Największy na świecie niekomercyjny serwis geocachingowy
GeoŚcieżki - skupiające wiele keszy
Ponad 1000 GeoŚcieżek w Polsce!
Pełne statystyki, GPXy, wszystko za darmo!
Powiadomienia mailem o nowych keszach i logach
Centrum Obsługi Geokeszera wybierane przez Społeczność
100% funkcjonalności dostępne bezpłatnie
Przyjazne zasady publikacji keszy
Je moet ingelogd zijn om deze cache te loggen of te bewerken.
stats
Toon cache statistieken
[PS] PZL - 46 SUM - OP9EY2
Polskie samoloty towarzyszące, wielozadaniowe, turystyczne.
Eigenaar: Mhonar
Deze cache maakt deel uit van GeoPath!
Log in om de coördinaten te kunnen zien.
Hoogte: meter NAP
 Provincie: Polen > śląskie
Cache soort: Traditionele Cache
Grootte: Groot
Status: Kan gezocht worden
Geplaatst op: 25-08-2021
Gemaakt op: 25-08-2021
Gepubliceerd op: 28-08-2021
Laatste verandering: 28-08-2021
51x Gevonden
0x Niet gevonden
0 Opmerkingen
watchers 1 Volgers
70 x Bekeken
33 x Gewaardeerd
Beoordeeld als: uitstekend
2 x Aanbevolen
Deze cache is aanbevolen door: Chrząszcze2, słabakinia
Om de coördinaten en de kaart te zien
van de caches
moet men ingelogd zijn
Cache attributen

Go geocaching with children  Nature  Access only by walk 

Lees ook het Opencaching attributen beschrijving artikel.
Beschrijving PL

PZL-46 "Sum"

 

W 1936 r. na zamówienie polskiego lotnictwa wojskowego inż. Stanisław Prauss zaprojektował w Państwowych Zakładach Lotniczych samolot PZL-46 ”Sum”. Miał to być następca samolotu PZL-23 ”Karaś”. Jako studium doświadczalne ”Suma” posłużyła doświadczalna wersja ”Karasia”, oznaczona PZL-42, wyposażona w podwójne usterzenie pionowe oraz w wysuwaną kołyskę bombardiersko-strzelecką. Projekt samolotu powstał na przełomie lat 1937/1938. Ogólny układ aerodynamiczny nawiązywał do ”Karasia”. PZL-46 ”Sum” miał starannie opracowane kształty aerodynamiczne i znacznie lepsze osiągi od ”Karasia”. Do interesujących rozwiązań konstrukcyjnych zastosowanych na tym samolocie należały: wciągana kołyska bombardiersko-strzelecka, zasuwana osłona tylnego górnego stanowiska strzeleckiego oraz chowane do kadłuba uzbrojenie.

Płatowiec do prób w locie był gotów w sierpniu, a pierwszy lot PZL-46/I wykonał w październiku 1938 r. (wg [1], natomiast wg [2]- w sierpniu 1938 r, wg [3]- na przełomie lat 1938/1939). Został wystawiony na XVI Międzynarodowym Salonie Lotniczym w Paryżu (25.11-11.12.1938 r.). Gdy wzrosło napięcie stosunków polsko-niemieckich w końcu marca 1939 r., ”Sum” został pospiesznie skierowany do produkcji, którą przygotowywano w PZL WP od stycznia 1939 r. We wstępnym zamówieniu wymieniono docelową liczbę 300 egz. Rozpoczęto budowę pierwszej próbnej serii 10 samolotów, które miały być gotowe w IV kwartale 1939 r. Początek wymiany ”Karasi” na ”Sumy” w eskadrach liniowych przewidziano na 1940 r. Liczono się również z ewentualnością przeniesienia produkcji do PZL WP-2 w Mielcu.

Drugi prototyp PZL-46/II został oblatany w marcu 1939 r. PZL-46/I znajdował się w eskadrze prototypów Samodzielnego Dywizjonu Doświadczalnego ITL, przechodząc próby. Płatowiec wersji eksportowej- PZL-46/III był gotowy i oczekiwał na silnik Gnôme-Rhône 14N21. Bułgaria była zainteresowana zakupem 30 ”Sumów” z włoskimi silnikami FIAT (wg [2]- Bułgaria zamówiła wstępnie 12 egz. PZL-46 z silnikiem Gnôme-Rhône 14N21). Strona polska realizację zamówienia uzależniła od zastosowania silnika PZL WS ”Pegaz 19”, ze względu na przeciążenie biur konstrukcyjnych pracami dla naszego lotnictwa. Samolot oferowano Szwajcarii i dla Iranu, dostawami była zainteresowana Turcja i Egipt, do którego miano dostarczyć 1 pokazowy samolot PZL-46 ”Sum”.

