Linia kolejowa Racławice Śląskie-Głubczyce-Racibórz w momencie budowy była linią o znaczeniu państwowym (najwyższym możliwym). Ukończona została w roku 1876. Teren nie był zbyt sprzyjający budowie linii kolejowej - wymagał budowy wielu wiaduktów i mostów. Najtrudniejszym zadaniem było pokonanie doliny rzeki Osobłogi. Dolinę pokonano dzięki wysokim nasypom i kamiennym moście składającym się z pięciu filarów połączonych łukiem pełnym, które przypominały arkady.
Niestety, w lipcu roku 1903 podczas powodzi most nie wytrzymał naporu wodu i zawalił się (więcej opisu w skrzynce GO! 31 - Most kolejowy / SA). Jako, że linia kolejowa była bardzo ważna, natychmiast powstały plany odbudowy mostu i już w 1904 (wg niektórych źródeł 1905) uruchomiony został nowy, stalowy most, który stoi do dzisiaj. W celu osłabienia nurtu rzeki powyżej mostu powstała kaskada wodna.
Pierwotnie były plany aby most (i cała linia Racławice Śląskie-Głubczyce-Racibórz) była dwutorowa. Wszystkie wiadukty i mosty na tej linii były wybudowane z zapasem na drugi tor. Również most nad Osobłoga w planach miał mieć miejsce na drugi tor (szersze filary). Prawdopodobnie już podczas realizacji planu zmieniono koncepcję i wybudowano filary tylko na jedną linię kolejową (na obecnych filarach nie zmieści się druga linia). Obniżenie na filarach to miejsce po rusztowaniu wykorzystywanym podczas budowy.
Most ma długość 129 metrów (podawana jest czasami zaokrąglona wartość 130 metrów) lub 132 metry (długość barierek na moście, które są od niego dłuższe). Odległość pomiędzy filarami 85 metrów a wysokość torów nad wodą to 17 metrów i 40 centymetrów.
Oczywiście most nie jest mostem wiszącym - to nazwa zwyczajowa, przyjęła się z powodu wyglądu mostu, który wygląda jakby wisiał nad rzeką.
Linia kolejowa przechodząca przez most od 2000 roku jest nieużywana w ruchu planowym. Odbywały się przejazdy turystyczne, dla miłośników kolei (parowozem!) ale dzisiaj jest to już historia.
*****Skrzynka*****
Skrzynka to mikromagnetiko, jej podjęcie wymaga wejścia na most (uwaga niebezpiecznie!). Skrzynka znajduje się na środku mostu, nad rzeką, na wysokości środkowych "balkoników". Umieszczona jest na głównej stalowej belce znajdującej się pod torami (równolegle do nich). Można ją podjąć kucając pomiędzy torami - nie trzeba podchodzić do poręczy, schodzić poniżej torów. Skrzynka znajduje się od strony kaskady, w tym miejscu brakuje płyty przy poręczy. Proszę uważać przy podejmowaniu aby nie zrzucić skrzynki do rzeki... tak samo GPSa, kluczyków do keszowozu i innych drobnych elementów.
Zawartość: standardowa - logbook, ołówek, temperówka, certy. Bez fantów.
UWAGA! Skrzynka niebezpieczna! Podejmujesz na własną odpowiedzialność, nie wchodź przy wietrze, oblodzeniu, po ciemku.
Symbol | Typ | Współrzędne | Opis |
---|---|---|---|
Interesujące miejsce | --- | Tutaj można wjechać na drogę gruntową i dojechać aż do mostu. |