W miejscu obecnej kładki pieszej na rzece Przemszy w Chełmku, w pierwszej połowie XX wieku wznosił się stalowy most. Piękną, majestatyczna, ażurowa konstrukcja została zbudowana w 1927 roku przez znany w kraju i świecie koncern „Zieleniewski”. Most łączący Śląsk i Małopolskę, przetrwał zaledwie dwanaście lat. 3 września 1939 roku został wysadzony przez polskich saperów by spowolnić tempo niemieckiego natarcia. Zbudowana przez Niemców tymczasowa przeprawa, została zastąpiona prowizorycznym drewnianym mostem. Ostatecznie nowy most drogowy, połączył brzegi Przemszy, zmieniając przebieg traktu drogowego.
Obecnie w miejscu „żelaznego” oraz jego historycznych poprzedników, wznosi się skromna, piesza kładka. To ona przypomina o istnieniu przejścia granicznego oraz komory celnej, łączącej i dzielącej cesarstwa Prus i Austrii. Do lat pięćdziesiątych XX wieku Przemsza była ważnym szlakiem rzecznej żeglugi. Spławiano nią ogromne ilości towarów, głównie węgla ze śląskich kopalń. Z Mysłowic, Sosnowca, Jaworzna, Chełmka i Chełmu kursowały ogromne galary – płaskodenne drewniane łodzie, docierając z ładunkami do Krakowa, Sandomierza, Puław i innych portów. Do dziś nad brzegami rzeki zachowały się fragmenty portu węglowego, ładowni, sortowni oraz fundamenty przęseł kolejki linowej. Właśnie w tak nietypowy sposób, nadziemną kolejką linową, transportowano węgiel z lędzińskiej kopalni „Piast” do portu na śląskim brzegu rzeki.