Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
Wiszący Most / SA - OP50FE
niezwykła konstrukcja
Właściciel: Silent A
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: 200 m n.p.m.
 Województwo: Polska > opolskie
Typ skrzynki: Tradycyjna
Wielkość: Mikro
Status: Zarchiwizowana
Data ukrycia: 27-05-2012
Data utworzenia: 27-05-2012
Data opublikowania: 27-05-2012
Ostatnio zmodyfikowano: 09-12-2017
18x znaleziona
0x nieznaleziona
1 komentarze
watchers 2 obserwatorów
13 odwiedzających
14 x oceniona
Oceniona jako: znakomita
5 x rekomendowana
Skrzynka rekomendowana przez: mziolko, Romek i Gosia, Stryker, testarossa, yurras
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Skrzynka niebezpieczna  Przyczepiona magnesem  Miejsce historyczne 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

Linia kolejowa Racławice Śląskie-Głubczyce-Racibórz w momencie budowy była linią o znaczeniu państwowym (najwyższym możliwym). Ukończona została w roku 1876. Teren nie był zbyt sprzyjający budowie linii kolejowej - wymagał budowy wielu wiaduktów i mostów. Najtrudniejszym zadaniem było pokonanie doliny rzeki Osobłogi. Dolinę pokonano dzięki wysokim nasypom i kamiennym moście składającym się z pięciu filarów połączonych łukiem pełnym, które przypominały arkady.

Niestety, w lipcu roku 1903 podczas powodzi most nie wytrzymał naporu wodu i zawalił się (więcej opisu w skrzynce GO! 31 - Most kolejowy / SA). Jako, że linia kolejowa była bardzo ważna, natychmiast powstały plany odbudowy mostu i już w 1904 (wg niektórych źródeł 1905) uruchomiony został nowy, stalowy most, który stoi do dzisiaj. W celu osłabienia nurtu rzeki powyżej mostu powstała kaskada wodna.

Pierwotnie były plany aby most (i cała linia Racławice Śląskie-Głubczyce-Racibórz) była dwutorowa. Wszystkie wiadukty i mosty na tej linii były wybudowane z zapasem na drugi tor. Również most nad Osobłoga w planach miał mieć miejsce na drugi tor (szersze filary). Prawdopodobnie już podczas realizacji planu zmieniono koncepcję i wybudowano filary tylko na jedną linię kolejową (na obecnych filarach nie zmieści się druga linia). Obniżenie na filarach to miejsce po rusztowaniu wykorzystywanym podczas budowy.

Most ma długość 129 metrów (podawana jest czasami zaokrąglona wartość 130 metrów) lub 132 metry (długość barierek na moście, które są od niego dłuższe). Odległość pomiędzy filarami 85 metrów a wysokość torów nad wodą to 17 metrów i 40 centymetrów.

Oczywiście most nie jest mostem wiszącym - to nazwa zwyczajowa, przyjęła się z powodu wyglądu mostu, który wygląda jakby wisiał nad rzeką.

Linia kolejowa przechodząca przez most od 2000 roku jest nieużywana w ruchu planowym. Odbywały się przejazdy turystyczne, dla miłośników kolei (parowozem!) ale dzisiaj jest to już historia.

*****Skrzynka*****

Skrzynka to mikromagnetiko, jej podjęcie wymaga wejścia na most (uwaga niebezpiecznie!). Skrzynka znajduje się na środku mostu, nad rzeką, na wysokości  środkowych "balkoników". Umieszczona jest na głównej stalowej belce znajdującej się pod torami (równolegle do nich). Można ją podjąć kucając pomiędzy torami - nie trzeba podchodzić do poręczy, schodzić poniżej torów. Skrzynka znajduje się od strony kaskady, w tym miejscu brakuje płyty przy poręczy. Proszę uważać przy podejmowaniu aby nie zrzucić skrzynki do rzeki... tak samo GPSa, kluczyków do keszowozu i innych drobnych elementów.

Zawartość: standardowa - logbook, ołówek, temperówka, certy. Bez fantów.

UWAGA! Skrzynka niebezpieczna! Podejmujesz na własną odpowiedzialność, nie wchodź przy wietrze, oblodzeniu, po ciemku.

Dodatkowe waypointy
Symbol Typ Współrzędne Opis
Interesujące miejsce --- Tutaj można wjechać na drogę gruntową i dojechać aż do mostu.
Wpisy do logu: znaleziona 18x nieznaleziona 0x komentarz 1x Wszystkie wpisy