Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
Most Poniatowskiego - OP023E
Mela lubi mosty :)
Owner: Mela
Please log in to see the coordinates.
Altitude: 87 m. ASL.
 Region: Poland > mazowieckie
Cache type: Traditional
Size: Small
Status: Archived
Date hidden: 01-04-2007
Date created: 01-04-2007
Date published: 01-04-2007
Last modification: 14-12-2011
82x Found
11x Not found
2 notes
watchers 12 watchers
5 visitors
33 x rated
Rated as: Average
1 x recommended
This cache is recommended by: tATO
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Description PL
Most Poniatowskiego - zbudowany w latach 1904-14 most przez Wisłę w Warszawie, wtedy tzw. III most. Razem z mostem zbudowano 700 metrowy wiadukt nad Powiślem, będący przedłużeniem Alei Jerozolimskich.

Spis treści [ukryj]
1 Opis i historia
2 Ciekawostki
3 Linki zewnętrzne
4 Przypisy

Opis i historia [edytuj]
Most ma osiem przęseł stalowych, wspartych na kamiennych filarach - długość całości - 506 m. Otwarto go 6 stycznia 1914. Pierwotną architekturę wiaduktu, wieżyczki i pawilony w stylu renesansu polskiego zaprojektował Stefan Szyller (twórca bramy Uniwersytetu Warszawskiego i budynków Politechniki Warszawskiej), natomiast projektantami mostu byli inż. Mieczysław Marszewski i Wacław Paszkowski.

W 1915 wycofujące się z Warszawy wojska rosyjskie wysadziły cztery przęsła mostu. Stosunkowo szybko odbudowano je prowizorycznie, ale po roku konstrukcja spłonęła. Most odbudowano w latach 1921-26. W tym roku podczas Zamachu Majowego na moście doszło do historcznego spotkania pomiędzy marszałkiem Józefem Piłsudski a prezydentem Stanisławem Wojciechowskim. Ponownie most został zniszczony przez Niemców w 1944. Odbudowany według projektu konstrukcyjnego Stanisława Hempla, został oddany do użytku 22 lipca 1946. W 1949 pod kierownictwem inż. Tadeusza Chylińskiego z Instytutu Lotnictwa, przeprowadzono badania tensometryczne naprężeń w konstrukcji przęseł mostu. Niestety po odbudowie most stracił sporo ze swojego charakteru. Przedwojenną ozdobną balustradę zastąpiono prostym "parkanem" stalowym. Nie odbudowano też kilku kamiennych ławek, które stały na filarach mostu. Inna jest też konstrukcja samych przęseł. Szczątki oryginalnych ławek do dzisiaj leżą w wiślanym nurcie i można je zobaczyć przy niskim stanie wody[1].

W latach 1963-66 most został poszerzony, wydzielono torowisko tramwajowe oraz zbudowano drugą łącznicę z Wisłostradą na zachodnim brzegu rzeki. Dzięki temu powstał specyficzny układ zjazdów i wjazdów po lewej stronie - przypominający z lotu ptaka trzy koła.

W trakcie kolejnego remontu w latach 1985-90 dobudowano drugą łącznicę po stronie praskiej (z Wałem Miedzeszyńskim), oraz podniesiono torowisko tramwajowe. Na czas tego remontu w pobliżu mostu powstał Most Syreny.

W latach 2004-2005 wyremontowano wszystkie wieżyczki na moście (te po stronie praskiej trzeba było rozebrać i zbudować od nowa), oraz cztery pierwsze pawilony wiaduktu[2].

Aktualnie trwa odnawianie neorenesansowych wieżyczek i pawilonów na wiadukcie doń prowadzącym. Przy okazji tego remontu na wieżyczkę przy Muzeum Wojska Polskiego powrócił wykuty w kamieniu kartusz herbowy z wizerunkiem syreny. Został on zdemontowany podczas remontu w latach 80.

Latem 2006 planowany był remont torowiska tramwajowego dzięki czemu miały one jeździć szybciej i ciszej. Remont został jednak odwołany i odłożony na wiosnę 2007. Zamówione są już nowe tramwaje które mają jeździć po tym moście, ich dostawa zaplanowana jest na pierwszą połowę 2007 roku.

Ciekawostki:
*Pod mostem na lewym brzegu jest duży taras.
*Na moście znajdują się kamienne ławki.
*Po praskiej stronie, przy niskim stanie Wisły, można zobaczyć zwalone podczas *wojny przęsło mostu.
*Przy Muzeum Wojska Polskiego na jednej z wieżyc znajduje się tablica, poświęcona pamięci Romualda Traugutta, wmurowana w 50-lecie jego śmierci z fundacji 1-ej Kompani Kadrowej.

Źródło: http://pl.wikipedia.org/wiki/Most_Poniatowskiego

2 reaktywacja. Tym razem na Powiślu, w miejscu gdzie zaczyna się estakada i most. Pod spojlerowym kamulcem z betonu. Uwaga na psiarzy i samochodziarzy. Jak nikt nie będzie łaził i "sprawdzał" powinna się utrzymać.
Pictures
Charakterystyczny element mostu
Ale im się kiedyś chciało, a teraz?
Kamulec