Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
geocache GeoPaths
GeoPath name
GeoPath type What is this?HelpHelpSpecifies the type of GeoPath. If the majority of caches are arranged in a line, or form a design on the map, set Geo-sketch . If the majority of caches highlight a tourist attraction (e.g. a famous building, museum, etc.) set Touristic . If the majority of caches show off a natural feature (e.g. a mountain peak, viewpoint, etc.) set Nature . If the caches have a common theme (e.g. cathedrals, famous authors, etc.) set Thematic . If you think your GeoPath should be in another category which is not listed, contact the OC Team cog (at) opencaching.pl
% cache finds required to complete GeoPath
What is this?HelpHelpAfter logging a percentage of the caches, the user may log the GeoPath as completed
GeoPath Description

Start a new GeoPath
Waypoint Cache name belongs to GeoPath  
(No caches to display)
GeoPaths
Number of displayed GeoPaths: {displayedPowerTrailsCount} Display options
Name Type {statusOrPoints} Publication date Number of caches Completed


POLSKIE SKRZYDŁA

GeoPath details
Mentor (?)HelpMentorThe mentor is the person who created the GeoPath. norbinorek
Visibility
Completed 35 times
Scoring 437.8 Points
Number of caches 64 (0 / 0 / 0)
% cache finds required to complete GeoPath 90% ( Geocaches)
GeoPath type Thematic
Publication date 28-08-2021
Owners brajan74, Marcello002, Mario&Monia, Chochlik., coosiek, Seamair, crazy_baby, kross, ForgottenSilesia, Holka, R-Sol, karwdo, wspanialekonie, norbinorek, mangus i 27@, WRÓBEL., kafii, Mhonar, basienieczka, Oni_no_Pejot, jemiolka, ofen95, Vataryna87, słabakinia
GeoPath's description

   Samolot bombowy PZL.37B  

 ,,Historia początków produkcji samolotów w Polsce sięga czasów odzyskania niepodległości. II Rzeczpospolita była wtedy jednak jeszcze zbyt słaba, by rozpocząć na pełną skalę produkcję samolotów. Wynikało to z faktu, iż na naszych ziemiach rozwój przemysłu hamowali zaborcy. Brakowało również środków finansowych.

Pierwszym polskim samolotem był wyprodukowany przez "Centralne Warsztaty Lotnicze" CWL 18.01 "Orzeł Biały" (CWL powołano do życia w grudniu 1918 roku). Niestety, podczas pokazu 23 sierpnia 1919 roku, na którym obecny był m.in. Marszałek Józef Piłsudski, płatowiec ten uległ katastrofie.
Dla ciekawostki dodać można, że w tym czasie na polskim rynku istniała także lubelska prywatna wytwórnia "Zakłady Mechaniczne Plage i Laśkiewicz".
W latach 1923 - 1931 ogromny wpływ na rozwój przemysłu lotniczego miała wielkopolska redakcja "Polskiej floty napowietrznej". To właśnie z jej inicjatywy utworzono Związek Lotników Polskich, który oprócz sympatyków zrzeszał także kadrę oficerską z 3 Pułku Lotniczego. W sierpniu 1923 zaowocowało to powstaniem Wielkopolskiej Wytwórni Samolotów "Samolot" S.A.. W tych latach powstała Podlaska Wytwórnia Samolotów w Białej Podlaskiej, której założycielem był dr Stanisław Rosenwerth.
Sięgano także po kapitał zagraniczny. W 1921 r. utworzono Francusko-Polskie Zakłady Samochodowe i Lotnicze oraz Polskie Zakłady Skody w 1926 roku po tym, jak współpraca z tymi pierwszymi zakończyła się fiaskiem (z powodu matactw finansowych zarządu zakładu - przypis red.).
Po złych doświadczeniach z wytwórniami prywatnymi Centralne Zakłady Lotnicze przekształcono w skomercjalizowane przedsiębiorstwo "Polskie Zakłady Lotnicze".
W początkowej fazie efekty uzyskane przez zakład były bardzo skromne. Powodem było skromne wyposażenie techniczne wytwórni. Lata 1936-1939 to okres rozbudowy polskich zakładów. Powstają wtedy m.in. "Państwowe Zakłady Lotnicze" na Warszawskim Okęciu, modernizowana jest "Podlaska Wytwórnia Samolotów".
Po upadłej firmie "Plage i Laśkiewicz", powstaje też nowe przedsiębiorstwo "Lubelska Wytwórnia Samolotów". Budowane są także zakłady filialne PZL w Mielcu i w Rzeszowie. Po wybuchu wojny zakłady w Mielcu i Rzeszowie wykorzystane zostały przez niemiecki przemysł lotniczy, a dokładnie przez "Ernst Heinkle Flugzeugwerk".
Historia polskich samolotów wiąże się także z historią przedsiębiorstw polskich, powstających głównie po II wojnie światowej. Opis poszczególnych znajdziecie Państwo poniżej tekstu...

