Witajcie!
Geocaching zatacza coraz większe kręgi a skrzynki mnożą się na potęgę na całym świecie. Zdziwiło mnie to, że w moim mieście - miejscowości o dość bogatej historii i urzekających terenach, nie ma ANI JEDNEGO KESZA!
Kilka słów o samych Pionkach:
Pionki (do 1932 Zagożdżon) – miasto w województwie mazowieckim, w powiecie radomskim, nad rzeką Zagożdżonką
Siedziba gminy miejskiej Miasto Pionki i gminy wiejskiej Pionki. W latach 1975 - 1998 miasto administracyjnie należało do województwa radomskiego, zaś przed 1975 r. do woj. kieleckiego. Powstanie i rozwój miasta był związany z zakładami chemicznymi ZTS Pronit.
Według danych z 30 czerwca 2009 roku, miasto miało 19 351 mieszkańców.
Miasto słynne z produkcji płyt gramofonowych w zakładach Pronit.
Miejsce
Przez Pionki przebiega dość ważna linia kolejowa Radom - Dęblin. Na tejże trasie znajduje się stacja Pionki Główne (obecnie: Pionki, dawniej Zagożdżon), która obecnie eksploatowana jest jedynie przez pociągi spółki KM (wiadomo...)
Na stacji tej znajduje się budynek dworca kolejowego pochodzący z 1925 roku. Dworzec ten, jako pierwszy stanął na ziemi pionkowskiej. Był jedynym punktem pasażerskim oraz stacją rozładunkową/załadunkową dla pociągów towarowych (w pobliżu znajduje się tartak). Drewno pochodzące z Puszczy Kozienickiej było mocnym "towarem eksportowym" dla znacznej części regionu. Dopiero budowa ZTS Pronit oraz, wiążący się z nią napływ pracowników z całej Polski (i nie tylko) były zarzewiem do zbudowania drugiej stacji kolejowej, która znajdowała się w z zachodniej części miasta (obecnie Pionki Zachodnie).
Sam budynek jest dość ciekawy architektonicznie. Niedawno miał tam miejsce remont, jednakże w środku nadal z deka wieje komuną.
Polecam wieczorny spacer w rejony stacji. W zachodzącym słońcu, z drugiego peronu rozciąga się ładny obrazek :>
Skrzynka
Kiedy staniesz przed budynkiem dworca, twarzą w stronę torów, ujrzysz murek (rampę, cargo, zwał, jak zwał...) ciągnący się wzdłuż torów, niemal do końca peronów.
Należy kierować się wzdłuż murka w lewą stronę, aż do samego końca. (nie wszystkie torowiska są używane, jednak radzę uważać przechodząc przez nie - idziecie tam na własną odpowiedzialność.
Zaraz za jego załomem, w samym murku znajduje się niewielka szczelina, mniej więcej na wysokości 1,5 metra. W tejże szczelinie, pod niewielką ilością kamieni i roślinności wszelakiej znajduje się kesz - podłużne pudełko z czerwonym wieczkiem, owinięte szarą taśmą.
UWAGA!
Jest to teren stacji kolejowej. Należy uważać na nadjeżdżające pociągi oraz linie wysokiego napięcia ciągnące się wzdłuż torów kolejowych. Dla bojących się pociągów polecam dostęp od ul. Dr Marii Garszwo - można podjechać autem niemal pod samą skrzynkę.
W środku nie ma nic do pisania. Należy zabrać własne pisadło.
Jako, że w pobliżu znajduje się dość ruchliwa ul. M. Garszwo proponowałbym dyskrecję i najlepiej szukanie w godzinach wieczornych, by nie zdekonspirować kesza.
Z dniem dzisiejszym skrzynka wchodzi w skład projektu zatytułowanego Linia nr 26. Poniżej przedstawiam opis, który znajduje się w każdej ze skrzynek projektu.
Linia Kolejowa 26.
Jest ona fragmentem dawnej Linii Iwanogrodzkiej, łączącej ówcześnie Dęblin (Iwanogród) z Dąbrową Górniczą. Jedna z najważniejszych linii strategicznych i transportowych.
Linia 26 łączy obecnie Radom z Łukowem, przebiega przez 21 miejscowości, pociągi zatrzymują się na 26 stacjach. Jej łączna długość to ponad 117 km.
Poniżej przedstawiona jest lista wszystkich stacji:
1. Łuków
2. Łuków Łapiguz
3. Sarnów
4. Borowina
5. Krzywda
6. Horodzieżka
7. Okrzeja
8. Grabów Szlachecki
9. Leopoldów
10. Ryki
11. Stawy
12. Dęblin
13. Dęblin Towarowy
14. Wisła (Posterunek Odgałęźny)
15. Zajezierze k. Dęblina
16. Bąkowiec
17. Garbatka
18. Żytkowice
19. Pionki Główne
20. Pionki Zachodnie
21. Jedlnia Kościelna
22. Jedlnia Letnisko
23. Antoniówka
24. Rajec Poduchowny
25. Radom Wschodni (stacja nieużywana)
26. Radom.
Do założenia skrzynek na każdej ze stacji zainspirowała mnie nie tyle wartość historyczna owej linii, a raczej fakt fascynacji koleją i podróżą. Także to, iż dość często przemierzam tę trasę i wiem, że nie tylko ja robię to regularnie, więc mam nadzieję, że znajdzie się kilku fanatyków, którzy zechcą odgrzebać wszystkie skrzynki.
Projekt to nie multicache. Każda ze skrzynek jest osobna i żyje swoim życiem. Nie nakłaniam nikogo do przejechania całej trasy, gdyż raczej w przeciągu jednego dnia mogłoby się to nie udać. Polecam natomiast odkrywanie kolejnych skrzynek, może komuś uda się zebrać wszystkie.
Prawdopodobnie skrzynka znajduje się na obszarze NATURA 2000
:
Ostoja Kozienicka - PLB140013 |