Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
Stara linia kolejowa - OP2189
Owner: konger
Please log in to see the coordinates.
Altitude: 1 m. ASL.
 Region: Poland > zachodniopomorskie
Cache type: Other type
Size: Small
Status: Archived
Time required: 0:04 h    Distance to travel: 0.20 km
Date hidden: 14-11-2009
Date created: 14-11-2009
Date published: 14-11-2009
Last modification: 08-02-2014
19x Found
1x Not found
8 notes
watchers 4 watchers
9 visitors
12 x rated
Rated as: Good
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Go geocaching with children  One-minute cache  Monumental place 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL

W historii szczecińskiego kolejnictwa, w dniu 15. sierpnia 1843 nastąpił moment przełomowy, kiedy pierwszy pociąg z Berlina wjechał na dworzec głowny, który nosił nazwę Berlinerbahnhof czyli Dworzec Berliński, dając początek liniom kolejowym na Pomorzu. Budowa dworca była pierwszym etapem likwidacji obwarowań miejskich Fortu Prusy (Fort Preußen). W 1846 zbudowano linię kolejową do Stargardu Szczecińskiego (do 1848 przedłużoną do Poznania). Od dworca układ torów prowadził wówczas przez południową część wyspy Kępa Parnicka (obecna ul. Maklerska), wzdłuż Kanału Rybnego (do 1859) oraz przez wyspę Siedlińską Kępę i wzdłuż obecnej ul. Hangarowej do dworca w Dąbiu. Po wojnie najbliższa keszowi stacja nazywała się Szczecin Lotnisko.
Stacja zlokalizowana była przy ul. Hangarowej, na południowych krańcach lotniska, w północnej części Zdrojów. Przez stację od 1898 r. prowadziły jedyne tory łączące Szczecin Główny z Dąbiem oraz linią do Sobieradza. W 1936 r. otwarto linię przez południową część Międzyodrza (Dziewoklicz). Linia ta po zburzeniu w czasach II wojny światowej północnego mostu nad Regalicą, którego już później nie odbudowano, stała się jedyną przeprawą łączącą Lewobrzeżną i Prawobrzeżną część miasta. W 1945 r. stacja Szczecin Lotnisko stała się początkową dla linii przez Stare Czarnowo do Sobieradza. Po wojnie nosiła nazwy: Czanowo i Zdroje. Pod koniec lat 60. zamknięto całą linię dla ruchu pasażerskiego, a w latach 70. tory z Lotniska do Dąbia i Zdrojów Wschodnich zostały rozebrane.
Od siebie dodam, że podczas budowy parkingu Top Shopping zniszczono podkłady kolejowe, pytanie więc, czy były to podkłady z nieistniejącej linii, czy może jakieś inne, zważywszy na usytuowanie istniejącego do dziś, budynku stacji Szczecin Lotnisko.

Na starcie schowały się: 2 kulki, gwizdek z poprzedniej epoki. Oczywiście jest logbook i ołówek (bez temperówki).

UWAGA !!

 

Zmiana lokalizacji kesza. Współrzędne zostają te same, jednakże z tego punktu udaj się kilkanaście metrów w stronę budynku Enei, ustaw się w kierunku północnym i patrz... Patrz... A na pewno zobaczysz miejsce ukrycia, kilka metrów od drogi, na patencie z "Widoku na Głaz Królewski". Zalecane jest ostrożne bobrowanie, nigdy nie wiadomo, czy ktoś nie podejrzy... A i zamaskujcie ją podobnie;)Powodzenia!

Pictures
Tędy biegła linia kolejowa ;)
Log entries: Found 19x Not found 1x Note 8x All entries Show deletions