Przemysł lotniczy w Polsce od swych początków, czyli przed II wojną światową, rozwijał się bardzo dobrze. Nasze samoloty mogły konkurować z zagranicznymi. We wrześniu 1939 rokuliczba polskich maszyn wojskowych wynosiła 745 sztuk w tym myśliwskich PZL P11 i P7 - 277 sztuk, liniowych P23 i P43 Karaś - 203 sztuki, najnowocześniejszych PZL P37 Łoś - 66 sztuk oraz obserwacyjnych R-XIII i RWD 14 Czapla - 199 sztuk. Łoś był wówczas równorzędnym typem samolotu dla maszyn przeciwnika, ale nie można zapominać, że w chwili wybuchu wojny przechodziło próby i badania w locie kilka prototypów nowoczesnych samolotów, m.in.: PZL P50 Jastrząb - myśliwiec konstrukcji metalowej; PZL P46 Sum - samolotrozpoznawczy i lekki bombowy o konstrukcji metalowej oraz LWS-3 Mewa - samolot obserwacyjny konstrukcji drewnianej, którego produkcję rozpoczętow pierwszych dniach września 1939 roku i parę sztuk zdążyło jeszcze trafić do służby.

W wyniku popełnionych przez Sztab Generalny WP błędów w planowaniu zakupów i w modernizacji sprzętu, we wrześniu 1939 roku zabrakło nowoczesnych maszyn myśliwskich - bowiem eksportowany P24 był szybszy i w ogóle lepszy niż P7, czy P11. Dokonane w sierpniu tegoż roku zakupy sprzętu brytyjskiegoi francuskiego nie zmieniły fatalnej sytuacji naszego lotnictwa, ponieważ ani jeden egzemplarz nie dotarł we wrześniu do Polski.

Po wojnie pierwsze polskie samoloty zostały zbudowane już w 1951 roku. Przemysł polski potrafił wówczas wyprodukować ponad 50 samolotów miesięcznie. To liczba, rzeczywiście imponująca. Jest jednak oczywiste, że rozwój przemysłu lotniczego możliwy jest tylko wtedy, gdy zamówienia wojskowe są odpowiednio duże  ''

cytat z   https://www.samoloty.pl/encyklopedia-samolotobby-309/polskie-hobby-260.

 

natrafiłem na cos takiego ( ten tramwaj 38 to nasz , Bytomski :) )   https://youtu.be/ZlJnRxlfJDs

 

UWAGA ! DO KILKU SKRZYNEK BEDĄ POTRZEBNE DWIE BATERIE AA !!! 

DO KILKU INNYCH RĘKAWICZKI ROBOCZE

COŚ NA KLESZCZE 

 I DUŻO DOBREGO HUMORU 

 

 
Caches in this GeoPath POLSKIE SKRZYDŁA

include following caches in gpx file:


inactive
ignored
placed by you
watched
founded
Logs count in gpx file*: 5

*) - for each cache. Available only for "GPX" files OK
information
Statistics for this GeoPath POLSKIE SKRZYDŁA
Your progress on this GeoPath


0% (You found 0 from 64 Caches in the Geopath)

Show more statistics

Opinions and comments

Log your visit