Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Musisz być zalogowany, by wpisywać się do logu i dokonywać operacji na skrzynce.
stats
Zobacz statystykę skrzynki
Przemsza – dawny most graniczny - OP9RYE
Właściciel: edusilesia
Ta skrzynka należy do GeoŚcieżki!
Zaloguj się, by zobaczyć współrzędne.
Wysokość: m n.p.m.
 Województwo: Polska > śląskie
Typ skrzynki: Tradycyjna
Wielkość: Mikro
Status: Gotowa do szukania
Data ukrycia: 26-11-2023
Data utworzenia: 26-11-2023
Data opublikowania: 27-11-2023
Ostatnio zmodyfikowano: 27-11-2023
14x znaleziona
0x nieznaleziona
0 komentarze
watchers 0 obserwatorów
30 odwiedzających
11 x oceniona
Oceniona jako: znakomita
3 x rekomendowana
Skrzynka rekomendowana przez: Chochlik., unieski, Zyfika
Musisz się zalogować,
aby zobaczyć współrzędne oraz
mapę lokalizacji skrzynki
Atrybuty skrzynki

Można zabrać dzieci  Dostępna rowerem  Weź coś do pisania  Umiejscowiona na łonie natury, lasy, góry itp  Miejsce historyczne 

Zapoznaj się z opisem atrybutów OC.
Opis PL

W miejscu obecnej kładki pieszej na rzece Przemszy w Chełmku, w pierwszej połowie XX wieku wznosił się stalowy most. Piękną, majestatyczna, ażurowa konstrukcja została zbudowana w 1927 roku przez znany w kraju i świecie koncern „Zieleniewski”. Most łączący Śląsk i Małopolskę, przetrwał zaledwie dwanaście lat. 3 września 1939 roku został wysadzony przez polskich saperów by spowolnić tempo niemieckiego natarcia. Zbudowana przez Niemców tymczasowa przeprawa, została zastąpiona prowizorycznym drewnianym mostem. Ostatecznie nowy most drogowy, połączył brzegi Przemszy, zmieniając przebieg traktu drogowego.

Obecnie w miejscu „żelaznego” oraz jego historycznych poprzedników, wznosi się skromna, piesza kładka. To ona przypomina o istnieniu przejścia granicznego oraz komory celnej, łączącej i dzielącej cesarstwa Prus i Austrii. Do lat pięćdziesiątych XX wieku Przemsza była ważnym szlakiem rzecznej żeglugi. Spławiano nią ogromne ilości towarów, głównie węgla ze śląskich kopalń. Z Mysłowic, Sosnowca, Jaworzna, Chełmka i Chełmu kursowały ogromne galary – płaskodenne drewniane łodzie, docierając z ładunkami do Krakowa, Sandomierza, Puław i innych portów. Do dziś nad brzegami rzeki zachowały się fragmenty portu węglowego, ładowni, sortowni oraz fundamenty przęseł kolejki linowej. Właśnie w tak nietypowy sposób, nadziemną kolejką linową, transportowano węgiel z lędzińskiej kopalni „Piast” do portu na śląskim brzegu rzeki.

Zasady reaktywacji Reaktywacja jest możliwa, o ile istnieje pewność, że skrzynka zaginęła
Przeczytaj więcej o reaktywacji skrzynek TUTAJ
Obrazki/zdjęcia
Przemsza – dawny most graniczny
Blisko, blisko...
Wpisy do logu: znaleziona 14x nieznaleziona 0x komentarz 0x Wszystkie wpisy