Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
Most Dębiński - OP1A78
Trzecie życie mostu ;)
Właściciel: Boberki
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: 63 m n.p.m.
 Województwo: Polska > wielkopolskie
Typ skrzynki: Tradycyjna
Wielkość: Mikro
Status: Zarchiwizowana
Czas: 0:10 h    Długość trasy: b.d.
Data ukrycia: 23-05-2009
Data utworzenia: 23-05-2009
Data opublikowania: 23-05-2009
Ostatnio zmodyfikowano: 13-01-2015
133x znaleziona
6x nieznaleziona
6 komentarze
watchers 9 obserwatorów
6 odwiedzających
95 x oceniona
Oceniona jako: dobra
4 x rekomendowana
Skrzynka rekomendowana przez: bartstig, M_A_R_S, PanSzowaJG, Taiffun
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Miejsce historyczne 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.

Most Dębiński łączy lewobrzeżną dzielnicę Wilda (Dębina) z prawobrzeżną dzielnicą Nowe Miasto (Starołęką).

Historia

Pierwsza konstrukcja w tym miejscu powstała w 1875 roku. Był to obronny most kolejowy o długości około 180 metrów. Most z obu stron zamykały bramy o żelaznych wrotach. Zdobiły je wieżyczki. Na przyczółku zachodnim od strony północnej i na przyczółku wschodnim od strony południowej zbudowano budynki łączące funkcję blokhauzów i wartowni na planie prostokąta o wymiarach 6 m na 9 m, które krótszym bokiem były zwrócone do bramy. Ich czoła miały obwód półkolisty, wyposażono je w strzelnice dla karabinów. Budynki te wieńczyły blanki.

W 1903 roku dodano kładkę dla pieszych, a w 1910 roku od strony południowej, na osobnej konstrukcji kratownicowej ułożono drugi tor. Bramy i blokhauzy-wartownie rozebrano w dwudziestoleciu międzywojennym.

Most został wysadzony przez wycofujące się we wrześniu 1939 polskie wojsko. Niemcy dość szybko odbudowali oba tory wykorzystując do tego celu resztki zniszczonego mostu. Nowa konstrukcja miała budowę blachownicową. Most został ponownie wysadzony przez wycofujące wojska, tym razem niemieckie, podczas walk na początku 1945 roku.

Most ponownie odbudowano po zakończeniu II wojny światowej, przy czym konstrukcja toru południowego nawiązuje do pierwotnej konstrukcji.

 

W celu odnalezienia keszyka należy wybrać się na spacer kładką dla pieszych. Następnie zlokalizować stare znaki nawigacyjne dla statków umieszczone na barierze mostu. Po środku pomiędzy nimi schował się nasz magnetyczny kesz. Jest to mikro skrzyneczka więc zawiera tylko logbook. WEŹCIE COŚ DO PISANIA !!

Polecamy poczekać na przejeżdżający pociąg. Szczególnie towarowy robi wrażenie - cały most zaczyna drgać.

Dodatkowe informacje
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.
Obrazki/zdjęcia
Most
Widok z mostu na Wartę