Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
SM1 - "Ku pamięci" - OP45E2
Owner: SlaMar
Please log in to see the coordinates.
Altitude: 28 m. ASL.
 Region: Poland > pomorskie
Cache type: Traditional
Size: Micro
Status: Archived
Date hidden: 12-12-2011
Date created: 13-12-2011
Date published: 13-12-2011
Last modification: 10-05-2015
138x Found
2x Not found
7 notes
watchers 9 watchers
11 visitors
121 x rated
Rated as: Excellent
39 x recommended
This cache is recommended by: al bercik, Albert78 Team, alex22, baloniarz, brajan74, Chester, dreamseller121, Dronka, esem, Eta, Gospo, haneczka1234, harpus, henwie, Jed team, Jedek, Klon, kojoty, marass1111, Mario&Monia, marx, moku.stg, MSZU, MTW, My_Key, olgmar, Pan i Pani Smith, Qbacki, smashin, Sovek, spanish inquisition, szanto, Tisia, toMiM', tuchlin, viridiana, Whatever, Wojt05, Wrzos
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Go geocaching with children  Bike  Take something to write  Fixed by magnet 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL

Zapraszamy do odwiedzenia Tczewa, który na mapie OC świeci pustkami. Mamy nadzieję, że już niedługoWink, a że jest to nasza pierwsza skrzynka, liczymy na wyrozumiałość. Piszemy pierwsza, ale włożyliśmy w nią sporo wysiłku, aby sprawiła frajdę po jej zaliczeniu oraz trochę kłopotów w czasie poszukiwań (mamy taką nadziejęSmile).

Na pierwszy ogień poszedł niedawno postawiony....

 17-tonowy pomnik, który będzie przypominał Tczewianom o saperach z

16. Tczewskiego Batalionu Saperów

Uroczystość odsłonięcia pomnika zbiegła się z 60. rocznicą oficjalnego powitania jednostki. W dniu 12 października 2011 16 Tczewski Batalion Saperów został oficjalnie pożegnany. Batalion został przeniesiony do Niska na Podkarpaciu. Odbyły się dwa transporty sprzętowe. Na terenie jednostki została jedynie grupa likwidacyjna, która będzie działać do końca 2011 roku. Później teren zostanie przekazany Agencji Mienia Wojskowego.

16. Tczewski Batalion Saperów

47 Batalion Saperów został sformowany rozkazem Dowódcy 16 Dywizji Piechoty nr. 01 z dnia 20.07.1945 roku. Początkowo siedzibą jednostki był Gdańsk Wrzeszcz (ul. Słowackiego), a następnie w lutym 1946 roku przeniesiono do Gdańska Oliwy , a w maju 1949 roku do Elbląga. Oficjalne powitanie jednostki w Tczewie nastąpiło w dniu 12 października 1951r. Pierwsze zadanie bojowe wykonał batalion w dniach 05.11-20.12.1945r. Było to rozminowanie terenów byłego województwa gdańskiego. W dniu 12 marca 1961 roku społeczeństwo miasta Tczewa ufundowało sztandar, który został wręczony na placu Hallera w Tczewie.  W dniu 13.09.1992r. 47 Batalion Saperów przyjął dziedzictwo tradycji 16 Batalionu Saperów 16 Pomorskiej Dywizji Piechoty, pamiętając również o 2 Batalionie Strzelców stacjonującym w Tczewie przed drugą wojną światową. Nastąpiło przemianowanie jednostki określonej odtąd jako 16 Batalion Saperów 16 Pomorskiej Dywizji Zmechanizowanej.  Dokonał tego symbolicznie Szef Wojsk Inżynieryjnych Warszawskiego Okręgu Wojskowego ppłk dypl. Ryszard Żuchowski, wręczając dowódcy 47 Batalionu Saperów akt dziedzictwa tradycji 16 Batalionu Saperów 16 Pomorskiej Dywizji Piechoty.

Transporter PTS

PTS (ros. ПТС - Плавающий транспортер средний - pławajuszczij transportior sriednij - średni transporter pływający) – gąsienicowy transporter pływający konstrukcji ZSRR, produkowany od lat 60. XX wieku w kilku wersjach (PTS z 1961, PTS-M z 1965, PTS-2 z 1973, PTS-3 z 1988). W wersji PTS-M używany także w Polsce.

Transporter PTS skonstruowano w ZSRR w 1961 roku w Kriukowskiej Fabryce Wagonów (KWZ - Kriukowskij Wagonostroitielnyj Zawod) w Krzemieńczuku, pod kierunkiem J. Lenciusa, jako następca pływającego transportera gąsienicowego K-61, dysponujący większą ładownością. W konstrukcji wykorzystano podzespoły ciągnika artyleryjskiego ATS-59 i czołgu T-54. Ogólny układ konstrukcyjny był zbliżony do K-61; transporter miał silnik umieszczony pośrodku, napędzający gąsienice oraz dwie trzyłopatowe śruby średnicy 650 m w tunelach pod tylną częścią pojazdu. Platforma ładunkowa, za zamkniętą kabina załogi, była odkryta, dostępna przez opuszczaną rampę z tyłu pojazdu. Pojazd był napędzany silnikiem wysokoprężnym o mocy 257,6 kW, który pozwalał na osiągnięcie prędkości do 42 km/h na lądzie i 10,6 km/h w wodzie. Masa własna wynosiła 17 ton, ładowność na lądzie - 5 ton, a na wodzie 10 ton. Platforma ładunkowa miała wymiary 7,1 x 2,6 m (18,5 m²).

