Od wielu lat przejeżdżając kolejką SKM w stronę Gdańska Głównego zastanawiałem się jaką historię kryje parterowy ceglany budynek stojący na wysokości przystanku SKM Gdańsk Stocznia. Ma on bardzo wysokie okna oraz centralnie położony zegar dworcowy, co sugeruje że nie był to magazyn, ale właśnie dworzec kolejowy dla podróżnych. Podejrzewałem że powstał w czasach, gdy nie było jeszcze Dworca Gdańsk Główny. Poniżej efekty mojego śledztwa prowadzonego na stronach Akademii Rzygaczy, forum Dawny Gdańsk i Bazy Kolejowej:
Pierwsza linia kolejowa dotarła do Gdańska w 1852 od strony Tczewa i kończyła się dworcem Brama Nizinna (Leege Tor). Była to odnoga linii Berlin - Królewiec. Dworzec umieszczono wewnątrz pierścienia gdańskich fortyfikacji.
W roku 1867, omijając fortyfikacje, linię przedłużono do nowego dworca Brama Wyżynna (Hohe Tor). Od centrum Gdańska oddzielała go fosa.
Trzy lata później, w 1870 roku do Gdańska dotarła linia kolejowa od strony Sopotu, umożliwiająca połączenie ze Słupskiem, Koszalinem, Szczecinem i Berlinem. Na jej końcu stanął Dworzec przy Bramie Oliwskiej (Am Olivaer Tor).
W tym samym 1870 roku poprowadzono tor łączący oba gdańskie dworce - Hohes Tor i Am Olivaer Tor (odcinek pod Błędnikiem).
Około 1890 roku Hohes Tor został przeniesiony bliżej obecnego Dworca Głównego - z tego okresu zachowało się najwięcej jego zdjęć.
W 1901 między dworcami Hohes Tor i Am Olivaer Tor powstał Danzig Hauptbahnhof, czyli istniejący do dziś Dworzec Gdańsk Główny. Stało się to możliwe dzięki zasypaniu fosy oddzielającej tory kolejowe od centrum Gdańska.
Dworzec Hohes Tor dziś nie istnieje. Po 1945 dworzec Leege Tor został przerobiony na magazyny. Z kolei dworzec Am Olivaer Tor długo pełnił rolę dworca towarowego (Guterbahnhof), a po 1945 zmieniono mu nazwę na Gdańsk Oliwiec. Ostatecznie stał się budynkiem magazynowo-biurowym a na jego wysokości powstał przystanek SKM Gdańsk Stocznia. Historyczne lokalizacje dworców możecie obejrzeć na załączonej mapce.
Zaliczenie skrzynki wymaga (1) wpisania się do logbooka w mikro skrzynce oraz (2) rozwiązania zagadki stanowiącej hasło do logu internetowego.
Wskazówki:
(1) Magnetyczne mikro znajduje się pod podstawą rury ciepłowniczej. Szukaj przy podstawie znajdującej się najbliżej pustego otworu po zegarze dworcowym.
(2) Stań tak aby widzieć zegar dworcowy. Rozejrzyj się w poszukiwaniu... kozła. Uwaga! Kozioł może stawiać opór!Interesuje Cię jaki to kozioł oraz jakiego jest koloru. Rozwiązanie wpisz wielkimi literami w formacie "KOLORKOZIOŁJAKI"
Uwagi:
a) Współrzędnie wskazują na położenie zegara dworcowego, a nie skrzynki!
b) Plac od strony zegara dworcowego to teren PKP - nie wolno i nie ma potrzeby tam wchodzić. Sam mikrocache jest umieszczony na terenie ogólnodostępnym.
c) W skrzynce jest schowana moneta okolicznościowa. Można ją wymienić wyłącznie na inną monetę okolicznościową!