Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
Zapomniana linia kolejowa Legionowo - Nasielsk - OP898Y
Linia kolejowa z 1939 roku
Owner: Robert_W
Please log in to see the coordinates.
Altitude: 76 m. ASL.
 Region: Poland > mazowieckie
Cache type: Traditional
Size: Large
Status: Archived
Date hidden: 16-05-2015
Date created: 17-05-2015
Date published: 17-05-2015
Last modification: 27-05-2016
11x Found
5x Not found
1 notes
watchers 4 watchers
17 visitors
6 x rated
Rated as: Good
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Go geocaching with children  Bike  Take something to write  Nature 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL

Linia kolejowa Legionowo-Nasielsk

Gratka dla miłośników kolei i zapomnianej infrastruktury kolejowej.

Linia ta wybudowana została w 1939 roku funkcjonowała niecałe pół roku. Miała początek  w Legionowie. Była odnogą w kierunku płn.-zachodnim. Z istniejącej do dziś linii Legionowo – Tłuszcz (przez Wieliszew) odnoga była w lewo i biegła na nasypie kolejowym, który dziś jest drogą gruntową o nazwie ul. Kolejowa. Pięknie widoczny jest łagodny trójkąt po dawnym, obukierunkowym odgałęzieniu od linii Legionowo-Nieporęt. Potem ślicznie zachowana droga, biegnąca śladem torowiska (ul. Kolejowa w kierunku płn. – zach. , aż do Zalewu Zegrzyńskiego).

Trasa linii kolejowej biegła niemal prostą linią w kierunku płn. – zach. Do dziś istnieją jeszcze budynki stacji kolejowych oraz perony. Linia idzie w kierunki rzeki Narew. Przez rzekę prowadził most kolejowy który został wysadzony we wrześniu 1939 r. przez polskie wojsko w ramach działań zabezpieczających przed naporem niemieckiego najeźdźcy. Obawiano się, że miedzy innymi, przez ten most gen. Adolf Strauss mógłby dokonać ataku na Warszawę. Kolej przekraczała Narew na moście gdzie w tej chwili położony jest "Rurociąg Przyjażń". W tym celu wykorzystano dawne podpory mostu kolejowego.

Most ma współrzędne: N 52 stopnie 29.108, E 20 stopni 51.820 i stanowią element bardzo strzeżonego obiektu.

Linia kolejowa biegła przez lasy. Jeszcze kilka lat temu przecinki były utrzymywane i bardzo dobrze widoczne. Obecnie bardzo szybko to wszystko zarasta. W dalszym ciągu istnieją budynki stacji kolejowych wraz z peronami. Po drodze w stronę rzeki Narew mijamy wieś Skrzeszew (przed wiaduktem „kolejowym” na trasie nr 631 miedzy wsią Łajski a Nowym Dworem Mazowieckim). We wsi Skrzeszew zachowana jest jeszcze stacja kolejowa z peronem.

Myślę, że obiekty warte naocznego zbadania! Warto w słoneczne dni zrobić sobie wycieczkę rowerową, która będzie jednocześnie odskocznią od zgiełku dnia codziennego.

 

Trochę historii ówczesnych gazet:

1 marca 1939,

„Nowiny. Żołnierska gazeta ścienna”, nr 17.

„Nowa linia kolejowa Wieliszew-Nasielsk.

W zeszłą sobotę odbyło się uroczyste otwarcie i oddanie do użytku nowej linii kolejowej Wieliszew-Nasielsk. Linia ta długości 25 kilometrów wykonana została w rekordowym czasie 9 i pół miesiąca, kosztem około 4 i pół miliona złotych.

Nowo zbudowana linia stanowi przedłużenie oddanej w 1936 r. do użytku linii kolejowej Tłuszcz-Wieliszew. Ma ona na celu przede wszystkim odciążenie węzła warszawskiego przez

skierowanie po niej pociągów towarowych idących z linii wileńskiej w kierunku Mławy, Torunia oraz portów morskich i odwrotnie. Uzyskane przez nową linię kolejową skrócenie drogi, w porównaniu do drogi przez węzeł warszawski i Modlin, wynosi około 35 kilometrów.

Poza tym linia ta skraca odległość pomiędzy Legionowem a Nasielskiem o blisko 11 kilometrów, a jednocześnie odległość i czas przebiegu pociągów na szlaku Warszawa- Gdynia … ściągać tu będzie rzesze ludności stolicy na wypoczynek.

Przy budowie tej linii wykonano dość znaczne roboty ziemne i mostowe. Między innymi zbudowano most przez Bug o długości około 350 metrów.

Wykonane zostały dwa wiadukty żelazo-betonowe na skrzyżowaniach z szosami.”

Nowa linia zmniejszyła odległość miedzy Legionowem a Nasielskiem o około 11 kilometrów.

 

W skrzynce znajduje się kopia artykułu publikowanego w magazynie Świat kolei nr 7/2006

Osoby które są zainteresowane dodatkowymi informacjami i zdjęciami z zapomnianej linii kolejowej zapraszam na stronę wycieczki jaką swego czasu zorganizowała jedna z klas legionowskiego Gimnazjum nr 3.

 

 

 

Additional hints
You must be logged-in to see additional hints
Pictures
Złamana brzoza
Log entries: Found 11x Not found 5x Note 1x All entries Show deletions