Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
You have to be logged-in in order to perform operations on this cache.
stats
Show cache statistics
Art_064 Jaworzno - Szczakowa - OP244C
Węzeł kolejowy Jaworzno - Szczakowa
Owner: art_noise
Please log in to see the coordinates.
Altitude: 269 m. ASL.
 Region: Poland > śląskie
Cache type: Traditional
Size: Small
Status: Ready for Search
Date hidden: 21-03-2010
Date created: 21-03-2010
Date published: 21-03-2010
Last modification: 22-05-2011
86x Found
3x Not found
4 notes
watchers 9 watchers
73 visitors
73 x rated
Rated as: Excellent
7 x recommended
This cache is recommended by: angouleme, Bazyl69, crazy_baby, etna&mars, marika, ROMGuś, sebastian
In order to view coordinates and
the map of caches
you must be logged in
Cache attributes

Dangerous Cache  Torch needed  Monumental place 

Please read the Opencaching attributes article.
Description PL

Stacja i dworzec kolejowy Szczakowa (dzisiaj właściwie Jaworzno-Szczakowa) to jeden z najważniejszych i najładniejszych małych dworców kolejowych na polskiej linii dawnej kolei warszawsko(petersbursko)-wiedeńskiej. Przystanek tutaj powstał przed 1847 rokiem a stacja kolejowa w 1847 roku, jako stacja graniczna między Austrią a Królestwem Polskim. Łącznie z pobliską stacją Maczki (dzisiaj Sosnowiec-Maczki)Szczakowa stanowiła swoistą dwustację graniczną, również swojego czasu z Prusami, niezwykle ważną w gospodarce kolejowej państw zaborczych. Rozwój stacja kolejowa i odcinek kolei Maczki-Kraków zawdzięcza powstawaniu w Szczakowej, w czwartej ćwiartce XIX wieku wielkich fabryk, usilnie korzystających z kolei w gigantycznym stopniu: cementowni, hucie szkła, kopalni piasku. Oczywiście również dzięki istnieniu kolei na tym terenie powstawały ów przedsiębiorstwa, pozostając i trwając w swoistej symbiozie z koleją przez następne sto lat, do początków lat '90 XX wieku. Należy również zaznaczyć, iż miasto Szczakowa (prawa miejskie 1874 r.) jak i dworzec kolejowy do połowy lat '60 XX wieku stanowiły ważny punkt strategiczno-wojskowy. Przed II w. św. w pobliskich koszarach stacjonowały oddziały ułanów i kompania przeciwpancerna wraz z pociągiem pancernym, zwanym później Piłsudskim, który we wrześniu 1939 r. wsławił się w wielu bitwach m.in. pod Mokrą. Dworzec kolejowy w Szczakowej i okoliczne torowiska podczas II w. św. były silnie infiltrowane przez AK i AL, celem niszczenia niemieckich transportów, szczególnie ludzi do Auschwitz, bardzo wiele osób powstańcy uwolnili z transportów, nie raz ponosząc najwyższą cenę. Po II w. św, po opadnięciu zawieruchy powojennej stacja Szczakowa powiększa się o nową infrastrukturę i torowiska (m.in. linia do Bukowna) i stanowi bardzo ważny punkt przeładunkowy i naprawczy dla taboru kolejowego, czym walnie się przyczynia do zwiększenia ilości przewożonych towarów drogą szynową, niezwykle ważną w latach PRL-u. W czasach socjalizmu powrastają nowe torowiska m.in. linia do Jaworzna, bardzo wiele bocznic kolejowych i innych wewnętrznych, bardzo ciekawych, i na mapach kolejowych zapomnianych torowisk, często prowadzących w różne zakątki województwa małopolskiego i śląskiego. Po przełomie roku '89 i zmianie profilu transportowego z kolejowego na kołowo-samochodowy stacja Jaworzno-Szczakowa straciła, podobnie jak wszystkie inne stacje kolejowe w Polsce i Europie zachodniej swoje znaczenie, chociaż nawet dzisiaj zatrzymują się tutaj pociągi Intercity i Eurocity, co jest niezwykłym przywilejem dla tak małej stacyjki. Stacja Szczakowa i pobliskie torowiska mają przed sobą świetlaną przyszłość. Niezwykłej wagi skarbem jest różnorodność tras kolejowych, które mogłyby się stać kolejowo-parowozowymi trasami turystycznymi i podobnie jak Szczakowska spółka kolejowo-kopalniana PCC Rail Szczakowa S.A, mogłyby być rozpoznawalne w całej Polsce i Europie, jako perełka na turystycznej mapie Polski. Mogłyby tylko trzeba na to odrobinę chęci, motywacji i niestety pieniędzy.

Tyle opisu z neta. W każdym bądź razie stacja Jaworzno - Szczakowa ma ponad 160 lat i jest jednym z najbardziej znaczących węzłów kolejowych w Polsce. Takie miejsce bez kesza? No bez jaj - kesz musi być.
Mikro magnetyki na kładkach trochę się znudziły, drzewa też już jakieś takie wyświechtane więc...

Więc siostrzeniec Reni - czyli Kuba, oraz jego dziadek Marek wynaleźli świetne miejsce na kesza. I dlatego zostają jego HONOROWYMI ZAŁOŻYCIELAMI.

Do kesza można dotrzeć dwojako:
1) Wersja bezpieczna - zasuwamy naokoło przez las (mapa google pomoże) i docieramy bezpiecznie na kordy
2) Mniej bezpieczna - parkujemy auto przy ul. Kolejarzy, naprzeciwko nastawi i zasuwamy przez tory na azymut. Żeby nie było - nie polecam tej drogi, można zostać (jak jest się ślepym) rozjechany przez pociąg. Możliwe są również spotania z sokistami. Ale ja tą drogą lazłem i nic się nie stało.

Na miejscu sami kombinujcie. Ale dobrze wiadomo - dziurom wszelakim to ja nie odpuszczam ;)

Pozdrawiamy
Art_noise i Reniusia

Additional hints
You must be logged-in to see additional hints
Pictures
zielony - bezpieczna droga. Czerwony - na skróty
widok na stację