TRZY KANAŁY
Kanał Kłodnicki
Kanał Kłodnicki (niem. Klodnitzkanal) zaprojektowano w roku 1778 jako drogę wodną łączącą Śląsk z rzeką Odrą, równolegle z projektem budowy państwowej huty stali w Gliwicach. Był odpowiedzią na problem transportu dużej ilości towarów pomiędzy Śląskiem a resztą kraju - wtedy Niemiec.
Podobno inicjatorem budowy był król pruski Fryderyk Wilhelm II. Niewątpliwie największe zasługi w budowie kanału mieli: Fryderyk von Reden z racji zajmowanego stanowiska oraz John Baildon który wykonał część projektów, w tym obliczył spadek Kanału Kłodnickiego.
Budowę rozpoczęto w 1790 roku równocześnie na całej długości kanału. Początkowo śluzy i mosty budowano jako drewniane, co powodowało wiele problemów (np z nieszczelnością). Pomimo tego pierwszy odcinek - od Koźla do Sławięcic oddano do użytku w 1797 roku. Budowę przerwała kampania napoleońska ale po jej zakończeniu budowa została przyspieszona - w czasie walk okazało się że kanał byłby potrzebny do transportu broni, która zalegała w magazynach w Gliwicach, a nie było czym je przetransportować na front. Jeszcze przed ukończeniem całego kanału w 1814 roku zaczęto go modernizować, przebudowując drewniane śluzy na murowane. Odcinek od Odry do Sławięcic ponownie uruchomiono w 1816 roku, a cały kanał aż do Gliwic w 1822 roku, który uznaje się za ukończenie budowy całego kanału.
W następnych latach Kanał Kłodnicki przedłużono do Zabrza, gdzie został połączony z Główną Kluczową Sztolnią Dziedziczną kopalń "Królowa Luiza" w Zabrzu i "Król" w Królewskiej Hucie.
Trzeba jednak pamiętać o tym, że kanał był budowany w czasach, kiedy poza wozem konnym nie było żadnego innego środka lokomocji - kolei jeszcze nie było, samochodów tym bardziej, budowa była więc dużo trudniejsza niż dzisiaj.
Kanał miał ok 46 km długości (różne źródła, różnie podają), różnica wysokości pomiędzy Gliwicami, a Koźlem wynosi ok 43 m, które pokonywało się aż w 18 śluzach. Kanał miał szerokość w dnie 6 m i głębokość 1,5 m - pozwalał na pływanie barek 160 tonowych o zanurzeniu 1,4 m.
Początkowo barki na kanale były holowane przez ludzi (tzw. burłaków), od połowy XIX wieku przez konie, a pod koniec I wojny światowej wprowadzono ciąg parowy. Kanał Kłodnicki służył nieprzerwanie do 1937 roku - 115 lat - kiedy zastąpił go kanał Gliwicki.
Fontanna z Neptunem
Fontanna, która znajduje się na rynku w Gliwicach przedstawia Neptuna na delfinie. Jest wykonana z piaskowca, stoi na cokole wewnątrz kwadratowego basenu. Stworzył ją barokowy rzeźbiarz Johannes Nitsche pochodzący z Opawy.
Fontanna została wybudowana w związku z budową Kanału Kłodnickiego i połączenia miasta Gliwice z morzem.
Zapraszamy do odwiedzania skrzynek projektu K3.
Dzięki nim poznacie przebieg i historię kanałów.
Skrzynka
Współrzędne skrzynki nie są miejscem ukrycia - wskazują rzeżbę Neptuna.
Skrzynki szukaj pod arkadami ratusza.
Na pierwszych znalazców czekają certyfikaty. Brak ołówka.
Proszę zachować ostrożność, prawie zawsze tutaj sporo ludzi.