Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 500 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
Kolejka-UBB - OP2E81
Właściciel: enrico
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: 6 m n.p.m.
 Województwo: Polska > zachodniopomorskie
Typ skrzynki: Tradycyjna
Wielkość: Mikro
Status: Gotowa do szukania
Czas: 0:15 h    Długość trasy: 0.30 km
Data ukrycia: 29-10-2010
Data utworzenia: 29-10-2010
Data opublikowania: 29-10-2010
Ostatnio zmodyfikowano: 29-10-2010
195x znaleziona
5x nieznaleziona
3 komentarze
watchers 5 obserwatorów
47 odwiedzających
114 x oceniona
Oceniona jako: normalna
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Szybka skrzynka  Można zabrać dzieci  Dostępna dla niepełnosprawnych  Przyczepiona magnesem 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL
Po latach starań w Świnoujściu kursuje wreszcie niemiecka Uznamska Kolej Uzdrowiskowa UBB.Dzięki temu ze Świnoujścia można będzie dojechać nawet do Berlina. Wcześniej mieszkańcy tego nadmorskiego miasta musieli najpierw jechać do Szczecina. 1,5 kilometrowy odcinek torów prowadzący do centrum Świnoujścia, przedłużony od granicy z Niemcami, wybudowała na swój koszt strona niemiecka. Niemcy też wybudowali budynek stacji. UBB wydało na tę inwestycję ponad 2 mln euro, z czego ok. 1,8 mln pochodziło z funduszy unijnych. Zgodnie z umową zawartą między obydwiema stronami, UBB jest zarządcą także polskiego odcinka kolei i dzierżawcą (przez 30 lat) 5 ha gruntów, na których powstało 1,5 km torów. Za dzierżawę właściciel kolejki będzie płacił samorządowi 20 tys. zł rocznie. Obecni na uroczystości polscy i niemieccy samorządowcy zgodnie podkreślali, że jest to chwila o historycznym znaczeniu dla gmin położnych po obu stronach granicy, bo w końcu faktem stała się propagowana przez nich od dawna idea połączenia wyspy. W ocenie władz Świnoujścia kolejka będzie ułatwieniem dla jego mieszkańców oraz atrakcją dla turystów wypoczywających w tym kurorcie. Samorząd miasta liczy też na to, że dzięki uruchomieniu kolejki więcej gości z Niemiec zacznie przyjeżdżać do Świnoujścia pociągiem. UBB to pierwsze po wojnie połączenie kolejowe centrum Świnoujścia z pozostałą, niemiecką częścią wyspy Uznam. Dworzec PKP znajduje się bowiem na prawobrzeżu miasta, a to położone jest już na wyspie Wolin. Trzeba do niego dopłynąć promem. UBB umożliwi więc połączenie Świnoujścia np. ze Stralsundem w Niemczech, a z przesiadką - także z Berlinem. Pierwsze rozmowy o przedłużeniu niemieckiej kolejki władze Świnoujścia rozpoczęły w 1999 r. Początkowo planowano, że inwestycję współfinansowałyby obie strony, okazało się to jednak nierealne. Potem, gdy rozmowy stały się bardziej zaawansowane, pojawił się pomysł, by sprzedać grunty pod tę inwestycję stronie niemieckiej, wówczas zaprotestowali z kolei prawicowi politycy związani m.in. z Ligą Polskich Rodzin. Mówiono nawet o zdradzie narodowej. Ostatecznie zrezygnowano ze sprzedaży ziemi na rzecz jej dzierżawy. Budowa 1,5-kilometrowego odcinka torów rozpoczęła się jesienią ubr. Pod koniec lutego odbył się pierwszy próbny kurs pociągu. Wydawało się wtedy, że nic nie stoi na przeszkodzie, by wiosną tego roku UBB do Świnoujścia ruszyło. Pojawiły się jednak przeszkody administracyjne, a termin uruchomienia kolejki odkładano kilkakrotnie. Kolejką UBB ze Świnoujścia będzie można pojechać bezpośrednio m.in. do Stralsundu. Rozkład jazdy przewiduje 11 połączeń dziennie. Kolejka UBB kursuje po niemieckiej stronie wyspy, zatrzymując się w tamtejszych kurortach.
Dodatkowe informacje
Musisz być zalogowany, aby zobaczyć dodatkowe informacje.
Obrazki/zdjęcia
1
2
3