size: Micro
Status: Archived
Time required: 0:10 h    Distance to travel: 0.35 km
Date hidden: 23-05-2009
Date created: 24-05-2009
Date published: 24-05-2009
Last modification: 01-04-2018
110x Found
3x Not found
5 notes
watchers 3 watchers
33 visitors
80 x rated
Rated as: Good
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Go geocaching with children  Accessible for disabled  One-minute cache  Take something to write  Fixed by magnet  Nature  Monumental place 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL

1905

Poniższy opis zaczerpnięty został ze strony internetowej INWEST-PROJEKT http://gryfino.inwest-projekt.com.pl/.

Historia mostu - czasy przed II Wojna Światową
Budowę pierwszego mostu drewnianego ukończono w 1827r. (o długości - 281m i szer. 6,20m).
Był to most wzniesiony na podwójnych filarach drewnianych - palowych (a nad nimi właściwy most z usztywnionymi słupami). Most składał się z 22 przęseł (jarzm z wbijanych pali) z 4 jarzmem o szerokości 10m dla przepływu barek. Most wzniesiony był ponad poziom lustra wody na wysokość ok. 4,75m. Identyczny most zbudowano na Odrze Zachodniej w Mescherinie. 
Krótkie przęsła powodowały piętrzenie się lodów. W dniu 6.04.1888r. środkowa cześć mostu drewnianego (5 przęseł) uległa całkowitemu zawaleniu.
Poniesione straty oszacowano na kwotę ok. 92 tys. marek. Z czasem dokonano ich odbudowy. Ustawa z dnia 4.08.1904r. dotycząca regulacji dolnej Odry (obwałowań i pastwisk) polepszającej spływ wody wymusiła konieczność budowy nowych mostów w miejsce starych drewnianych (krótkie przęsła).
W latach 1911-1913 przystąpiono do budowy nowych mostów stalowych. Most nad Odra Wschodnią (Regalicą) stanowi przedłużenie obecnej ulicy Piastów (dawnej Bruckenstrabe).
Budowę 3 przęsłowego mostu stalowego - kratowego ukończono w 1913r. (o długości-250m i szer. 10m) i dokonano uroczystego poświęcenia w dniu 31.01.1913r. Przęsło środkowe o rozpiętości 103m (pomiędzy 2 masywnymi-kamiennymi filarami) przeznaczone dla przepływu barek wyposażone było dodatkowo w obrotowy mostek o 7m rozpiętości. W takim stanie dotrwały oba mosty odrzańskie do okresu II Wojny Światowej. Most Gryfiński uległ poważnym zniszczeniom podczas działań wojennych, uniemożliwiając przeprawę na drugi brzeg rzeki.

Historia mostu - czasy po II Wojnie Światowej
Most o konstrukcji stalowej (kratowej) trzyprzęsłowej o rozpiętościach przęseł: 71,40+103,20+71,40 i długości 246,00 m. w formie belki ciągłej z przegubami-ustrój statycznie wyznaczalny. Most jest obiektem stalowym, kratowym o konstrukcji pomostu z blach nieckowych. Przęsła mostu oparte są na masywnych betonowych filarach o nieznanym posadowieniu. Wszystkie elementy konstrukcji stalowej są spawane, natomiast tylko styki robocze są nitowane.
Ustrój niosący stanowi kratownica o zmiennej wysokości i zakrzywionej osi przęsła środkowego. W przęśle środkowym pomost podwieszony jest do pasa dolnego dźwigarów kratowych przy pomocy wieszaków. W połowie przęsła środkowego znajduje się część podnoszona pomostu o rozpiętości 8,0 m. Wysokość podnoszenia wynosi 7,0 m. Nad przęsłem podnoszonym znajduje się kabina sterownicza, w której znajdują się urządzenia do podnoszenia przęsła przeciwwagą. Do przeglądów i utrzymania bieżącego mostu podwieszony jest do poprzecznic, wózek rewizyjny.

:: znaczące daty w historii mostu
1857r. zakończenie budowy pierwszego mostu (most drewniany o długości 281m i szer. 6,20m)
1888r. zawalenie się 5 przęseł środkowych,
1913r. nowy most stalowy - kratowy 3 przęsłowy (w miejsce drewnianego) o rozpiętości teoretycznej 246,00m (71,40 + 103,20 + 71,40) i szer. 10,30m. Całkowita długość łącznie ze skrzydłami) - 266,70m
1945r. wysadzone przęsło środkowe pod koniec wojny
1955r. odbudowany po zniszczeniach wojennych
2006r. kapitalny remont (po 50 latach)

Osoby nie zainteresowane skrzynkami o tematyce mostowej i magnetycznej, oraz te które nie lubią samych   logbooków proszone są o nie szukanie tej skrzynki!

Kesz jest MAGNETYCZNY, umieszczony nieco poniżej poziomu betonowego chodnika.

Additional hints
You must be logged-in to see additional hints
Nature reserve areas
This geocache is probably placed in a nature protection area NATURA 2000 :
Dolina Dolnej Odry  -  PLB320003
Dolna Odra  -  PLH320037
natura2000
Pictures
mostek
Duży spojler.