OC logo
Banner
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
Tradycyjna
difficulty terrain
stats
Zobacz statystykę skrzynki
Historyczna stocznia Paruszewskiego - OP4C1C
Mało znana historyczna stocznia we Włocławku
Właściciel: Michal_G
compass Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne. (WGS84)
altitude Wysokość: 51 m n.p.m.
location Województwo: Polska > kujawsko-pomorskie
type Typ skrzynki: Tradycyjna
size Wielkość: Mała
status Status: Zarchiwizowana
hidden Data ukrycia: 07-04-2012
creation-date Data utworzenia: 06-04-2012
last-mod Ostatnio zmodyfikowano: 23-08-2012
znaleziona 13x znaleziona
nieznaleziona 1x nieznaleziona
komentarz 0 komentarze
watchers 0 obserwatorów
visits 2 odwiedzających
votes 8 x oceniona
score Oceniona jako: dobra
rekomendowana 1 x rekomendowana
Skrzynka rekomendowana przez: Grisznak
Aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki,
musisz się zalogować.
attributes Atrybuty skrzynki

Szybka skrzynka  Można zabrać dzieci  Weź coś do pisania  Umiejscowiona na łonie natury, lasy, góry itp  Miejsce historyczne  Potrzebna łopatka  Dostępna rowerem 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC. link
description Opis PL

Prawdopodobne miejsce położenia stoczni inż. Aleksandra Paruszewskiego. Niestety, niewiele wiadomo na temat działalności tej firmy. Założona została w 1888 roku i funkcjonowała pod trzema podobnie brzmiącymi nazwami: "Zakłady Mechaniczne Żeglugi A.Paruszewski w Włocławku", "Fabryka Statków Spławnych i Tartak Parowy Aleksandra Paruszewskiego w Włocławku" oraz "Włocławskie Towarzystwo Budowy Statków Rzecznych spółka z o.o.". Nazwy te widnieją w trzech miejscach: na świadectwie pracy Jana Kugaczewskiego wystawionym przez Aleksandra Paruszewskiego 15 czerwca 1914 roku, na akcie kupna - sprzedaży terenu po Belgijsko - Polskim Towarzystwie Handlowo - Przemysłowym "Belpol" S.A. z dnia 21 listopada 1949 roku, oraz na żeliwnej tabliczce do głowicy koła sterowego na mostku holownika "Lubecki". W 1911 roku stocznia inż. Paruszewskiego była jedną z dwóch (obokstoczni Towarzystwa "Krater") działających we Włocławku.

Z analizy skąpej bazy źródłowej wynika, że stocznia zajmowała obszar o powierzchni około 6400 m2, w rejonie dzisiejszej ul. Cysterskiej. Pochylnia do budowy statków znajdowała się w miejscu dzisiejszego wału przeciwpowodziowego, wzniesionego w latach 1935 - 1937 przy okozji budowy nowego mostu drogowego. Przebiegała ona równolegle do linii Wisły, stworzona dzięki naturalnemu i łagodnemu spadkowi terenu w kierunku koryta rzeki. Usytuowanie pochylni jest doskonale widoczne na pocztówce wydanej przez W. Piechaczka i Spółkę około 1913 roku. Przy prawym brzegu Wisły, w miejscu gdzie znajdowała się stocznia Paruszewskiego, widoczne są - w różnej fazie budowy - kadłuby 6 dużych drewnianych jednostek , prawdopodobnie berlinek. Podobny wizerunek utrwalił Włodzimierz Zamarajew na rysunku przedstawiającym regaty we Włocławku. Do czasów obecnych z zabudowań stoczni Paruszewskiego przetrwał tylko budynek w którym mieściły się biura i pomieszczenia socjalne firmy.

 

Kesz to blaszana skrzyneczka schowana jakieś 15cm pod ziemią w miejscu gdzie wskazują współrzędne, nieopodal budynku o którym mowa wcześniej.

 

Źródło: http://www.historiawloclawka.pl/dzieje-holownika-lubeckkiego

Dodatkowe informacje
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.
Obrazki/zdjęcia
Włodzimierz Zamarajew - regaty we Włocławku
Skręć gdzie latarnia stoi okrakiem
Leżę tuż pod nią