W 1965 opracowano w KWZ model zmodernizowany PTS-M. Przy niezmienionej mocy silnika i ładowności, nieco powiększono powierzchnię ładunkową, do 7,9 x 2,6 m (20,54 m²). Kabina załogi została wyposażona w urządzenia filtrowentylacyjne i ogrzewanie. Dodano wyposażenie do pływania po morzu, w postaci stelażu z rur z plandeką, zabezpieczającą przed bryzgami wody. Ponadto, ulepszono wyposażenie (nowa radiostacja, reflektor, przyrządy noktowizyjne). Zwiększyło to masę własną do 17 800 kg. W 1973 roku opracowano nowy model transportera PTS-2. W odróżnieniu od poprzednich, powstał on w Ługońsku, pod kierunkiem S. Fiłonowa i W. Kołdoba. Wzrosły wymiary transportera, masa własna - do 24,2 t i ładowność - do 12 ton. Zastosowano silnik o większej mocy 522,5 kW. Nieco zmieniła się sylwetka, a w układzie jezdnym 6 kół nośnych o dużej średnicy zostało zastąpione przez 7 mniejszych kół, z rolkami podtrzymującymi gąsienice. Zastosowano lekko opancerzoną kabinę, z urządzeniami filtrowentylacyjnymi. Czterołopatowe śruby w tunelach miały średnicę 700 cm. Powierzchnia ładunkowa miała wymiary 8,225 x 2,87 m (23,6 m²). Maksymalna prędkość na drodze wzrosła do 60 km/h, a na wodzie do 12,9 km/h.

Dalszym rozwinięciem PTS-2 jest PTS-3, skonstruowany w 1988 w zakładach Ługansktiepłowoz w Ługańsku pod kierownictwem Ł. Pozdniakowa. Wzrosła jego ładowność na wodzie do 16 ton oraz prędkość na wodzie do 15 km/h (z obciążeniem), dzięki zamianie śrub napędowych w tunelach pod dnem transportera na śruby średnicy 750 cm w pierścieniowych osłonach, za rufą transportera, napędzane za pomocą ruchomych wałów. W położeniu transportowym na lądzie, śruby te są podniesione i podczepione pod tylną rampą, razem z rampą też się opuszczają przy załadunku. Transporter ma też inne ulepszenia, między innymi formy opancerzenia kabiny. Nieco zwiększono powierzchnię ładunkową do 8,285 x 2,89 m (24 m²).

PTS to dwuśrubowa jednostka pływająca na podwoziu gąsienicowym przeznaczona do przepraw desantowych m.in. artylerii (2 działa kalibru do 85 mm z obsługą, jedno działo kalibru do 122 mm z obsługą lub jedną haubicę do 152 mm z obsługą), kołowych i gąsienicowych ciągników artyleryjskich (po jednym wraz z obsługą), transporterów opancerzonych, pododdziałów desantowych, samochodów oraz innych ładunków o ciężarze nie przekraczającym 10 ton lub desantu złożonego z 72 żołnierzy z pełnym ekwipunkiem. Transporter PTS-2 razem z przyczepą pływającą P-PTS umożliwia jednoczesną przeprawę dział artyleryjskich wraz z ich ciągnikami.

Transporter PTS-M posiada silnik wysokoprężny W54-T i może być wykorzysty­wany na rzekach przy szybkości prądu do 2,5 m/s oraz na morzu przy stanie do 4 stopni w skali Beauforta. Nośność transportera na lądzie wynosi 5 ton, na wo­dzie do 10 ton.

 

Transporter PTS-M parametry techniczne:

Załoga: 2 osoby

Masa transportera: 17,7 t

Długość: 11500 mm

Szerokość: 3300 mm

Wysokość: 2650 mm

Prześwit: 400 mm

Ładowność:

na lądzie: 5 t

na wodzie: 10 t

Siła uciągu na wodzie: 1,95 t

Szybkość jazdy:

na V biegu: 42 km/h

z ładunkiem 5 t: 30 km/h

Szybkość maksymalna z ładunkiem 10 t na wodzie: 10,6 km/h

Pokonywanie przeszkód przy maksymalnym kącie wzniesienia i spadku:

bez ładunku: 30(stopni)

z ładunkiem 10 t: 15(stopni)

Zasięg na lądzie: 500 km

Silnik: W54-T o mocy 350 KM

O SKRZYNCE

Skrzynka to magnetyczny mikrus ukryty za maskowaniem, które jak „kameleon” swoim wyglądem i kształtem przypomina element samego transportera.  Zabierz ze sobą coś do pisania, w środku jest tylko logbook.

 

 

Additional hints
You must be logged-in to see additional hints
Pictures
Transporter PTS
Transporter PTS
Tego szukaj
Log entries: Found 138x Not found 2x Note 7x All entries Show deletions