W drugiej połowie sierpnia pierwsze egzemplarze seryjne PZL-46A znajdowały się w montażu końcowym. W tym czasie zawieszono produkcję ”Sum”, a zgromadzone materiały miały zostać użyte do produkcji samolotów myśliwskich PZL P-11g ”Kobuz”. 1.09.1939 r. PZL-46/I (wg [1], natomiast wg [3] był to drugi prototyp PZL-46/II) został ewakuowany na lotnisko polowe Popowo Kościelne w widłach Bugu i Narwi. W dniu 6.09.1939 r. wykonał lot do Lwowa, a następnie 12.09 na lotnisko Wielick koło Łucka. 17 września został ewakuowany do Rumunii. Do 26 września ”Sum” znajdował się na lotnisku w Bukareszcie. 26.09.1939 r. na ”Sumie” inż. S. Riess uciekł z lotniska w Bukareszcie przewożąc rozkazy do oblężonej Warszawy (lądował na Lotnisku Mokotowskim), a następnie odleciał do Kowna na Litwie. ”Sum” znajdował się w rękach Litwinów aż do 3.08.1940 r., kiedy Litwa została wchłonięta przez ZSRR.

Dalszym rozwojem samolotu PZL-46 był projekt samolotu bombowego nurkowego PZL ”Łosoś”.

Konstrukcja:
Trzymiejscowy dolnopłat wolnonośny o konstrukcji metalowej.
Płat trapezowy z eliptycznymi zakończeniami, duralowy, trójdzielny, pokryty blachą. Skrzydło środkowe trójdźwigarowe, skrzydła zewnętrzne z kesonem Misztala. Na częściach zewnętrznych płata klapy szczelinowe.
Kadłub o przekroju owalnym, duralowy, półskorupowy, pokryty blachą. Gondola bombardiera chowana w kadłub. Kabiny zakryte.
Usterzenie wolnonośne, pionowe podwójne. Duralowe, kryte blachą.
Podwozie klasyczne stałe.

Uzbrojenie- 4 stałe karabiny maszynowe pilota PWU FK wz. 36 kal. 7,92 mm (2 zsynchronizowane i 2 w skrzydłach) oraz 2 sprzężone (wg [1], natomiast [3]- pojedynczy) i 1 podkadłubowy ruchome karabiny maszynowe PWU FK wz. 37 ”szczeniak” kal. 7,92 mm. Konstruktor przewidział zastosowanie w następnych seriach 6 stałych karabinów maszynowych pilota (wg [1]). Udźwig bomb- 600 kg, max- 880 kg (wg [1]). Konstruktor dostrzegł ponadto możliwość zwiększenia go do 1200 kg przy zastosowaniu nowych bomb o kształcie cylindrycznym (wg [1]).

Wyposażenie- radiostacja, aparaty fotograficzne, reflektor do lądowania, reflektor sygnalizacyjny. Instalacje: elektryczna, hydrauliczna, sprężonego powietrza, gaśnicza i tlenowa.

Silnik:
- prototypach PZL-46/IPZL-46/II i przewidziany dla wersji seryjnej PZL-46A- gwiazdowy PZL-Bristol ”Pegaz 20B” o mocy nominalnej 596-618 kW (810-840 KM) i maksymalnej 662-692 kW (900-940 KM) (wg [1], natomiast wg [3]- o mocy 677 kW (920 KM)).
- prototypie PZL-46/III i wersji seryjnej PZL-46B- w układzie podwójnej gwiazdy Gnôme-Rhône 14N21 o mocy nominalnej 714 kW (970 KM) i maksymalnej 810 kW (1100 KM), wg [2]- moc max 772 kW (1050 KM).

Dane techniczne PZL-46/I (wg [1]):
Rozpiętość- 14,6 m, długość- 10,5 m, wysokość- 3,3 m, powierzchnia nośna- 28,0 m2.
Masa własna- 2700 kg, masa użyteczna- 1950 kg, masa całkowita- 4650 kg.
Prędkość max- 396 km/h, prędkość przelotowa- 350 km/h, prędkość ekonomiczna- 320 km/h, pułap- 6900 m, zasięg- 1700 km.

Dane techniczne PZL-46 (wg [1]):
Rozpiętość- 14,6 m, długość- 10,5 m, wysokość- 3,3 m, powierzchnia nośna- 28,0 (wg [3]- 31,5) m2.
Masa własna- 1995 kg, masa użyteczna- 1555 kg, masa całkowita- 3350 kg.
Prędkość max- 425 km/h, prędkość przelotowa- (wg [3]- 320) km/h, prędkość min.- (wg [3]- 110) km/h, wznoszenie- (wg [3]- 6,0) m/s, pułap- 7700 m, zasięg- 1300 km.

Dane techniczne PZL-46 z silnikiem Gnôme-Rhône 14N21 (wg [2]):
Rozpiętość- 14,6 m, długość- 10,5 m, wysokość- 3,3 m, powierzchnia nośna- 31,5 m2.
Masa własna- 2120 kg, masa użyteczna- 1430 kg, masa całkowita- 3550 kg.
Prędkość max- 470 km/h, prędkość przelotowa- 370 km/h, prędkość min.- 115 km/h, pułap- 8600 m, zasięg- 1110 (wg [1]- 1100) km.

Źródło: samolotypolskie.pl

 

SKRZYNKA

Z racji, że "SUM" to samolot rozpoznawczo-bombowy, na kordach szukaj atrybutu z nim związanego. Proszę dobrze zamaskować, żeby nie przepadło.. Bo jak mugol trafi to będzie afera (na miejscu zobaczycie dlaczego:P) .

Logs: Gevonden 51x Niet gevonden 0x Opmerking 0x Alle logs