Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
Berta - Ostrzał Warszawy - OP5DB2
Na tych torach między Pruszkowem a Ursusem stało działo kolejowe Berta
Owner: themaciekest
Please log in to see the coordinates.
Altitude: 101 m. ASL.
 Region: Poland > mazowieckie
Cache type: Traditional
Size: Large
Status: Archived
Date hidden: 07-03-2016
Date created: 24-11-2012
Date published: 01-01-2013
Last modification: 07-11-2019
57x Found
0x Not found
4 notes
watchers 7 watchers
136 visitors
47 x rated
Rated as: Excellent
12 x recommended
This cache is recommended by: Bluei, Czajorek, Dombie, howard7, humback, Kajmaci, Maciek_B, michael50, PaaaP, Psikiszek, pzielak, zhp6wdw
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Go geocaching with children  Bike  Monumental place  Access only by walk 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL

 

Berta - Ostrzał Warszawy

 

 

 

Dane taktyczno-techniczn
Kaliber 283 mm
Długość lufy 21,54 m
Donośność ok. 61 km
Prędkość pocz. pocisku 1120 m/s
Długość 30/32 m (marszowa/bojowa)
Masa 218 t
Kąt ostrzału do +50° (w pionie)
Szybkostrzelność 1 strz. co 3-5 min.

 

 

28 cm Kanone 5 (Eisenbahn) - Działo kolejowe Berta


Działo kolejowe K5 (28 cm Kanone 5 (Eisenbahn)) wyprodukowane w zakładach Kruppa działo kolejowe używane przez Niemców w trakcie II wojny światowej. Było to jedno z najbardziej udanych niemieckich dział kolejowych; w czasie II wojny światowej używano go na prawie wszystkich frontach walk. Armaty tego typu znane były jako szczupła Berta (niem. schlanke Bertha – przez analogię do nazwy wcześniejszego działa znanego jako Gruba Berta).

 

 Historia powstania działa

W odróżnieniu od zaprojektowanych w tym samym czasie dział: 15 cm Kanone (Eisenbahn) i 17 cm Kanone (Eisenbahn), które powstały w ramach tzw. "Sofort-Program" i bazowały na istniejących już armatach i wcześniej zmodernizowanych łożach kolejowych, K5 (E) było konstrukcją całkowicie oryginalną. Prototypowa wersja armaty otrzymała oznaczenie K5M i miała kaliber 150 mm; prace nad nią rozpoczęto w 1934, a pierwsze strzały oddano z niej w 1936. Po pomyślnym zakończeniu testów rozpoczęto produkcję armat kalibru 280 mm; w momencie inwazji na Francję w służbie Wehrmachtu było już osiem armat tego typu.

 

Wersje rozwojowe

 

Już po wejściu armaty do służby odkryto szereg problemów związanych z rozszczepianiem się i pękaniem lufy będących skutkiem zbyt głębokiego gwintowania lufy; po serii testów głębokość gwintu zmniejszono z 10 mm do 7 mm, co rozwiązało wcześniejsze problemy. W różnych eksperymentalnych wersjach armaty wypróbowano także takie rozwiązania jak hamulec wylotowy czy zastąpienie tradycyjnie spotykanego w armatach niemieckich poziomego zamka klinowego zamkiem śrubowym. Eksperymentowano także z amunicją; specjalnie dla tego działa powstał pocisk 28 cm R Gr 4331 z dodatkowym silnikiem rakietowym. Pocisk był wystrzeliwany z działa w normalny sposób, ale tuż przed osiągnięciem apogeum trajektorii lotu włączał się silnik rakietowy. Takie rozwiązanie z jednej strony znacznie powiększało donośność pocisku, z drugiej jednak powodowało znaczne pogorszenie celności: przy osiągnięciu maksymalnego zasięgu tylko połowa pocisków trafiała w cel o rozmiarach 3400 m * 200 m (masa ładunku wybuchowego wynosiła 14 kg).

Dwie armaty tego typu zostały specjalnie zmodyfikowane do strzelania podkalibrową amunicją Peenemünder Pfeilgeschoss (Flugstabilisiertes Treibringgeschoss). Lufy tych armat zostały rozwiercone do kalibru 310 mm i nie były gwintowane. Tak zmodyfikowane armaty otrzymały oznaczenie K5 Glatt (gładkolufowe); strzelały specjalnie opracowaną amunicją podobną do podkalibrowych pocisków stabilizowanych brzechwowo z odrzucanym sabotem. Sam pocisk miał kaliber 120 mm i długość 1911 mm i otoczony był sabotem o średnicy 310 mm. Sabot odrzucany był od pocisku po ok. 2 kilometrach lotu – rdzeń kontynuował lot do celu. Pierwsze próby z tego typu amunicją rozpoczęto już w 1940; w testach przeprowadzonych na poligonie w okolicach Rügenwalde osiągnięto donośność do 151 km. Ładunek wybuchowy tych pocisków wynosił 25 kg.

Rozpoczęto także prace projektowe nad wersją działa z trakcją gąsienicową, armata miała być przewożona przez dwa bezwieżowe czołgi Tygrys.


[źródło Wikipedia]

 


Na tych torach między Pruszkowem a Ursusem stało działo kolejowe Berta. Działo ostrzeliwało Warszawę podczas II Wojny Światowej.

Po znalezieniu skrzynki można udać się na pobliski wał kolejowy z którego można zaobserwować jaki był zasięg tego działa oglądając panoramę Warszawy.

 

Skrzynka w nowej lokalizacji. Już nie multi a tradycyjna.

W załączniku dołączam zdjęcie jak można dojść do kesza (postawiono w tym miejscu ekrany dźwiękochłonne). Nie wszyscy chcą przechodzić przez torowisko więc zamieszczam zdjęcie z alternatywną trasą, która umożliwia nie stąpanie po nich, natomiast jest dłuższa.

 

W niektórych skrzynkach znajdują się wewnątrz litery i cyfry, które proszę zanotować. Informację przydadzą się do znalezienia skrzynki finałowej - Piastów geościeżki Piastów.

 

Additional waypoints
Symbol Type Coordinates Description
Parking area --- Najdogodniejszy parking - od strony zachodniej.
Additional hints
You must be logged-in to see additional hints
Pictures
Dojście
Spojler