Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
Międzychodzki Port Rzeczny - Przystań Geokretów - OP3B58
Międzychodzki Port Rzeczny - Przystań Geokretów
Owner: hubciooo_z
Please log in to see the coordinates.
Altitude: 34 m. ASL.
 Region: Poland > wielkopolskie
Cache type: Traditional
Size: Large
Status: Archived
Time required: 0:18 h    Distance to travel: 2.00 km
Date hidden: 24-07-2011
Date created: 25-07-2011
Date published: 25-07-2011
Last modification: 17-10-2014
28x Found
1x Not found
1 notes
watchers 1 watchers
3 visitors
17 x rated
Rated as: Excellent
8 x recommended
This cache is recommended by: avekosta, bronek77, Daver2, Dzikuskowa Ekipa, G-man, ladriohim, Loszak, wilk
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Go geocaching with children  Bike  One-minute cache  GeoHotel  Take something to write  Nature  Monumental place  Access only by walk 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL

 

Trochę historii i szczegółów:

Wiemy, że port  istniał już w 1742 r. o czym świadczą akta majątku z Konarzewa, gdzie jest wymieniony faktor holenderski Krzysztof Adam, który skupował drewno by je potem wysłać z portu międzychodzkiego przez Szczecin do Holandii.  Oprócz drewna, z którego były zbudowane transportowały różne inne towary m.in. zboże i płody rolne.  Z biegiem lat ruch barek na Warcie stawał się coraz większy i miał wpływ na rozwój miasta, szczególnie tej części, która była najbliżej starorzecza. Na przełomie XIX i XX w. prowadzono na Warcie różnego rodzaju prace usprawniające żeglugę. Pogłębiano tory wodne, budowano porty i bazy remontowe. W pierwszych latach XX w. zasypano w Międzychodzie północny i wschodni odcinek starorzecza. Pozostawiono część południową, która pogłębiono i poszerzono jej połączenie z głównym korytem Warty. Powstał nieprzepływowy basen portowy, na którego wschodnim krańcu urządzono warsztaty remontowe i zbudowano slip - wchodząca pod wodę betonową pochylnię z szynami wyposażoną w specjalne wózki i wciągarki linowe. Pozwalało to na wyciągnięcie z wody jednostek pływających przeznaczonych do naprawy i konserwacji podwodnej cześć kadłuba. Na północnym brzegu portu przygotowano nadbrzeże umocnione drewnianą pionową ścianą odbojową wzmocnioną wbitymi w nią palami drewnianymi. To nadbrzeże pozwoliło na cumowanie statków i barek. Można było przy nim prowadzić wyładunek i załadunek towarów.
Około 1880 r. powstał zalążek większego już portu przez zorganizowanie zimowiska dla barek i statków o niewielkim tonażu (Warta pokryta lodem). Z nastaniem wiosny barki ruszały w dalszy rejs. Z zimowiska korzystało około 40 jednostek pływających. Zimowisko zlokalizowane na starorzeczu z czasem przekształciło się w port śródlądowy, który posiadał własną stocznię remontową barek rzecznych. W latach 20-tych i 30-tych ubiegłego wieku był jednym z największych portów dolnej Warty.  Przed wojną Międzychód był pierwszą polską miejscowością na trasie od granicy z Niemcami.
Niejeden parowiec zatrzymywał się tu by załogi barek mogły zaopatrzyć się w niezbędne artykuły czy skorzystać z noclegu. W pobliżu portu były dwie gospody. Jedna przy ul. Składowej, a druga na "Bocianim gnieździe". Właściciele tych lokali cieszyli się z tych wizyt widząc napływ gotówki.
Szczególnym uznaniem wśród "szkutników" cieszyła się knajpa "Pod babskim troskami". Budynek stoi do dziś naprzeciwko byłej "Pomony". Tam prócz jedzenia były tańce, grywał zespół muzyczny i dobrze był zaopatrzony bufet. Most zwodzony istniał do 1937 r. W 1938 r. zbudowano wyższy i niezwodzony. 1.09.1939 r. został wysadzony przez polskich saperów. Wysadzony most odbudowali Niemcy i następnie go wysadzili w 1945 r. jednak wkrótce został naprawiony przez Polaków i Rosjan. Istniał do końca 1959 r. W 1960 r. oddano już w innym miejscu nowy strunobetonowy most istniejący do dzisiaj.
Międzychód znowu zwraca się ku rzece więc trzeba ją zagospodarować. O ile odbudowa i funkcjonowanie portu w jego poprzedniej postaci jest raczej niemożliwe, o tyle przystosowanie naszego nadbrzeża dla potrzeb rekreacyjnych i turystycznych jest jak najbardziej realne i sensowne. Można na terenie dawnego portu zbudować marinę z wypożyczalnią łodzi dla turystów. Będziemy mieli kolejną atrakcję turystyczną w pobliżu ładnie urządzonej Przystani przy Starym Moście, gdzie chętnie spędzamy wolny czas przy ładnej pogodzie.

 

Zawartośc skrzyneczki:

1. Dziennik 

2. FTF

3. Ołówek

4. Mapy

5. Ulotki informacyjne

6. Geokrety

7. Przypinki i prezenty dla odwiedzających.

 

Ukrycie skrzyneczki:

Stojąc twarzą do bram portu/przystani skieruj się w lewo w zdłuż ogrodzenia aż do samej Warty. 

 

 

TEREN JEST MIEJSKI, MAM POZWOLENIE NA UKRYCIE TU SKRZYNKI ORAZ NA POSZUKIWANIA PRZEZ OSOBY OBCE. 

Bardzo proszę o nie szabrowanie skrzyneczki, postaram się w miarę możliwości na uzupełnianie jej zawartości o kolejne materiały informacyjne i prezenty dla geoMANIAKÓW. Jeżeli posiadasz w swych zbiorach coś co jest do wzięcia w skrzyneczce proszę zostaw do dla innych każdy chce się cieszyć pięknymi przedmiotami.

 

Serdecznie podziękowania dla pani Agaty z działu Promocji i Rozwoju Gminy UMIG Międzychód za udostępnienie materiałów dotyczących turystyki na terenie gminy Międzychód. 

                                                                                      Hubciooo_z

Additional hints
You must be logged-in to see additional hints
Pictures
pakiet
panorama
dziennik
zawartość
to gdzieś tu
Log entries: Found 28x Not found 1x Note 1x Picture 1x All entries Gallery